Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Tvärtom så är en grundbult i kristendomen - och även judendomen och islam - en villkorslös tro på Gud. Tro förutsätter inte vetande, och det är tron som räknas. Enligt Luther kan du frälsas bara genom Guds nåd, som ytterst beror på din tro, inte dina gärningar. Katolikerna har en mer komplicerad syn på frälsningen, men även för dem är den villkorslösa tron av central betydelse.
Du kan tycka att det inte är rationellt utifrån dina värderingar, men det är så som troende inom alla de abrahamitiska religionerna resonerar.
Jag är gammal nog för att ha gott i riktig söndagsskola där vi små barn fick lära oss hur vi skulle släppa in Jesus i våra små bröst genom att kasta alla tvivel och välkomna honom i blind tro osv. Men vi barn tittade i smyg på varandra och fnissade tyst, för det kändes mest som kejsarens nya kläder.
I den här tråden utgår jag inte ifrån någon biblisk gud som skall hjärntvätta små barn med Orwellskt dubbeltänkade, utan en modern välvillig gud som är minst lika intelligent som du eller jag.