Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Luften och solen är inte möjliga att avgränsa till inhägnade områden och lämpar sig av den enkla anledningen dåligt för äganderätt. Jag är ur min egen synvinkel likgiltig till idén om annonsplats på månen, men med tanke på hur liten del av synfältet månen tar upp och kostnaden för att ta sig dit med något tillräckligt stort för att täcka månen så är det knappast troligt att någon skulle ha något intresse av att annonsera där.
Men mark och naturresurser är uppenbarligen möjliga att avgränsa till inhägnade områden. När USA fortfarande hade stora mängder mark som nybyggare kunde annektera var det inget problem med en långt gående äganderätt.
I bostadsbristens och den teknologisk-strukturella arbetslöshetens Sverige 2016 är situationen en annan. Det är inte bara att gå ut och plantera sin flagga varsomhelst, eftersom företag eller staten sannolikt äger marken.
Mitt förslag i det läget är en ekonomisk kompensation i form av medborgarlön, utbetald i reda pengar som kan användas på en fri marknad. En ekonomisk kompensation fri från kommunistisk-paternalistiska krav på motprestation.
Citat:
Du har alltid alternativet att utbilda dig (och slutföra utbildningen) så att du blir attraktiv för "riktiga" arbeten.
Jag trivs med mitt jobb och min inkomst, som med råge överstiger medborgarlönenivå. Hur länge jag får behålla det är en annan femma. När det automatiseras vill jag ha ett civiliserat, finmaskigt skyddsnät att falla tillbaka på. Inte ett skyddsnät som dras undan helt för att jag inte kom till ett af-möte som aviserades via ett sms som aldrig kom fram.
Att framställa formell utbildning som en evig universallösning är förlegat. Vi lever i en tid när en utbildning som vid inskrivningen anses som kassaskåpssäker på arbetsmarknaden kan vara obsolet vid examen.
Även läkare, ekonomer & ingenjörer hotas numera av automatiseringen. Samtidigt är Csn skuldsättande och begränsat till 6 år.
Citat:
Arbetsförmedlingen existerar av den enkla anledningen att det inte finns opinionsstöd för att ovillkorligt betala för andra på obestämd sikt.
Varför inte gå hela vägen och avskaffa alla bidrag som har med arbetsförmedlingen att göra? Försörjningsstöd, a-kassa, alfakassa osv?
Problemet är att arbetsförmedlingen använder sig av sovjetiska gulagmetoder för tidskonfiskering. Välfärd i sig är inte nödvändigtvis en vänsterfråga, något som
Milton Friedman var ett exempel på.
Citat:
Ursprungligen postat av
90taletskrona
Allt kan privatiseras: Gregory W. Nemitz skickade en $20 böteslapp till NASA för att de hade landat med deras satellit på hans parkeringplats på asteroiden 433 Eros.
Jag ser väl egentligen inget problem med att man t ex renar luft från smutspartiklar och säljer som premiumluft, sålänge man inte smutsar ner den vanliga luften med flit, och sålänge ingen medborgare riskerar att stå utan vanlig luft för att hen är teknologiskt arbetslös eller missade ett möte på arbetsförmedlingen.
Samma sak med vatten & sol.