2016-03-30, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Det handlar väldigt mycket om att vara på rätt ställe vid rätt tid, jag har fått jobb inom allt från två veckor, till tolv timmar, men också varit utan jobb i fyra månader en gång.

Saken är också att desto längre tid det går utan att ha jobb och bara bli nekad eller inte ens få intervjuer, desto mer påverkas ens motivation att söka vidare som i sin tur försämrar ens chanser mer.

Man ska verkligen inte tro att alla som är långtidsarbetslösa bara är lata, "för det är så enkelt att få jobb", de personerna borde testa själva att ha haft många olika arbeten och perioder där de varit arbetslösa, så kanske de börjar inse att långt ifrån allt är svart och vitt.

Jag tycker du har väldigt rätt om att vara på rätt plats vid rätt tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Du är en lat jävla idiot som enbart skaxstraffjobba i en grotta.
Finns MASSOR med branscher där det skriks efter folk, vissa behövs det inte ens utbildning för.
Dra åt helvete med dig

Har du några exempel på branscher där man har väldigt höga behov av personal?
Citera
2016-03-30, 16:01
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Finns MASSOR med branscher där det skriks efter folk, vissa behövs det inte ens utbildning för.
Dra åt helvete med dig

Vilka? Förutom kanske vikariepool i vården eller telemarketing. Det kommer ständigt in folk med din attityd och denna oneliner i dessa trådar. Men kommer aldrig med några belägg för sina påståenden.

Varje. Jäkla. Gång.

Det är drygt 400k arbetslösa, förmodligen mångt mycket fler. Det finns ~100k lediga jobb. Inte ens om dom ~100k jobben var pisslätta att få så skulle dom inte räcka till.

Ett enormt problem är även att man inte kan flytta till ett ställe man kanske fått erbjudande om att jobba. Det finns inga bostäder att flytta till, är man arbetslös så är det helt omöjligt dessutom. Har man ett jobb + villa / BR sen innan kanske man kan sälja o köpa nytt annars shit out of luck.
Senast redigerad av Big Boss 2016-03-30 kl. 16:03.
Citera
2016-03-30, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag har antagligen sökt tusentals jobb inom Sverige, vid det här laget. Jag har varit beredd att flytta till andra sidan landet, enbart för att få jobb. Jag har sökt de flesta jobben som finns. Det är allt från pizzerior, städare, snabbmatsrestauranger, lager, hemtjänst etc. Jag har B-körkort och truckkort. Mina bästa jobbchanser hittills har varit i Norge, men jag gick miste om dessa jobb, på grund av att jag inte hade råd att flytta dit. Jag tänkte starta eget, men för att komma igång med verksamheten måste man ha pengar. Jag befinner mig i en konstant moment 22. I dagsläget är min enda chans att utbilda mig till den grad att jag kan doktorera. Ju äldre jag blir desto svårare blir det att få jobb. Finanskrisen hade pågått i nästan ett år innan jag tog studenten. Det var för flera år sedan.

Struntprat. Du har ett flertal utbildningar som endast är 1-2 år med total jobbgaranti livet ut. Du har ingen lust att ta de jobben bara.
Citera
2016-03-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Så dina krav är följande:
1. Är svensk. Check.
2. Kan yrket eller är ung. Check.
3. B-körkort i Stockholm (trots att trafiken är hemsk och många ungdomar åker kollektivt)
4. Har ett förstahandskontrakt i Stockholm (för andrahandskontrakt går väl inte? Pendling från t. ex. Botkyrka, Täby eller kanske Västerhaninge funkar väl inte heller gissar jag på trots att yrket kräver körkort).
5. Lågt lönekrav (för att ta körkort och bo i Stockholm kostar väl ingenting)?

Så du får massor av ansökningar med människor som är villiga att göra ganska omfattande förändringar för att anpassa sig efter dina krav; ta körkort, flytta, lära sig svenska. Det är orealistiskt att alla kan nå upp till dem, speciellt efteråt har du rätt i men att folk är lata är väl ganska orättvist och cyniskt sagt?

Jag har också ett uttryck som jag gillar; sysslolöshet föder lättja. Alltså det är mycket enklare att vara arbetssam när man är inne i arbete eller en syssla än att vara arbetssam när man inte gör så mycket. När folk blir blockerade från att arbeta så bidrar man ju till problemet. Varför ska de ta tag i att göra något när alla verkar säga att de inte behövs?

De flesta av dagens och morgondagens svenskar spenderar ca. 9 - 17 år av sitt liv med att anpassa sig till arbetsmarknaden för att sedan få höra att de är "lata" eller inte behövs. Bör vi inte sitta ned en stund, och fundera över hur absurt det är?

Lata och lata. Folk i Sverige är generellt ovilliga att utföra en hel del jobb och tycker aig ha rätt att bli försörjda tills rätt anställning är tillgänglig för dem. Om aå inte vore fallet skulle vi inte ha en massa yrken med brister. Ingen utbildar sig till lärare eller sjuksyster eller hantverkare (i förhållande till behovet) eftersom de anser sig ha denna rätt.
Citera
2016-03-30, 17:08
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Dra åt helvete med dig
Visst är det jobbigt att konfronteras av verkligheten ibland?

Arbetslinjen är ett luftslott.
Senast redigerad av KonungHonung 2016-03-30 kl. 17:11.
Citera
2016-03-30, 17:11
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Lata och lata. Folk i Sverige är generellt ovilliga att utföra en hel del jobb och tycker aig ha rätt att bli försörjda tills rätt anställning är tillgänglig för dem. Om aå inte vore fallet skulle vi inte ha en massa yrken med brister. Ingen utbildar sig till lärare eller sjuksyster eller hantverkare (i förhållande till behovet) eftersom de anser sig ha denna rätt.

Alla är inte stöpta i en form som man sen trycker in en utbildning i och vips är den personen en lärare. Man ska ju ha något "kall" och ha något pedagogiskt ben i dig för att vilja vara en lärare. Jag skulle fan inte fungera alls som lärare oavsett utbildning, inte sjuksyster heller för den delen, jag är inte lagd sån helt enkelt.

Jag är väl inte superduper intresserad av det jag jobbar med nu heller, men det är ändå lite åt det hållet. Lite elektronik, montera o skruva ihop saker.

Drömmen hade ju vart att jobba i eller driva en PC-butik / Spelbutik, scentekniker på turné för ett stort band, ha ett ställe som serverar gudomliga hamburgare eller tex-mex.
Citera
2016-03-30, 17:39
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Som Big Boss nämner ovanför. Jag skulle däremot passa riktigt bra som t. ex. lärare (heck jag hade passat i armén) och jag hade kanske satsat på det, men en lärarutbildning går på 5 år trots allt och sedan måste man även efteråt ha praktiserat en ganska lång period (nästan som en läkare), och av det kan man förvänta sig en ganska taskig lön och låg status. Läraryrket är ett typexempel på där svenskarna inte betalar ett rimligt pris över vad de efterfrågar, därför vill ingen heller bli lärare. Personligen tycker jag inte att utbildningen borde vara så lång men jag antar att lärarfacket plus politiker plus svenska föräldrar vill ha det så och då får man genomlida att det blir färre som söker till yrket.

Kollar man på hantverkaryrket så är den lärlingsbaserad, så man måste sucka up till firmor för att de ska ta folk som lärlingar och det funkar bara när de bestämmer sig för att faktiskt göra det. Många firmor är för små och vägrar ta in lärlingar överhuvudtaget då byggnadsbrancshen är dominerad av s. k. underleverantörer, ofta firmor på färre än 1 "chef" och 4 anställda. logoped driver säkert en underleverantörsfirma, du kan ju fråga honom hur många lärlingar hans firma tagit emot. Vad har han gjort för arbetslösheten? Hm?

Som sagt; jag tycker det är oerhört orättvis kritik mot dagens arbetslösa.
Citera
2016-03-30, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Alla är inte stöpta i en form som man sen trycker in en utbildning i och vips är den personen en lärare. Man ska ju ha något "kall" och ha något pedagogiskt ben i dig för att vilja vara en lärare. Jag skulle fan inte fungera alls som lärare oavsett utbildning, inte sjuksyster heller för den delen, jag är inte lagd sån helt enkelt.

Jag är väl inte superduper intresserad av det jag jobbar med nu heller, men det är ändå lite åt det hållet. Lite elektronik, montera o skruva ihop saker.

Drömmen hade ju vart att jobba i eller driva en PC-butik / Spelbutik, scentekniker på turné för ett stort band, ha ett ställe som serverar gudomliga hamburgare eller tex-mex.

Och med detta inlägg bekräftar su exakt det jag säger. Man ska ha "ett kall" och hittar man inget jobb som passar ens "kall" ska man bli försörjd.

Vem som HELST klarar i princip av att vara tex vårdbiträde. Sen kanske man inte gillar sitt jobb men det behöver absolut inte betyda att man inte klarar av det. Man har ingen rättighet att bli försörjd av andra.
Citera
2016-03-30, 18:12
Medlem
Citat:
Som Big Boss nämner ovanför. Jag skulle däremot passa riktigt bra som t. ex. lärare (heck jag hade passat i armén) och jag hade kanske satsat på det, men en lärarutbildning går på 5 år trots allt och sedan måste man även efteråt ha praktiserat en ganska lång period (nästan som en läkare), och av det kan man förvänta sig en ganska taskig lön och låg status. Läraryrket är ett typexempel på där svenskarna inte betalar ett rimligt pris över vad de efterfrågar, därför vill ingen heller bli lärare. Personligen tycker jag inte att utbildningen borde vara så lång men jag antar att lärarfacket plus politiker plus svenska föräldrar vill ha det så och då får man genomlida att det blir färre som söker till yrket.

Kollar man på hantverkaryrket så är den lärlingsbaserad, så man måste sucka up till firmor för att de ska ta folk som lärlingar och det funkar bara när de bestämmer sig för att faktiskt göra det. Många firmor är för små och vägrar ta in lärlingar överhuvudtaget då byggnadsbrancshen är dominerad av s. k. underleverantörer, ofta firmor på färre än 1 "chef" och 4 anställda. logoped driver säkert en underleverantörsfirma, du kan ju fråga honom hur många lärlingar hans firma tagit emot. Vad har han gjort för arbetslösheten? Hm?

Som sagt; jag tycker det är oerhört orättvis kritik mot dagens arbetslösa.

Gå tillbaka lite i tråden så ser du att det finns en rad bristyrken som bara kräver en kortare utbildning på runt 1-2 år för jobbgaranti livet ut. Du tycker att lönen som tex lärare är taskig. Tråden handlar om huruvida man kan skaffa ett jobb eller ej, inte lönenivå. Men att du tar upp det är symptomatiskt för det bevisar bara min tes.

De enda jobb man "inte passar" som är arbeten man fysiskt och/eller intellektuellt inte klarar av. Det är rätt få yrken för de flesta faktiskt. Men det är bekvämt att skylla på annat.

Edit; Som lärare får man praktik under utbildningen och efter den (4 år kan den också vara) har man minst 30k och 12 veckors betald ledighet per år. 100tals arbetsgivarw som slåss om dig. För att bli antagen krävs ett hp poäng som du klarar genom att kryssa i blindo.

Man kan även bli barnskötare eller fritidspedagog och plugga lite kortare.
Senast redigerad av flanders 2016-03-30 kl. 18:29.
Citera
2016-03-30, 19:20
Medlem
neurobotics avatar
Citat:

Kollar man på hantverkaryrket så är den lärlingsbaserad, så man måste sucka up till firmor för att de ska ta folk som lärlingar och det funkar bara när de bestämmer sig för att faktiskt göra det. Många firmor är för små och vägrar ta in lärlingar överhuvudtaget då byggnadsbrancshen är dominerad av s. k. underleverantörer, ofta firmor på färre än 1 "chef" och 4 anställda.

Skön stil killen. Jag jobbar som målare och på vår firma har vi maxat ut lärlingar.

En firma måste ha visst många anställda för att ens ta emot en lärling för att det skall vara enligt alla regler så att säga att firmor vägrar ta emot lärlingar är ju inte sant eftersom väldigt många mindre firmor inte får ta emot lärlingar.

Vi jobbar också med företag inom golvläggning, kakelsättning, byggfirmor. Alla vi jobbar med har maxat ut lärlingar på samtliga företag, för det går helt enkelt inte få tag i fullt utbildade.

Så sluta skriva strunt du inte vet något om.
Citera
2016-03-30, 20:32
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Gå tillbaka lite i tråden så ser du att det finns en rad bristyrken som bara kräver en kortare utbildning på runt 1-2 år för jobbgaranti livet ut. Du tycker att lönen som tex lärare är taskig. Tråden handlar om huruvida man kan skaffa ett jobb eller ej, inte lönenivå. Men att du tar upp det är symptomatiskt för det bevisar bara min tes.

De enda jobb man "inte passar" som är arbeten man fysiskt och/eller intellektuellt inte klarar av. Det är rätt få yrken för de flesta faktiskt. Men det är bekvämt att skylla på annat.

Edit; Som lärare får man praktik under utbildningen och efter den (4 år kan den också vara) har man minst 30k och 12 veckors betald ledighet per år. 100tals arbetsgivarw som slåss om dig. För att bli antagen krävs ett hp poäng som du klarar genom att kryssa i blindo.

Man kan även bli barnskötare eller fritidspedagog och plugga lite kortare.

Som vårdbiträde eller liknande så förutsätter det att du ta god hand om folk m.m, jag skulle inte kunna göra just detta. Som sagt alla är inte samma eller har likadana förutsättningar socialt m.m.

Verkar vara någon gammal kommunistisk världsbild där du ska ha någon arbetsskyldighet oavsett om du passar in i yrket, vilket nog göra många stressade, olyckliga, sjukskrivna, går in i väggen.
Citera
2016-03-30, 20:32
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Lustigt för jag känner en bekant som varit arbetslös i flera år efter energiprogrammet. Bra kille också, Svensk, och ingen dagdrivare. Försökte söka ett jobb åt honom vid ett tillfälle och blev utskälld av HR-kvinnan i andra luren. Fick inte direkt mig att vilja att fortsätta söka jobb åt honom något mer.

Om han är så inkompetent att han inte ens kan söka jobb själv så tvivlar jag på att någon vill anställa honom. Du ser inte problemet, och förstår inte varför kvinnan på personalavdelningen skällde ut dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in