2016-03-31, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Fast vi, eller åtminstone jag, jämför med tidigare svenska målvakter. Under tiden jag har följt landslaget (sedan VM-90) har han varit den bäste. Det är möjligt att Ravelli var bättre 94 än vad Isaksson är nu. Fast man måste ju se det ur längre perspektiv och inte enskilda matcher eller turneringar. Men alla grodor Ravelli stod saknar motstycke i modern svensk fotbollshistoria.

Hedman har jag glömt. Hur står sig han i jämförelse med Ravelli/Isaksson? Det började lovande har jag för mig sen gick det fort utför. Någon som kommer ihåg?

Du har full koll på Ravelli men inget på Hedman som spelade efter Ravelli? Låter skumt i min mening. Hedman var mest känd för att hänga tvätt vid inlägg och hörnor. Sannerligen ingen bra landslagsmålvakt.

Usla ingripanden i vm 2002 mot senegal.
Citera
2016-03-31, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Du har full koll på Ravelli men inget på Hedman som spelade efter Ravelli? Låter skumt i min mening. Hedman var mest känd för att hänga tvätt vid inlägg och hörnor. Sannerligen ingen bra landslagsmålvakt.

Nu är jag inte så gammal, men Hedman måste väl ändå vara den sämsta förstemålvakt vi nånsin haft i landslaget? Visst, han gjorde väl bra matcher han också, men någon trygghet ingav han ju inte.
Citera
2016-03-31, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Nu är jag inte så gammal, men Hedman måste väl ändå vara den sämsta förstemålvakt vi nånsin haft i landslaget? Visst, han gjorde väl bra matcher han också, men någon trygghet ingav han ju inte.

Ja det kan ja hålla med om
Citera
2016-03-31, 18:34
Avslutad
Citat:
Sverige åkte ut på straffar em kvarten 2004.
Har jag påstått att vi inte gjorde det?

Någon menade att Isakssons svaga straffacit gick på ett ut mot Ravellis frilägesingripanden. Det kan det så klart inte göra, för straffar förekommer i regel inte lika ofta som frilägesingripanden. Det var min poäng.
Citera
2016-03-31, 18:44
Medlem
Jag har följt landslaget sedan sent 60-tal och dagens målvakter är mycket mer kompletta än förr i tiden. Den klart bäste (Hellström) hade haft stora problem med dagens luftspel med hörnor som skjuts in i stället för att lyras samt i spelet med fötterna. Såväl Ravelli som Isaksson har/hade jämnheten som signum och var bättre i landslaget än i klubblagen. Det gäller ffa Isaksson.

Ni kan ha rätt i att bredden på bra målvakter på länge inte varit så dålig. Det var rätt illa mellan Hellström och Ravelli också. Möller som var lysande i MFF hade det svårt i landslaget. Beträffande Hedman var han snarare Isakssons motsats, ojämn med höga berg som i VM.kvalet till 2002 då han var lysande och djupa dalar som i Senegal.matchen.

Man behöver inte en Buffon längst bak men en stabil sista utpost är alltid att föredra framför en snubbe med jojo-insatser. Och efter Isaksson saknar vi en sådan.
Citera
2016-03-31, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Har jag påstått att vi inte gjorde det?

Någon menade att Isakssons svaga straffacit gick på ett ut mot Ravellis frilägesingripanden. Det kan det så klart inte göra, för straffar förekommer i regel inte lika ofta som frilägesingripanden. Det var min poäng.

Det är inte lätt att rädda ett friläge i fotboll. Ravelli må vart dålig på det men knappast en groda om man inte räddar.
Citera
2016-03-31, 18:51
Medlem
Citat:
Det är inte lätt att rädda ett friläge i fotboll. Ravelli må vart dålig på det men knappast en groda om man inte räddar.
Där måste jag hålla med än en gång. Man har inte direkt små krav om man anser att en målvakt ska vara bra på frilägen.
Citera
2016-03-31, 18:53
Avslutad
Citat:
Citat:
Där måste jag hålla med än en gång. Man har inte direkt små krav om man anser att en målvakt ska vara bra på frilägen.
Läser ni ens vad ni svarar på? Jag har inte påstått att det är lätt att rädda frilägen.
Citera
2016-03-31, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Jag har följt landslaget sedan sent 60-tal och dagens målvakter är mycket mer kompletta än förr i tiden. Den klart bäste (Hellström) hade haft stora problem med dagens luftspel med hörnor som skjuts in i stället för att lyras samt i spelet med fötterna. Såväl Ravelli som Isaksson har/hade jämnheten som signum och var bättre i landslaget än i klubblagen. Det gäller ffa Isaksson.

Ni kan ha rätt i att bredden på bra målvakter på länge inte varit så dålig. Det var rätt illa mellan Hellström och Ravelli också. Möller som var lysande i MFF hade det svårt i landslaget. Beträffande Hedman var han snarare Isakssons motsats, ojämn med höga berg som i VM.kvalet till 2002 då han var lysande och djupa dalar som i Senegal.matchen.

Man behöver inte en Buffon längst bak men en stabil sista utpost är alltid att föredra framför en snubbe med jojo-insatser. Och efter Isaksson saknar vi en sådan.
Fast egentligen så vet vi ju inte det förrän någon eller några har fått chansen att på allvar få lite kontinuitet i landslaget. Kanske är även nästa landslagsmålvakt bättre i landslaget än i klubblaget men för att få reda på det så måste ju någon annan än Isaksson få spela först.
Citera
2016-03-31, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Läser ni ens vad ni svarar på? Jag har inte påstått att det är lätt att rädda frilägen.
Jag vill ändå påstå att en av Isakssons styrkor är närspelet och att läsa spelet så visst ingår väl frilägen även där. Men när det kommer till straffar är det klart minus. Jag kan ha fel men jag kommer inte ihåg att han nånsin räddat en straff i landslaget. Men vi kommer inte så mycket längre i debatten så lika bra vi avslutar. Men jag vill klarlägga att jag verkligen inte påstått någonstans att Isaksson är dålig, bara det att han inte är så bra som ni vill få det till.
Citera
2016-03-31, 19:49
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:

Ja, jag har fler minnen från 90-talet än 00. Kanske för att fotboll var en mycket större del av mitt liv då än 00?

Han gjorde en bra match mot Argentina och räddade bland annat en straff. Hade ändå för mig att han var ok tills Coventry åkte ner i division 1, därefter gick utför och han blev utkonkurrerad av Isaksson.
Citera
2016-03-31, 20:20
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Jag vill ändå påstå att en av Isakssons styrkor är närspelet och att läsa spelet så visst ingår väl frilägen även där. Men när det kommer till straffar är det klart minus. Jag kan ha fel men jag kommer inte ihåg att han nånsin räddat en straff i landslaget. Men vi kommer inte så mycket längre i debatten så lika bra vi avslutar. Men jag vill klarlägga att jag verkligen inte påstått någonstans att Isaksson är dålig, bara det att han inte är så bra som ni vill få det till.
Som sagt har Isaksson raddat straffar mot bade Portugal (Luis Figo!) och Albanien. Kanske nagon mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in