Citat:
Ursprungligen postat av
Merciful
Jag blir glad av ditt inlägg då sådana som saggeliten förstör alla trådar och vägrar diskutera kärnfrågan och enbart matar med citat som han googlat fram men nog om den korkskallen.
Måste tänka efter nu, lägredimensionella, matematiken är nyckeln till universum och dom flestas förhållningssätt till religion blir lätt fel för konflikten med att vara en sann kristen och en sann människa är väldigt svår att förstå. Kort och gott så blir det moment 22 av det.
Nu går jag på övervarv. Ska begrunda det lite mer innan jag skriver igen.
Det är intressant att du nämner matematik. Även om det kanske inte rör trådens ämne direkt så är det ju så att vi enbart med vårt vardagliga språk inte (?) kunnat skicka människor till månen. Så vad är det som gör matematiken så speciell? Och vad är det för ett språk?
Det märkliga är ju att vi inte kan se en hyperkub (en fyrdimensionell kub), eftersom vi lever och verkar i tre rumsdimensioner. Men vi kan ändå veta allt om den genom matematik. Visserligen kan vi göra en förvrängd, "slå-knut-på-sig-själv"-variant av den i tre dimensioner, men det blir snarare en representation av den skugga den kastar på vårt tredimensionella plan (likt skuggan av en kub på ett tvådimensionellt papper, eller objekten på klippväggen i Platons grottliknelse). En fyrdimensionell kub
ser egentligen inte ut som vår tredimensionella representation av den, men den innehåller dess egenskaper, såsom antalet kuber, hörn, punkter etc.
(Kan förresten rekommendera en gammal, men smårolig, bok kallad
Flatland: A Romance of Many Dimensions av Edwin A. Abbott. Den är visserligen skriver 1884 men den är läsvärd för att få lite perspektiv på det hela. Finns att läsa på nätet:
http://www.gutenberg.org/files/201/201-h/201-h.htm)
Men för att återknyta till trådens ämne kan kanske teologer här knyta an till just detta problem med att genom analogier förklara "högre dimensioner" för varelser av "lägre dimensioner". Jesus, till exempel, talade gärna i analogier för att sprida sitt budskap till vanligt folk. Jag brukar föreställa mig att han satt och klurade hur han bäst skulle förklara sina grubblerier för vanliga människor, utan att skrämma eller förarga dem, och samtidigt så ett litet frö i deras undermedvetna.