2016-03-23, 17:08
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Kan man tjackrunka i timmar på medecinen om man tar hög dos? Blir man CP pervers å kåt på skiten som på tjack om man går in för det?

Mvh

Svar ja.
Citera
2016-03-23, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Fick min ADD-diagnos för nåra veckor sen och idag var jag på mitt första läkarbesök för att bestämma medecin. Hen föreslog concerta först men jag avböjde vänligt men bestämt pga allt negativt jag både hört och läst om metylfenidatets bieffekter. Då skrev hen ut elvanse 30mg istället, samt imovane och melantonin. Skönt att man har en resonlig läkare

Tur ska man ha ibland men det brukar funka bra om man har läst på en del och kommer med konstruktiva argument. Har du kommit upp i högkostnadsskyddet? Melatonin är svindyrt!
Citera
2016-03-23, 18:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Melatonin är svindyrt!
Tycker jag inte, plockat ut 200st kapslar för 0kr men så har jag licens
Citera
2016-03-23, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tycker jag inte, plockat ut 200st kapslar för 0kr men så har jag licens

Men då räknas det ju inte, majoriteten får ju betala för egna slantar. Jag har nått taket så allt är gratis nu så det känns skönt. En burk 5mg gick lös på ca 800kr
Citera
2016-03-23, 18:41
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Tur ska man ha ibland men det brukar funka bra om man har läst på en del och kommer med konstruktiva argument. Har du kommit upp i högkostnadsskyddet? Melatonin är svindyrt!

Ja precis, jag smörade inte utan uttryckte min genuina oro och fick som tur är gensvar omgående. Jag anmälde mig till högkostnadstjottahejtit idag på apoteket om jag fattade saker och ting rätt. Har lite svårt att ta in instruktioner när jag är stressad vilket jag var när jag stod i kassan på apoteket men det blir bra.

Det första kassörskan sa var typ "är du anmäld till högkostnadsskyddet? Det här blir rätt dyrt.." eller nåt sånt. Imovanen sattes in som nödraket eftersom jag i samband med ADD-diagnosen blev diagnostiserad för insomni.

Jag hoppas detta Rena Melantonin fungerar bättre för mig än Circadinet jag provade ett paket av förut, det gav mig ingenting annat än orolig sömn, märkliga drömmar samt extrem seghet på dagarna. Ingen höjdare när en jobbar med människor.
Citera
2016-03-23, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Ja precis, jag smörade inte utan uttryckte min genuina oro och fick som tur är gensvar omgående. Jag anmälde mig till högkostnadstjottahejtit idag på apoteket om jag fattade saker och ting rätt. Har lite svårt att ta in instruktioner när jag är stressad vilket jag var när jag stod i kassan på apoteket men det blir bra.

Det första kassörskan sa var typ "är du anmäld till högkostnadsskyddet? Det här blir rätt dyrt.." eller nåt sånt. Imovanen sattes in som nödraket eftersom jag i samband med ADD-diagnosen blev diagnostiserad för insomni.

Jag hoppas detta Rena Melantonin fungerar bättre för mig än Circadinet jag provade ett paket av förut, det gav mig ingenting annat än orolig sömn, märkliga drömmar samt extrem seghet på dagarna. Ingen höjdare när en jobbar med människor.

Hoppas det fungerar för dig, jag kommer få något liknande om 1-2 veckor har provat ritalin och concerta och fick mer ångest bara
Citera
2016-03-29, 03:50
Medlem
f0cuss avatar
Har nyligen upptäckt elvanse men är ännu inte diagnostiserad. Vad jag förstått det som så är det mer för ADHD än ADD? Jag misstänker nämligen att jag har ADD men är inte direkt jätteinsatt i dessa bokstavskombinationer. Förstått det som att ADHD innebär hyper samt aggressivitet och ADD typ hyper utan aggressivitet? Därför tror jag att jag har ADD.

Men skit i det, tänkte mest kolla om någon här med ADD kan beskriva hur elvanse verkar för er? Fick ni gå igenom alla steg typ; ritalin, concerta och sen ex elvanse? På ritalin blir jag bara nervös och den dos concerta jag testat kände jag inte så mycket på så borde egentligen inte uttala mig än. Men helvete vad elvanse fungerar bra, kände det direkt när jag testade. Det var fan som att alla pusselbitar föll på plats.

Just nu kör jag enbart 40mg och mår bra, tänkte ju ta det i medicinskt syfte så håller det väl runt den dosen så länge det går. Inte för att det verkar gå att missbruka rusmässigt direkt men ja. Verkar som att en del kör 60mg minst.

Känner mig mycket mer strukturerad som person och typ organiserad i tankarna. Har lättare för att ta tag i saker som jag gärna skjuter fram osv.

Och ni som får ökad hjärtrytm på detta, hur går det att träna kondition?
Citera
2016-03-31, 21:57
Medlem
Hur länge är de tänkte att den euforiska känslan å fokuset ska sitta i?

Fick Elvanse utskrivet under förra veckan. 60mg första 10 dgr, sedan 90mg i 5 dgr till nästa evaluering. Gick som på moln första dagarna. Var superglad, pratglad som få (prata med en kompis i över 7h) å hade en euforisk effekt som satt i runt 6h. Under den här perioden fick jag jättemycket gjort.

Dag 3 kände ja att effekten började avta så testade att höja dosen till 90mg (ja vet men kunde inte hålla mig, får skylla på min ADHD). Fick nästan samma effekt på den förhöjda dosen. Nu i helgen, runt 6 dgr in, har medicinen inte givit något annat än en uppiggande känsla, likt Redbull. Testade 120mg i går. Effekten var noll eufori, ökad pulls i 20h, jättepigg och noll aptit. Flyttade till ny lägenhet i samband med dosen. Flytten tog 18h å blev aldrig trött (är dock långdistansatlet så kroppen är van, men här var energinivån konstant på topp trots minmal föda vilket jag aldrig känt innan). De fanns dock inget fokus där, mer än att energinivåerna var höga.

Vad är de som har hänt? Har jag ökat i dos för snabbt å använt upp mina endorfiner? Vore intressant å höra hur medicinen är tänkt att fungera. Hade på något sätt hoppas på att jag skulle ha samma effekt som först dagen, men så verkar tyvärr inte vara fallet. Har varit utan medicin i snart 24h å känner inga bieffekter alls. Hade väntat mig en mindre depression, men mår precis som vanligt.

Mycket tacksam för feedback.
Citera
2016-03-31, 23:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tivil
Vad är de som har hänt?
Låter som du varit drogad och inte medicinerad, det kan hända vid insättning av medicin och för snabb doshöjning innan kroppen vänjer sig, att börja med 60 och sen gå på 90 är snabbt.
Citera
2016-03-31, 23:35
Medlem
f0cuss avatar
Om man blir lättirriterad och rastlös, ska man då öka eller sänka dosen?
Citera
2016-04-01, 01:14
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Om man blir lättirriterad och rastlös, ska man då öka eller sänka dosen?

Bra fråga.
Jag upplevde det när jag satte in concerta (metylfenidat) nån gång i forntiden. Första vecken när jag skulle ta 18mg per dag så gjorde det mig rastlös och irriterad typ. Jag upplevde det som att kroppen kände att det var nåt på G men inte nog för att ge tillräcklig effekt vilket då ledde till nån slags rastlöshet och lättare fysisk oro. Det släppte med en doshöjning.

Men alla reagerar ju inte likadant, och det var ju inte bara en annan person än du utan även ett annat preparat.
Det kan också vara så att det är en vanesak och att du efter ytterligare några dagar på samma dos inte längre blir rastlös.
Citera
2016-04-01, 09:07
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Bra fråga.
Jag upplevde det när jag satte in concerta (metylfenidat) nån gång i forntiden. Första vecken när jag skulle ta 18mg per dag så gjorde det mig rastlös och irriterad typ. Jag upplevde det som att kroppen kände att det var nåt på G men inte nog för att ge tillräcklig effekt vilket då ledde till nån slags rastlöshet och lättare fysisk oro. Det släppte med en doshöjning.

Men alla reagerar ju inte likadant, och det var ju inte bara en annan person än du utan även ett annat preparat.
Det kan också vara så att det är en vanesak och att du efter ytterligare några dagar på samma dos inte längre blir rastlös.
Det verkar så olika också, folk med diagnoser blir trötta och andra blir pigga, pratsamma och strukturerade. Jag själv som ännu inte har någon diagnos blir ju helt klart bra på denna medicin men visst är jag rädd för att det enbart är mitt tjackbegär som lurar.

Är det för övrigt vanligt att man tar elvanse eller liknande för att även ta t.ex insomningstabletter om man nu skulle ha svårt för att sova?

Jag hade också gärna delat upp min dagliga elvansedos i i alla fall två intagningstillfällen per dag, typ morgon och lunch. Jag har dock kvar rastlösheten under hela dagen så är orolig över att sömnen tar stryk om jag inte trycker nå sömnskit på kvällen. Men humöret kan dippa efter några timmar så blir lite ansträngande att jobba eftersom jag inte orkar flamsa med kollegorna typ.

Fan vad jag tjöter i denna tråd men håller på att försöka hitta någon stabil vardagsdos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in