2016-04-01, 14:27
Medlem
Luzurs avatar
Förstår inte varför ämnet ska behövas avhandlas alls, vill man köra automat så gör man det, vill man köra manuell så gör man det, är väl bara halvvuxna småglin som måste sitta och pika andra för vad dom använder för sätt att ta sig mellan punkt A och punkt B?

Var det lika förritiden också? "Hahaha Pettson är ju handikappad, han kör sin kärra till byn hellre med oxar än med en häst!! hurrdurr derp derp derp"

Jag har kört manuell sen jag var 20, och jag funderar på att köpa en automatbil (efter jag prövade fars bil) för det kändes mycket skönare än att hålla på att karva runt med kopplingen när man ska igenom stan som man gör dagligen..
Citera
2016-04-04, 08:48
Medlem
Jag har för första gången köpt en automatväxlad bil en 8-växlad sportautomat. Helt enkelt för att bilen drar mindre soppa samt att den är snabbare än en motsvarande manuell. Bilen växlar mjukt o fint så det är helt klart värt dom extra slantarna.
Citera
2016-04-04, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Där har du väl en viss liten poäng. Med manuell låda har man frikopplat så det inte går någon drivkraft till hjulen i detta läge. Då bilen håller på att stanna kan man lätta på bromspedalen för att ge noll bromskraft precis då bilen stannar och på så sätt slippa "stopprycket".

Med automat kvarstår lite drivning hela tiden varför man inte helt kan släppa bromsen utan måste gå ner från stark till svag bromskraft precis innan bilen stannar för att få minsta möjliga ryck men det är svårare att gå ner från stark till precis lagom svag än att gå ner mjukt från stark till ingen bromskraft. Fast rätt bra kan man ju få det och inte blir det mycket till ryck när man lärt känna bilen.

Vänder man sen på det så är det ju lättare att starta mjukt med automat, bara lätta en smula på bromsen så börjar den rulla och man går på lite lätt med gasen.

Det hela handlar om lite inlärning av teknik och vana, oavsett drivsätt.
Citera
2016-04-04, 08:59
Medlem
Obscuritys avatar
Körde nya XC90 när det höll på, den var automat. Det gick fint.

Men för min del så är halva nöjet att växla och det är säkert fler här inne som tycker det. Körupplevelsen blir mer kontrollerad, tycker jag, då farten lätt går undan med automat.
Citera
2016-04-04, 18:46
Medlem
DennisOlofs avatar
Luzur, precis.

Automat gör sig bäst i tung stadstrafik, nu klarar vi oss ganska bra i Sverige, men tänk er själva att köra runt i massor av trafik som t.ex. paris, london osv. Det är helt enkelt med bekvämt med automat, nu vet jag inte hur det är att köra med halvautomatiska lådor (tiptronic) eller vad dom heter.

Det kanske är så numera att alla lådor kan växlas manuellt (till viss del) eller i automatisk läge ?

Bor man lite mer på landet eller inte behöver köra i tung trafik (rusning osv) då funkar ju manuellt bra. Automat går ju också bra, men stört fördel är det såklart om man jämt och ständigt kör i mycket trafik. T.ex i Stockholm, för för egen del vill jag inte ens köra i tung trafik jag orkar helt enkelt inte om man inte köra automat. Det är så jobbigt att växla hela tiden, start och stop. Gaaaah blir trött bara av tanken på det.

Att cruisa på landsväg eller liknande är skönast, bäst i öppen bil såklart.
Citera
2016-04-05, 02:19
Medlem
Psyko Dads avatar
Kör mycket i city och älskar automat. Kommer nog aldrig att byta till manuellt.
Inga fåniga bakåtrullningar i backar & inga kärringstopp.
Har haft manual och nope, never not again.
Citera
2016-04-05, 02:24
Medlem
Elementarts avatar
Om man skulle fastna i rusningstrafik är det nog skönt med automat i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Obscurity

Men för min del så är halva nöjet att växla och det är säkert fler här inne som tycker det. Körupplevelsen blir mer kontrollerad, tycker jag, då farten lätt går undan med automat.

Jag kan hålla med om det.
Citera
2016-04-05, 08:29
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurity

Om halva nöjet med att köra bil är själa växlingen så finns en lösning. Köp en beg växellåda på skroten o häng dit på datastolen/soffan. Då kan man få samma nöje även hemma.
Tänk att se på en bra roadmovie samtidigt man sitter o drar i växelspaken

Förstår inte alls tjusningen med manuell växel. Inte ens när jag buskör.
Citera
2016-04-05, 19:59
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0

Förstår inte alls tjusningen med manuell växel. Inte ens när jag buskör.

Ska man plåga skiten ur en gammal bil medelst galna varvtal så är manuell oslagbart. Annars föredrar jag automat.
Citera
2016-04-05, 21:21
Medlem
AmaiLius avatar
Jag har alltid utgått från att det är folk som inte kan köra bil ordentligt som kör automat.

Att bränsleförbrukningen skulle vara lägre stämmer inte förstår alla som har sett en automatförare framföra sitt fordon, det är gasa-bromsa-gasa hela tiden och blir aldrig nåt flyt i körningen.
Citera
2016-04-05, 21:54
Medlem
jj_6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Där har du väl en viss liten poäng. Med manuell låda har man frikopplat så det inte går någon drivkraft till hjulen i detta läge. Då bilen håller på att stanna kan man lätta på bromspedalen för att ge noll bromskraft precis då bilen stannar och på så sätt slippa "stopprycket".

Med automat kvarstår lite drivning hela tiden varför man inte helt kan släppa bromsen utan måste gå ner från stark till svag bromskraft precis innan bilen stannar för att få minsta möjliga ryck men det är svårare att gå ner från stark till precis lagom svag än att gå ner mjukt från stark till ingen bromskraft. Fast rätt bra kan man ju få det och inte blir det mycket till ryck när man lärt känna bilen.

Det är faktiskt bara att lägga i neutralen på automaten strax innan man vill stanna så rullar bilen lika mjukt till stopp och på samma sätt som en manuell.
Citera
2016-04-05, 21:55
Medlem
bonobonos avatar
Jag har nästan alltid kört automat, så skönt. Finns ingen anledning i dagens nyare bilar att sitta och trampa på koppling och dra i spaken.
Har varit aktiv inom street race osv och haft lite lekbilar men då är det en helt annan sak.
Tror nog att jag även kan köra bil ordentligt så där finns det inga argument om varför jag väljer automat. Har en 7 växlad låda idag och går grymt fint, lika pigg som en manuell i sportläge. Har även växelpaddlar vid ratten om ja skulle vilja växla själv men dom känns väldigt onödiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in