Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-31, 23:02
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Jag kan hjälpa dig lite...

wikipedia

Läsförståelse är verkligen inte din starka sida. Läs en gång till så ser du att det där med ambassad inte är kopplat till just politisk asyl utan till hela asylbegreppet. Det är inte underligt att du hamnar så snett i dina tolkningar givet hur illa du tolkar text.
Citera
2016-03-31, 23:19
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Var god att plocka fram en ytterligare källa på att Ecuador har nekat honom asyl eller inse att du hänvisade till en källa som antingen var felaktig eller direkt motsade ditt påstående.

Jag har aldrig hävdat att Ecuador nekat honom asyl så lägg av med dina halmgubbar.
Citera
2016-03-31, 23:27
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Jag betvivlar inte för en sekund att JA har fått diplomatisk asyl. Faktum är att både Patiño och correa har sagt att JA ansökt om politisk asyl.
Det finns en hel del exempel, t ex det här i juni 2013 då Ricardo Patino enligt BBC sa att Ecuadors ambassad kommer att fortsätta tillhandahålla politisk asyl åt JA:
"Ecuador's foreign minister has said its embassy in London will continue to provide political asylum to WikiLeaks founder Julian Assange. Ricardo Patino was speaking after talks with his UK counterpart, William Hague."
Tror det här traggandet enbart är en halmgubbe eftersom det ryktas börja dra ihop sig för Marianne Ny och hennes frågor till JA nu.
Citera
2016-03-31, 23:33
Medlem
outoftheblues avatar
Ska man se det som att han enbart hade diplomatisk asyl de första två månaderna fram till dess att han beviljades (politisk?) asyl? Asylskälen verkar ju helt klart politiska! Men de första två månaderna, i avvaktan på asylbeslutet, som asylsöknade, kan man säga att ambassaden var hans fristad, dvs diplomatisk asyl.

Tänk på alla de som tog sin tillflykt till Sveriges ambassad i Chile. Det måste ha tagit för lång tid att formellt bevilja asyl för alla där. Kanske gavs de diplomatisk asyl, dvs fristad på ambassaden, för att sen transporteras till Sverige (vilket var möjligt eftersom diktaturen till skillnad från UK faktiskt beviljade fri lejd ut ur landet) för att där söka och formellt få politisk asyl.

Ska man alltså se det som att han i två månader enbart hade diplomatisk asyl medan hans ansökan om politisk asyl behandlades, och att han sedan den beviljades haft både politisk och diplomatisk asyl, där "politisk" har med asylskälen att göra och "diplomatisk" med vistelseplatsen att göra?
Citera
2016-04-01, 00:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Skillnaden är väl om det finns ett verkligt skyddsbehov, gör det det så kan man hjälpa till oavsett om någon har beviljat asyl eller inte. I fallet JA finns inget skyddsbehov enligt Sveriges och UK:s bedömning. I fallet Chile ansåg man att skyddsbehov var uppenbart. JA är inte hotad av juntan utan bara av sina egna demoner.

I fallet Chille så ville man hjälpa chilenare undan juntan men var inte tvungna, frivillig hjälp alltså.

I fallet JA vill man inte hjälpa JA undan hans demoner och är heller inte tvungna.
Om det är den USA-stödda juntan eller tortyrstaten USA själv är väl nästan samma sak. Dessutom var det inte bara Chilenare som räddades, utan även en lång rad utlänningar. Nio olika nationaliteter finns uppräknade i Wikipedias artikel:

Citat:
Han erbjöd fri lejd och politisk asyl i Sverige åt cirka 1300 förföljda chilenare och andra latinamerikaner som flytt till Chile och räddade därmed livet på många av dessa.

Han genomförde flera stora aktioner efter militärkuppen. Hans granne, den kubanska ambassaden, blev belägrad av chilenska trupper. Han bistod då sin kubanska kollega och lyckades stoppa skottlossningen genom att gå in på det kubanska ambassadområdet och inleda förhandlingar med den chilenska militären, vilket resulterade i en evakuering av den kubanska personalen. Harald Edelstam åtog sig genast skyddsmaktuppdraget, i samförstånd med statsministern Olof Palme, och tog över alla kubanska byggnader. Dagen efter hissade han den svenska flaggan på den kubanska ambassaden.

Edelstam beskyddade nu både den svenska ambassaden och den kubanska; snabbt fylldes ambassaden av flyktingar från flera andra latinamerikanska länder. De flesta var chilenare men det fanns också brasilianare, argentinare, kubaner, peruaner, ecuadorianer och bolivianer. Alla hade tidigare flytt till Chile efter Allendes valseger, på flykt från sina hemländer.

Den mest spektakulära operationen skedde när han lyckades rädda 54 uruguayaner från Nationalstadion som skulle ha blivit arkebuserade dagen efter. Efter tips och vädjanden från fångar lyckades han och vicekonsuln Bengt Oldenburg få loss de dödshotade fångarna och föra dem i säkerhet.

Till slut tröttnade Pinochet på Harald och 4 december blev han persona non grata. Knappt tre månader efter militärkuppen 11 december 1973 åkte Harald Edelstam tillbaka till Sverige, efter att ha räddat livet på i genomsnitt 14-15 förföljda personer per dag. 10 december landade han på Arlanda och hyllades som den hjälte han var. Baltazar Garzón sitter för övrigt i juryn för Edelstamspriset, så man kan anta att Haralds hjältemodiga insats inte är obekant för Assanges advokat.

Hela tiden samma personer som dyker upp i olika sammanhang, Claire - Pinochet - Baltazar. Om bara Sverige kunde välja rätt sida till slut och avsätta diktatorn Marianne.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-04-01 kl. 00:03.
Citera
2016-04-01, 00:04
Medlem
Citat:
Asyl (av latin asy'lum, fristad, tillflyktsort) eller politisk asyl är det skydd en stat eller en organisation i en stat kan erbjuda förföljda personer under sin jurisdiktion, framförallt inom sitt territorium, men också på sina ambassader i andra länder.

Citat:
Läsförståelse är verkligen inte din starka sida. Läs en gång till så ser du att det där med ambassad inte är kopplat till just politisk asyl utan till hela asylbegreppet. Det är inte underligt att du hamnar så snett i dina tolkningar givet hur illa du tolkar text.

Politisk asyl är synonymt med asyl. Jag hade snarare förväntat mig att du skulle klanka ner på trovärdigheten hos wikipedia. Misstog mig visst. Att du kommer med ett tvärsäkert påstående om min läsförståelse när det är glasklart att det är din som brister ...

Du kan få öva på din spanska också ... När politisk asyl berör personer som befinner sig på vad som enligt diplomatiska konventioner anses vara en förlängning av det nationella territoriet som t.ex ambassader, konsulat etc så kallas den för diplomatisk asyl.

Cuando el asilo político se concede a personas que se encuentran en lugares que por las convenciones diplomáticas se consideran una extensión del territorio nacional, tales como la sede de embajadas o consulados, la residencia del embajador o los buques de guerra anclados en puertos extranjeros, se lo denomina asilo diplomático.

Politisk asyl och asyl är exakt samma sak. När någon får politisk asyl på en ambassad så kallas det för diplomatisk asyl.
Citera
2016-04-01, 00:06
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat att Ecuador nekat honom asyl så lägg av med dina halmgubbar.
Men sluta tjata om halmgubbar så fort du blir avslöjad som den lögnaktiga pajas du är.

Du påstod att Assange inte blivit beviljad politisk asyl med hänvisning till en källa som var fullproppad med påståenden om att han sökt politisk asyl. Endast vid ett tillfälle nämndes begreppet diplomatisk asyl i denna källa och det var när Ove Bring svarade på frågan om vad som händer om Ecuador nekar Assange politisk asyl.

Jag förklarade därmed att din egen källa antingen är felaktig eller direkt motsäger dina påståenden såvida du inte kan plocka fram en ytterligare källa där Ecuador har nekat Assange asyl.

Det är alltså inte någon halmgubbe utan bara den tragiska verkligheten att du inte har något annat än lögner och felaktigheter att tillföra diskussionen i vanlig ordning. Tjat om halmgubbar ändrar inte på den saken.
Citera
2016-04-01, 00:08
Medlem
Citat:

Du har påstått att han inte fått politisk asyl som är exakt samma sak. Dvs betydelsen av vad du sagt är att Ecuador har nekad honom asyl.
Citera
2016-04-01, 00:35
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
När du publicerade en länk här på forumet så att Marianne Ny kunde förfasas över detta läckande och motivera sekretess av SMS baserat på det så fanns dock ingen agenda.

Ja, så var det ju! Typisk false flag manöver! Anonymare "råkade" nämligen den 13 september 2014 "få nys" om en just uppladdad aktbilaga med känsliga uppgifter och såg snabbt till att dokumentet spreds vitt och brett genom att länka till det här på Flashback. Anonymares länk (och ev. egna uppladdning?) angavs sen som en ursäkt av åklagarna för att inte lämna ut SMS:en under förhandlingen eftersom de "tvingats konstatera" att känsliga uppgifter finns spridda genom en länk (dvs Anonymares länk!) i "ett välkänt nätforum lördagen den 13 september 2014", med förtydligandet: "I den tråd där inläggen publicerats diskuteras teorier om konspirationer mot Julian Assange."

Det som Anonymare länkat som ansågs känsligt var enligt åklagaren SW:s namn och SW:s egna ord i Bilaga 1 och Bilaga 4.

I bilaga 4 återges SW:s egen redogörelse för: 1) hur många gånger hon och JA haft sex under kvällens lopp innan den gången då de inte använde kondom, 2) att hon sagt att hon lät honom fortsätta fast han svarade att han inte hade kondom på, 3) att de skämtat om vad de skulle kalla bebisen om hon blev med barn, och 4) att hon skickat SMS till en kompis precis efteråt, där hon skriver att hon var halvvaken när det skedde (dvs då när han förde in sin kondomlösa penis i henne under deras sista samlag av flera).

Det var ju samma saker som redan spritts till allmänheten tidigare, dvs då den utländska pressen skrev om HäPM för flera år sedan. Undantaget var väl kanske återgivandet av själva innehållet i ett av SMS:en, som kanske inte avslöjats förut? På den positiva sidan: Anonymare ser iallafall till åklagaren läser och följer med på Flashback.
Citera
2016-04-01, 01:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Politisk asyl och asyl är exakt samma sak. När någon får politisk asyl på en ambassad så kallas det för diplomatisk asyl.

Så Sverige respekterar hans politikska asyl, men inte hans diplomatiska asyl? Ur ett männsikorättsperspektiv verkar det fel att ignorera den diplomatiska asylen bara för att Marianne vägrat förhöra honom och han därför inte kunnat resa till en territoriell asylplats. Det är ju Mariannes fel från början till slut. Det är Sveriges eget olovliga frihetsberövande av honom som satt käppar i hjulet för annat är diplomatisk asyl.
Citera
2016-04-01, 07:15
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Ja, så var det ju! Typisk false flag manöver! Anonymare "råkade" nämligen den 13 september 2014 "få nys" om en just uppladdad aktbilaga med känsliga uppgifter och såg snabbt till att dokumentet spreds vitt och brett genom att länka till det här på Flashback. Anonymares länk (och ev. egna uppladdning?) angavs sen som en ursäkt av åklagarna för att inte lämna ut SMS:en under förhandlingen eftersom de "tvingats konstatera" att känsliga uppgifter finns spridda genom en länk (dvs Anonymares länk!) i "ett välkänt nätforum lördagen den 13 september 2014", med förtydligandet: "I den tråd där inläggen publicerats diskuteras teorier om konspirationer mot Julian Assange."

Det som Anonymare länkat som ansågs känsligt var enligt åklagaren SW:s namn och SW:s egna ord i Bilaga 1 och Bilaga 4.

I bilaga 4 återges SW:s egen redogörelse för: 1) hur många gånger hon och JA haft sex under kvällens lopp innan den gången då de inte använde kondom, 2) att hon sagt att hon lät honom fortsätta fast han svarade att han inte hade kondom på, 3) att de skämtat om vad de skulle kalla bebisen om hon blev med barn, och 4) att hon skickat SMS till en kompis precis efteråt, där hon skriver att hon var halvvaken när det skedde (dvs då när han förde in sin kondomlösa penis i henne under deras sista samlag av flera).

Det var ju samma saker som redan spritts till allmänheten tidigare, dvs då den utländska pressen skrev om HäPM för flera år sedan. Undantaget var väl kanske återgivandet av själva innehållet i ett av SMS:en, som kanske inte avslöjats förut? På den positiva sidan: Anonymare ser iallafall till åklagaren läser och följer med på Flashback.

Det är märkligt att kritik ges mot mig både då jag länkar till något och då jag inte gör det. Ingen kritik riktas mot någon annan när man länkar till diverse läckt material i form mailväxlingar med åklagaren etc, då är allt superbra. När jag via en googling fick nys om ett dokument och skrev om det här så anses jag vara en skurk. Det är de här dubbla måttstockarna igen helt uppenbart.

Personligen är jag emot den här typen av läckande av uppgifter som inte skall läckas, under pågående förundersökning etc. Det borde vara brottsligt och bestraffas hårt, samma sak om läckor kommer via polisen. När det gäller länken jag skrev om här så var det helt enkelt så att jag via en enkel googling, typ "Assange xxx yyy", minns inte exakt vad jag sökte på just då, bland de första sökträffarna hamnade på en sida med länk till det dokumentet som jag sen länkade till då. Liknande sökningar har jag gjort många gånger och länkat till olika saker. Men pga vissas faktaresistens och fäbless för konspirationsteorier så spelar det ju ingen roll vad som är fakta, den alternativa och skruvade osanningen upphöjs till sanning. Det måste vara svårt att leva under de premisserna.
Citera
2016-04-01, 07:52
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det är märkligt att kritik ges mot mig både då jag länkar till något och då jag inte gör det. Ingen kritik riktas mot någon annan när man länkar till diverse läckt material i form mailväxlingar med åklagaren etc, då är allt superbra. När jag via en googling fick nys om ett dokument och skrev om det här så anses jag vara en skurk. Det är de här dubbla måttstockarna igen helt uppenbart.

Personligen är jag emot den här typen av läckande av uppgifter som inte skall läckas, under pågående förundersökning etc. Det borde vara brottsligt och bestraffas hårt, samma sak om läckor kommer via polisen. När det gäller länken jag skrev om här så var det helt enkelt så att jag via en enkel googling, typ "Assange xxx yyy", minns inte exakt vad jag sökte på just då, bland de första sökträffarna hamnade på en sida med länk till det dokumentet som jag sen länkade till då. Liknande sökningar har jag gjort många gånger och länkat till olika saker. Men pga vissas faktaresistens och fäbless för konspirationsteorier så spelar det ju ingen roll vad som är fakta, den alternativa och skruvade osanningen upphöjs till sanning. Det måste vara svårt att leva under de premisserna.
Buhu buhu. Stackars anonymare. När du för en gångs skull delar med dig av en länk så bara Marianne Ny råkar få syn på det när hon sitter och skriver till hovrätten och skall förklara varför hon vägrar att låta Assange få tillgång till bevis som talar för hans oskuld.

Givetvis satt Marianne och råkade googla fram det av slump, precis på samma sätt som du själv gjorde.

Hur kan någon ens komma på tanken att tro något annat? Anonymare och Marianne som har så god historik av att hålla sig till sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in