2016-03-30, 14:08
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
mmm så vad säger det om den reglerade marknaden tycker du?
Att den en gång har fungerat? Ungdomar kunde få tag på en lägenhet strax efter gymnasiet idag är det omöjligt om man inte får ärva eller har föräldrar som hjälper en med en insats till en BR.

Citat:
nej det har inte det minsta med invandringen att göra. Invandrare får inga hyresrätter heller, utan får köpa svartkontrakt som alla andra som står utanför marknaden helt. Annars blir de kvar på förläggningen.
Att vi har fått en bostadsbrist har ingenting med invandringen att göra? Att Stockholm är Europas snabbast växande stad på grund av hög invandring (och delvis urbanisering) har ingenting med det att göra?

Citat:
nu är det inte så att det bara bor arbetarklass i de mest attraktiva hyresrätterna. Man får väl rätta munnen efter matsäcken och bo som man har råd? Hyresrätter går att byta fortfarande och hyror kommer skilja sig markant åt beroende på storlek och läge med marknadsanpassade hyror.
Nej självklart inte. Men för det mesta den vanliga medelklassen. Dom över det bor i villor alternativt dyra bostadsrätter. Men bara för att man inför marknadshyror betyder ju inte att det kommer finnas billiga hyresrätter? Man måste bo någonstans. Det är inte som en utlandsresa man bara kan välja bort.

Citat:
Stämmer inte alls eftersom det inte finns bidrag till sånt. Avdrag finns däremot och för att få avdrag behöver man betala in skatt. Bästa skattebetalarna bor i Danderyd och knappast i Rinkeby hörrö..
Jag vet att det kallas ränteavdrag. Men det är ju en typ av bidrag som ges till ägare av villor eller BR. Ingen ger mig avdrag i min HR. Varför ska bara rika få hjälp ifrån statskassan att betala sina kostnader? Det får man inte i HR.
Citera
2016-03-30, 15:23
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

Jag vet att det kallas ränteavdrag. Men det är ju en typ av bidrag som ges till ägare av villor eller BR. Ingen ger mig avdrag i min HR. Varför ska bara rika få hjälp ifrån statskassan att betala sina kostnader? Det får man inte i HR.

Det är ju avdrag på räntekostnader och ska kvittas mot kapitalivinster. Så nej, det är inte ett bidrag specifikt för bostäder utan gäller just räntekostnader. Om du tar bort den, så måste du ta bort skatten på kapitalvinster. Något de rika definitivt kommer älska...
Citera
2016-03-30, 16:18
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
nej det har inte det minsta med invandringen att göra. Invandrare får inga hyresrätter heller, utan får köpa svartkontrakt som alla andra som står utanför marknaden helt. Annars blir de kvar på förläggningen.

Man kan inte göra annat än att garva!

Alla invandrare i Sverige bor alltså på en förläggning. *ASG*

Den största delen av befolkningsökningen senaste 20 åren har bestått av invandring. Flane.

Jag visste inte att stora delar av Göteborgs förorter var flyktingförläggningar! Men nu vet jag.
Citera
2016-03-30, 22:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss

Man kan inte göra annat än att garva!

Alla invandrare i Sverige bor alltså på en förläggning. *ASG*

Den största delen av befolkningsökningen senaste 20 åren har bestått av invandring. Flane.

Jag visste inte att stora delar av Göteborgs förorter var flyktingförläggningar! Men nu vet jag.

Det är inte så att det finns x antal bostäder och y jobb.

(Där x respektive y är ett fixt tal).

Problemet med bostadsbrist är skapat från politiskt håll och har inget med invandringen att göra alls.

Rättar man till felet så kommer den upplevda bristen att upphöra. Tyvärr vågar inte politrukerna löpa linan ut och göra vad som krävs.
Citera
2016-03-30, 22:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att den en gång har fungerat? Ungdomar kunde få tag på en lägenhet strax efter gymnasiet idag är det omöjligt om man inte får ärva eller har föräldrar som hjälper en med en insats till en BR.
Hyresreglering har aldrig fungerat och det har i princip alltid varit brist på bostäder, där de flesta vill bo rent historiskt.

Gillar man köer så visst, men det är mycket lättare att få tag på ett förstahandskontrakt där hyresmarknaden är avreglerad.

Citat:
Att vi har fått en bostadsbrist har ingenting med invandringen att göra? Att Stockholm är Europas snabbast växande stad på grund av hög invandring (och delvis urbanisering) har ingenting med det att göra?

Nej bostadsbristen är skapad från politiskt håll. Invandrare har ingen skuld i att vi fortfarande sysslar med planekonomi när det gäller den befintliga hyresmarknaden.

Citat:
Nej självklart inte. Men för det mesta den vanliga medelklassen. Dom över det bor i villor alternativt dyra bostadsrätter. Men bara för att man inför marknadshyror betyder ju inte att det kommer finnas billiga hyresrätter? Man måste bo någonstans. Det är inte som en utlandsresa man bara kan välja bort.
vad det visat sig är att hyresreglering inte alls hjälper fattiga, utan snarare redan rika och besuttna hyresgäster. Hur menar du att fattiga outsiders ska ha en ärlig chans till ett förstahandskontrakt med hyresreglering?

Citat:

Nej det är inget bidrag. Det är ett avdrag. Du får inte dra av om du inte pyntar skatt.

Det är inte bara BR och villaägare som får avdrag. Även din polare med billån får dra av 30% av sina räntekostnader.
Citera
2016-03-30, 22:42
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Invandrare får inga hyresrätter heller, utan får köpa svartkontrakt som alla andra som står utanför marknaden helt. Annars blir de kvar på förläggningen.

Det där är helt enkelt inte sant. Du måste ha skrivit fel antar jag!
Citera
2016-03-30, 22:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det där är helt enkelt inte sant. Du måste ha skrivit fel antar jag!

Det här är inte sant menar du?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/svarthandeln-med-kontrakt-okar-i-sverige
Citera
2016-03-30, 23:48
Medlem
longbow4ys avatar
Förenklat så bor svenskar i villor och de med utländsk påbrå i hyreslägenheter.
http://www.migrationsinfo.se/valfard/boende/boendeform/

Bostadsrätter är det minst vanliga boendet men det som de flesta har mest åsikter om.
Storstadsfixeringen slår igenom också i denna fråga.

Området med minst fokus är det som de flest svenskar bor i. Småhus och villor.
Citera
2016-03-31, 00:34
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Det är inte så att det finns x antal bostäder och y jobb.

(Där x respektive y är ett fixt tal).

Problemet med bostadsbrist är skapat från politiskt håll och har inget med invandringen att göra alls.

Rättar man till felet så kommer den upplevda bristen att upphöra. Tyvärr vågar inte politrukerna löpa linan ut och göra vad som krävs.

Jaha bostadsbristen är inte verklig, det bara upplevs som att det finns en brist!

Du är inget annat än en energitjuv som någon tidigare skrev.
Citera
2016-03-31, 00:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Jaha bostadsbristen är inte verklig, det bara upplevs som att det finns en brist!

Du är inget annat än en energitjuv som någon tidigare skrev.

Brist och köer uppstår alltid på planekonomiska "marknader". Det har historien lärt oss, men ändå lär sig aldrig gamla kommunisthundar att sitta.

Och att planekonomi ska råda är ett rent politiskt påhitt, inget annat.

En bra idé är därför att avskaffa planekonomin på hyresmarknaden en gång för alla. Men det vill inte du och därmed vill du inte lösa bostadsbristen heller...

Nu är tråden inne på 700 sidor och det blir bara värre och värre om inget görs...
Citera
2016-03-31, 01:05
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Brist och köer uppstår alltid på planekonomiska "marknader". Det har historien lärt oss, men ändå lär sig aldrig gamla kommunisthundar att sitta.

Och att planekonomi ska råda är ett rent politiskt påhitt, inget annat.

En bra idé är därför att avskaffa planekonomin på hyresmarknaden en gång för alla. Men det vill inte du och därmed vill du inte lösa bostadsbristen heller...

Nu är tråden inne på 700 sidor och det blir bara värre och värre om inget görs...

Och där kom kommunistbeskyllningen som ett brev på på posten.
Citera
2016-03-31, 01:18
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jodå, det har det funnits i 70 år nu fram tills senaste 5 åren.

Tar man det på skatten fördelar man bara om det från massinvandringen som kostar 60+miljarder för mottagandet .

60 miljarder besparing på invandring med stängda gränser, 16 miljarder för ROT, 20 miljarder för ränteavdrag och högre skatt för inkomster över 40 000 kr så hade man kunnat fördela 120 miljarder kronor årligen bara där till bostadsbyggande och subventioner. denna summa subventionerar 600 000 bostäder på 1 år kapitalomfördelning bara utan några vidare samhällskonsekvenser. Det finns även andra många fler områden man skulle kunna dra in pengar såsom en högre gruvskatt. Internationella gruvföretag bryter malm för nästan inga avgifter alls. Det finns många andra förslag man kan dra in kulor på.
Med en stoppad invandring behöver man inte bygga lika mycket fram till 2025 heller.
Man kan även som sagt bygga SABO prefabhus.

Du kommer aldrig få igenom marknadshyror i det befintliga beståndet lika lite som du kommer kunna lösa upp facket makt i avtalsförhandlingen om löner. Tacka fan för det.

Kan den lågintelligenta negativa energitjuven kurt-sune baserat på mitt ovanstående inlägg förklara varför det inte finns några pengar till hyresrätter med drägliga hyror?
Det finns pengar i överflöd om man omfördelar på detta vis utan negativa samhällskonsekvenser, snararare tvärtom. Utlåningen minskar vilket är samhällets nuvarande mål och efterfrågan på bostäder minskar. Man skulle kunna subventionera, bygga prefabhus SABO och stoppa invandringen så bostadsbristen inte hade uppkommit på decennier. Sveriges historiska höga byggstandard på bostäder hade kunnat bevarats och inga byggen med dålig standard hade behövts byggas för låginkomsttagare eller arbetarklassen som för 150 år sen dit kurt-sune vill.

Vad hade sune fått med sina patetiska marknadshyror: Max 50 000 fler bostäder enligt senaste studien. På några års invandring så är vi tillbaka på samma sits med en ruinerad under, arbetar och till viss del medelklass med 66% högre hyror och enorma sociala problem, negativa samhällskonsekvenser och orättvis fördelningspolitik.
Senast redigerad av slemhog 2016-03-31 kl. 01:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in