2016-03-31, 21:14
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Går givetvis under offentlighetsprincipen - och det finns självfallet ingen källa som säger att något inte undantas... Frågar pressen varför man valt att avskriva brott så kan man uppenbarligen inte vara tvingade att hålla sig till: "Näää, men det finns detaljer som det är olagligt att gå in på som visar på att det inte var ett brott.". Utan man måste självklart gå in på detaljer.

Polisen är däremot inte skyldiga att gå ut med information om de inte tillfrågats...

Nu får du f*n ge dig! Skulle en människas dödsorsak gå under offentlighetsprincipen? Vet du ens vad det är..

Frågar pressen varför man valt att avskriva brott så svarar polisen givetvis "att det inte finns något som tyder på brott". Du är ju helt väck..
Senast redigerad av why123 2016-03-31 kl. 21:18. Anledning: ..
Citera
2016-03-31, 21:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomodoFall
Tre anmälningar är med hög sannolikhet falska. Att bli delgiven om misstanke för ett sånt brott kräver ju mer eller mindre att han ringt in falska hot från egen telefon eller något i den stilen. Då är det enormt mycket större sannolikhet att fler eller samtliga anmälningar också var falska.

Se det så här, du har en klädbutik där det under några månader försvunnit 50 par jeans. En dag så kommer du på en anställd med 3 par jeans i väskan på vägen hem. Vad tror du sannolikheten är att den anställde bara stulit 3 par byxor?

Jo att bevisa att nu han inte fick besök mitt i natten av någon som rispade honom med kniv är ju tämligen svårt. Mer troligt då om nu det gått att spåra hot som gjorts via nätet eller telefon. Läste tidigare om ett hot mot en byggnad där han skulle tala och ett sådant brott i sig blir ju tämligen mer allvarligt med högre straffvärde också än att göra falsk anmälan om att man personligen blivit utsatt för något då det kan innefatta bombhund, evakuering osv. Om nu dessa spåras så är sannolikheten hög att också dessa andra hot där det blir rent omöjligt att bevisa om de är sanna eller ej också är fabricerade.

Dock avseende detta läggs ju utredningen nu ner och det lär väl heller inte avslöjas vilka bevis som fanns eller om han kanske tom erkände under förhöret eller i ett ev självmordsbrev. Enda möjligheten är väl om JO begär in uppgifter utifrån om de tar upp den anmälan om polisens agerade men även detta lär inte bli offentligt.
Citera
2016-03-31, 21:16
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nu har UNT plockat bort Alexander Bengtsson från de "hotade". Titta nu på bildspelet här:

http://www.unt.se/uppland/uppsala/unt-granskar-hoten-mot-vara-politiker-4142742.aspx#cxrecs_s

Ingen Alexander. Tidigare var han det största dragplåstret. Ytterligare ett tydligt tecken på att UNT nu misstänker att allt var hittepå och försöker skademinimera.
Citera
2016-03-31, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Tycker att hela historien är märklig. Om vi lägger bilolyckan i sig åt sidan, så tycker jag en diskussionen om de eventuella hot han mottagit är minst sagt intressant. Hur många hot rör det sig om totalt? Jag uppfattar det som, av det jag läst, att polisen granskat alla ärenden och kunnat konstatera att det finns skäl att misstänka false-flag vad avser tre av hoten, samtidigt som resten tycks vara riktiga? Om så är fallet, varför ljuger man om enstaka hot när man faktiskt utsatts för andra, riktiga hot?

Och om man nu förlitar sig på polisens bedömning av att tre av hoten ska vara uppdiktade, så bör man väl rimligtvis lita på att polisen gjort en korrekt bedömning av övriga hot? Så tycks inte vara fallet i denna tråd, där folk verkar misstänka att allt skulle vara uppdiktat?

Jag såg för övrigt intervjun med honom angående överfallet, och där får jag inga bra vibbar. Hans beskrivning av hur det gått till känns faktiskt inte trovärdig. Det kan såklart bero på minnesluckor eller dylikt, men det är den känsla jag får.

Om man nu mottagit 47 hot varför i hela världen hitta på 3 till ? Snarare är det så att polisen har bevis för att 3 av hoten var falska men inte har bevis för de övriga 47 men som man säger ingen rök utan eld. Troligtvis är de fler hot som är falska. Kanske inte alla men merparten. Sedan var väl den här knivskärningshistorien en av de påhittade. Vem vet polisen kanske hade span på honom.
Senast redigerad av OLDDEAR 2016-03-31 kl. 21:21.
Citera
2016-03-31, 21:18
Medlem
Citat:
Tycker att hela historien är märklig. Om vi lägger bilolyckan i sig åt sidan, så tycker jag en diskussionen om de eventuella hot han mottagit är minst sagt intressant. Hur många hot rör det sig om totalt? Jag uppfattar det som, av det jag läst, att polisen granskat alla ärenden och kunnat konstatera att det finns skäl att misstänka false-flag vad avser tre av hoten, samtidigt som resten tycks vara riktiga? Om så är fallet, varför ljuger man om enstaka hot när man faktiskt utsatts för andra, riktiga hot?

Och om man nu förlitar sig på polisens bedömning av att tre av hoten ska vara uppdiktade, så bör man väl rimligtvis lita på att polisen gjort en korrekt bedömning av övriga hot? Så tycks inte vara fallet i denna tråd, där folk verkar misstänka att allt skulle vara uppdiktat?

Jag såg för övrigt intervjun med honom angående överfallet, och där får jag inga bra vibbar. Hans beskrivning av hur det gått till känns faktiskt inte trovärdig. Det kan såklart bero på minnesluckor eller dylikt, men det är den känsla jag får.

Angående de falska hoten tror jag inte att han ljugit om själva händelsen- men om sin utsatthet, om du förstår mig rätt.
Som jag skrivit tidigare har jag varit med om både det ena och det andra och som kvinna får man "lite räkna med" att bli trakasserad - men alla gånger har jag sluppit undan, så en anmälan skulle varken gjort till eller från. Hade jag däremot varit "försvarslös och liten" hade det varit en annan sak. Jag tänker att AB har gjort samma sak i dessa 3 fall - han har kunnat avvärja sig men ändå blivit krängt - men AB har kunnat avstyra situationen och det har KUNNAT hända hemska saker OM inte osv osv.
Citera
2016-03-31, 21:18
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Varifrån kommer uppgiften om 50 polisanmälningar? Från Alexanders egen blogg/Facebook-sida, eller finns det någon mer tillförlitlig källa?
Spontant känns det som att det är en uppgift Alexander kan ha hasplat ur sig. Vare sig det handlar om verkliga eller fantiserade hot, har han verkligen gjort 50 polisanmälningar? Eller kan det vara så att han i sociala medier hävdar att det handlar om 50 hot, men att hans polisanmälningar begränsar sig till tre stycken. Och att det nu är de tre anmälningarna som polis och åklagare bedömer som falska.
Ja, det känns ganska troligt.
Citera
2016-03-31, 21:19
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu har UNT plockat bort Alexander Bengtsson från de "hotade". Titta nu på bildspelet här:

http://www.unt.se/uppland/uppsala/unt-granskar-hoten-mot-vara-politiker-4142742.aspx#cxrecs_s

Ingen Alexander. Tidigare var han det största dragplåstret. Ytterligare ett tydligt tecken på att UNT nu misstänker att allt var hittepå och försöker skademinimera.

Finns originalartikeln sparad?
Citera
2016-03-31, 21:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TGWEI
Alltså jag skiter fullständigt i huruvida media publicerar hoten mot Bengtsson. Jag skulle inte kunna bry mig mindre om det som har hänt honom och tidningarnas eventuella klavertramp. Du menar att media bär en skuld för Bengtssons självmord. Jag menar att det är en idiotisk hållning.
Den som ger uppmärksamhet åt & uppmuntrar en uppenbart sjuk person att gräva sig allt längre ner i en psykotisk spiral bär givetvis ett stort ansvar för hur det hela utvecklar sig. Speciellt när man, som i det här fallet, offrar en stackars sjuk människa, enbart för att föra fram en uppenbar ondskefull & falsk agenda.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
I tre av fallen har alltså polisen så mycket som talar för att Alexander ljugit eller fabricerat hoten själv att de anmäler honom för falskanmälan och drar igång en förundersökning. I övriga fall har de uppenbarligen inte haft så mycket information (alternativt av politiska skäl inte vågat dra igång den undersökningen, något jag var inne på ett tidigare inlägg i tråden). Vad jag vet finns det inget fall där någon annan dömts för något av brotten Alexander anmält. I de ("47") fallen vet polisen alltså inte vem som ligger bakom hoten, och de kan givetvis vara false flag de också.
Citera
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Han finns fortfarande med i artikeln (dock inte på bild).

Citat:
Tre dagar efter hotet mot Mohamad Hassan dödshotas Uppsalapolitikern Alexander Bengtsson (M). Ett hot som ledde till att hela Västgöta nation fick utrymmas. Alexander Bengtsson har hotats många gånger förr, hot som bland annat handlat om hans hudfärg och sexuella läggning samt hans inställning till invandring och ett moskébygge.
Citera
2016-03-31, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjurenFerdinand
Varifrån kommer uppgiften om 50 polisanmälningar? Från Alexanders egen blogg/Facebook-sida, eller finns det någon mer tillförlitlig källa?
Spontant känns det som att det är en uppgift Alexander kan ha hasplat ur sig. Vare sig det handlar om verkliga eller fantiserade hot, har han verkligen gjort 50 polisanmälningar? Eller kan det vara så att han i sociala medier hävdar att det handlar om 50 hot, men att hans polisanmälningar begränsar sig till tre stycken. Och att det nu är de tre anmälningarna som polis och åklagare bedömer som falska.

Okej jag läste igenom lite igen och (FB) Alexander Bengtsson (m) knivskuren i sitt hem i Uppsala, nu död i Ödeshög. var det enda jag hittade just nu - inget pålitligt alls. dock är "3 av XXXXX anmälningar falska" fortfarande ett teckenb på att vissa anmälningar är sanna.
Citera
2016-03-31, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjurenFerdinand

Äntligen någon som kan tänka längre än näsan räcker. Alla andra är upptagna med att skrika ut sina favoritfloskler om negrer och bögar. Självklart var han en mytoman, som kostade samhället en del pengar och eldade på invandringsdebatten med sina lögner.

Men han var också en människa som inte mådde bra, som plågades så mkt av sin egna personlighet och tankar om sig själv att han valde att avsluta sitt liv som 20-åring. Känns som att det är "straff nog".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in