2016-03-31, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Något OT, men det finns de som tror att vårt universum är en illusion - ungefär som ett hologram - som egentligen är kodad i färre dimensioner:

http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_principle
Spännande läsning - tack för länken!
Citera
2016-03-31, 22:31
Medlem
Citat:
Tvärtom så är en grundbult i kristendomen - och även judendomen och islam - en villkorslös tro på Gud. Tro förutsätter inte vetande, och det är tron som räknas. Enligt Luther kan du frälsas bara genom Guds nåd, som ytterst beror på din tro, inte dina gärningar. Katolikerna har en mer komplicerad syn på frälsningen, men även för dem är den villkorslösa tron av central betydelse.

Du kan tycka att det inte är rationellt utifrån dina värderingar, men det är så som troende inom alla de abrahamitiska religionerna resonerar.
Jag är gammal nog för att ha gott i riktig söndagsskola där vi små barn fick lära oss hur vi skulle släppa in Jesus i våra små bröst genom att kasta alla tvivel och välkomna honom i blind tro osv. Men vi barn tittade i smyg på varandra och fnissade tyst, för det kändes mest som kejsarens nya kläder.

I den här tråden utgår jag inte ifrån någon biblisk gud som skall hjärntvätta små barn med Orwellskt dubbeltänkade, utan en modern välvillig gud som är minst lika intelligent som du eller jag.
Citera
2016-03-31, 22:43
Medlem
Citat:
Något OT, men det finns de som tror att vårt universum är en illusion - ungefär som ett hologram - som egentligen är kodad i färre dimensioner:

http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_principle
Jag skulle vara försiktig med att göra sådana tolkningar. Vad fysikerna bakom teorin egentligen säger är att den maximala informationstätheten i en sfär med radien r växer med O(r^2), och inte med O(r^3) som man lätt hade kunnat tro. Vi som inte lever i svarta hål påverkas dock inte av den begränsningen.
Citera
2016-03-31, 22:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag är gammal nog för att ha gott i riktig söndagsskola där vi små barn fick lära oss hur vi skulle släppa in Jesus i våra små bröst genom att kasta alla tvivel och välkomna honom i blind tro osv. Men vi barn tittade i smyg på varandra och fnissade tyst, för det kändes mest som kejsarens nya kläder.

I den här tråden utgår jag inte ifrån någon biblisk gud som skall hjärntvätta små barn med Orwellskt dubbeltänkade, utan en modern välvillig gud som är minst lika intelligent som du eller jag.

Du söker alltså efter en rationell Gud, precis som upplysningstidens deister. Dessa kom dock ofta fram till att Gud lämnat universum åt sitt öde. Något som illustrerar den rationella analysens begränsningar när den appliceras på trosfrågor.
Citera
2016-03-31, 23:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du söker alltså efter en rationell Gud, precis som upplysningstidens deister. Dessa kom dock ofta fram till att Gud lämnat universum åt sitt öde. Något som illustrerar den rationella analysens begränsningar när den appliceras på trosfrågor.

Och du söker efter en 'gud' du kan passa in i din politiska agenda.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in