Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Givet samma grundefterfrågan, tror du att priserna hade haft samma uppåtrörelse under de senaste 15 åren om genomsnittsbolåneräntan för perioden legat låt säga 3-4% högre?
Gäller frågan Sverige/Stockholm?
Idag är typisk boränta ca 1.5% (tror jag). Efter skatt och inflation ca 0.65%
Om vi drar upp ränta och inflation med 4% så blir räntan efter skatt och inflation ca -0.55%
* Ur något kostnadsperspektiv skulle man kunna tänka sig att bopriserna skulle stiga mer. Man får så att säga betalt för att låna till bostaden och det kan leda till lite större köpvilja.
* Ur ett löneperspektiv så bör 4.4% inflation innebära en het ekonomi. Med mycket framtidstro, och det kan ju leda till en högre köpvilja. Dvs man ser bostaden som statussymbol och investering, och allokerar större del av lönen till boende.
Så det två mest uppenbara effekterna indikerar snarare än högre priser.
Sedan vet jag väl inte hur realistiskt det är med 4.4% inflation. RB skulle rimligen dra upp styrränta och dämpa ned konjunkturen lång innan.
Nu kan ju någon knorra och mena att vi minsann kan få mycket högre realränta. Dvs 0.4% inflation och 5.5% ränta. Men då får jag nog be de personerna att redogöra ganska ingående för hur det ska gå till.