2016-03-27, 20:12
Medlem
Folk som kör manuell är ju fattiga. Där har vi svaret till att finare människor kör automat.

Folk som kallar automatare för handikappade är ju feta bönder som kör A-trallor.

Herregud det är 2016 då ska man köra automat
Citera
2016-03-27, 20:38
Medlem
Är väl bäst att köra det man föredrar.

Däremot automat-körkort... Då måste man fan vara handikappad. Jag vill inte möta någon i trafiken som tog automat-körkort för att det var en för stor belastning av deras tankeförmåga att växla samtidigt som de kör..
Citera
2016-03-27, 22:11
Medlem
Det skulle vara lagkrav på automat på nya bilar. I över hundra år har vi slitit i den
förbannade växelspaken. Acetylengaslyktona har vi i alla fall sluppit under tiden
men spaken den är kvar.
Citera
2016-03-27, 22:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Det skulle vara lagkrav på automat på nya bilar. I över hundra år har vi slitit i den
förbannade växelspaken. Acetylengaslyktona har vi i alla fall sluppit under tiden
men spaken den är kvar.

Ta bort det fria valet låter lite väl rough. Däremot skulle man gärna få lagstifta om förbud mot påslag på endera lådan. I europa tar tillverkarna extra för automat och i usa är det tvärs om. Det är uppenbart att man bara suger ut det "göttaste" ur varje marknad.
Citera
2016-03-28, 09:01
Medlem
Har inte kört en automatare som har varit mjukare att stanna med än en manuell. Testade V60 från 2014. Det var ju fruktansvärt osofistikerat. Men visst, är man en sådan som ändå håller bromsen nedtryckt och tycker om att det rycker vid varje stopp kommer man ändå inte märka någon skillnad.

Sen är det ju riktigt segt när man gasar på, låter ju som när man övningskör med någon som ligger och slirar på kopplingen och sen mitt i bestämmer sig för att växla ned.

Är övertygad om att systemet i dyrare bilar är riktigt trevliga, men det är ju alla som har råd med sådana bilar.
Citera
2016-03-28, 11:29
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Har inte kört en automatare som har varit mjukare att stanna med än en manuell. Testade V60 från 2014. Det var ju fruktansvärt osofistikerat. Men visst, är man en sådan som ändå håller bromsen nedtryckt och tycker om att det rycker vid varje stopp kommer man ändå inte märka någon skillnad.

Sen är det ju riktigt segt när man gasar på, låter ju som när man övningskör med någon som ligger och slirar på kopplingen och sen mitt i bestämmer sig för att växla ned.

Är övertygad om att systemet i dyrare bilar är riktigt trevliga, men det är ju alla som har råd med sådana bilar.
Du kan inte mkt om automatlådor.
2014 har adaptiv växellåda. Även min -01:a hade det.
Den anpassar sig efter föraren o det tar några mil innan den ställt om sig helt. Så den bilen du beskriver som skit kan tillskrivas ägaren som inte kör som folk.
Citera
2016-03-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du kan inte mkt om automatlådor.
2014 har adaptiv växellåda. Även min -01:a hade det.
Den anpassar sig efter föraren o det tar några mil innan den ställt om sig helt. Så den bilen du beskriver som skit kan tillskrivas ägaren som inte kör som folk.

I så fall är det på grund av att folk som kört hyrbilen innan kör som idioter. Det blev faktiskt bättre ju längre jag hade den, trots att jag körde likadant hela tiden. Likadant var det med en V40 som jag hyrde en annan gång. Samma tråkigheter.
Men även när de då anpassat sig, var de inte ens i närheten så mjuka och fina som med en manuell låda dock. Tråkiga med.
Men visst, det kan kanske tillskrivas faktumet att de var hyrbilar (även om ganska låga mil) som blivit hårt körda då.
Citera
2016-03-29, 10:39
Medlem
Inviciouss avatar
Haft manuell i 15 år. Köpte en helt ny bil väldigt nyligen och det fick bli automat.

Varför? Därför att jag inte orkar med manuellt mer. Jag bor ganska centralt och har rödljus och köer varje varje dag och väldigt ofta med vägar på max 40km/h. Det blir väldigt jobbigt men manuellt efter 15 år.

Mvh
Citera
2016-03-31, 21:18
Medlem
lobstoks avatar
Hur stor andel nya automatare har paddlar eller liknande?
Citera
2016-04-01, 09:07
Medlem
Egentligen helt jävla sjukt sak att fråga varför folk kör med automat, och ännu mer sjukt att det blir snart 1000 inlägg där merparten är bara skitsnack om manuell/automat och de som väljer det ena eller andra.

Det hela är inte svårare eller märkligare än att folk väljer olika färg på sina bilar, efter vad de gillar, eller väljer annat efter behov.

Det finns alltså inget fel i att köra manuell eller köra automat, kör era bilar och låt andra köra sina utan att bry er om det eller varför de gör det.

Jag har kört massor av olika bilar, i alla tänkbara miljöer, och väljer gärna en automat i vissa fall, och gärna en manuell i andra fall. Ser för och nackdelar med båda helt beroende på var man ska köra och hur. Sitta och köra taxi i en storstad med manuellt är nästan korkat, men trivs man med det så kör på bara, men där är ju en automat oftast en välsignelse.

Är man ute för att busa lite så är ofta en manuell trevligast.

Till detta kan man ju även lägga det faktum att det finns trevila och mindre trevliga varianter av både manuella och automater, och vissa bilar passar ju mer för automat eller manuell än andra. Vem skulle t ex vilja ha en Rolls Royce med bökig manuell...? Där är en automat helt given.

T o m i de tunga lastbilarna, långtradarna, finns det mycket trevliga automater sedan ett bra tag. Det kan förvisso vara manuella lådor som växlas helt automatisk och bättre än en förare klarar manuellt. Men oavsett så är det mycket trevligt att köra dessa tradare.
Citera
2016-04-01, 10:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Har inte kört en automatare som har varit mjukare att stanna med än en manuell. Testade V60 från 2014. Det var ju fruktansvärt osofistikerat. Men visst, är man en sådan som ändå håller bromsen nedtryckt och tycker om att det rycker vid varje stopp kommer man ändå inte märka någon skillnad. [...]
Där har du väl en viss liten poäng. Med manuell låda har man frikopplat så det inte går någon drivkraft till hjulen i detta läge. Då bilen håller på att stanna kan man lätta på bromspedalen för att ge noll bromskraft precis då bilen stannar och på så sätt slippa "stopprycket".

Med automat kvarstår lite drivning hela tiden varför man inte helt kan släppa bromsen utan måste gå ner från stark till svag bromskraft precis innan bilen stannar för att få minsta möjliga ryck men det är svårare att gå ner från stark till precis lagom svag än att gå ner mjukt från stark till ingen bromskraft. Fast rätt bra kan man ju få det och inte blir det mycket till ryck när man lärt känna bilen.
Citera
2016-04-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Där har du väl en viss liten poäng. Med manuell låda har man frikopplat så det inte går någon drivkraft till hjulen i detta läge. Då bilen håller på att stanna kan man lätta på bromspedalen för att ge noll bromskraft precis då bilen stannar och på så sätt slippa "stopprycket".

Med automat kvarstår lite drivning hela tiden varför man inte helt kan släppa bromsen utan måste gå ner från stark till svag bromskraft precis innan bilen stannar för att få minsta möjliga ryck men det är svårare att gå ner från stark till precis lagom svag än att gå ner mjukt från stark till ingen bromskraft. Fast rätt bra kan man ju få det och inte blir det mycket till ryck när man lärt känna bilen.

Ja förmodligen handlar det om hur pass bra lådan är, och hur pass van man själv blir.
Jag lyckades aldrig bli av med stopprycket på samma sätt som när jag kör manuellt växlade bilar, även om jag kom ganska nära. Men sen hade jag bara bilen 2 dagar. Sen kan man ju också hävda att 90% som kör manuellt ändå får till stopprycket, så de kan lika gärna köra automatare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in