2016-03-29, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand
Jag har ett tips som kommer hjälpa ditt företag.

Om du är en arbetsgivare, då rekommenderar jag dig att gå på en SFI kurs alternativt grundskolan så du förstår hur svensk grammatik fungerar.

Jag har understrykt i ditt inlägg ovan ett flertal "problem" som behöver åtgärdas. "e" är inget svenskt ord men "är" är det.

Är du en person som gått i svensk grundskola borde du skämmas. Jag är säker på att turken från pizzerian kan uttrycka sig bättre än dig.

Du verkar ha förstått inbörden av min text OCH DET RÄCKER, kräver inte perfekt svenska.
70% av min personal är 1:a generationssvenskar.

Körkort behöver vi för att transportera utrustning, köer eller inte.

Företaget ligger inte i city, utan i förorter.
Citera
2016-03-29, 23:53
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Run-Wild
Alla företag jobbar inte med svenskundervisning därav kanske inte alla som driver företag är svenskalärare. Kom med något relevant eller kriga i något forum för språkpoliser.

Citat:
Ursprungligen postat av klippan13
Tyvärr så är fallet, de är inte bara lata de har orimliga förväntningar.
Driva en mindre firma idag är ett rent satan, har man tex en snickerifirma med 1-10 anställda kan man de första 5-10 åren direkt glömma säker inkomst, semester 40 timmarsveckor.

1-2 sjukskrivna lite vab och sen sitter man i skiten så det stänker om det eller någon som ska bråka om en storfaktura osv osv. Man måste nästan vara galen för att driva firma i detta landet.

Sen kommer då diverse och dels kräver hög lön sen vägrar göra det alla på firman fått göra. Andra är förvånade att på en städfirma plockar man upp skräp hör och häpna!

Fattar inte hur man kan påstå att man sökt 1000 jobb, hade jag sökt så många som ändå var något sånär inom kompetensen så hade jag minst fått 5-600 av dem.

En polare som gått energiprogrammet (VVS) sen glidit omkring på ströjobb hade tex jobb i Stockholm och fick dessutom neka två jobb på en vecka, detta var förra vintern.

Klippan synd att jag inte är tillgänglig för det är mig du söker! Körkort, arbetshandskar, diverse kunskap, invandringsmotståndare och dessutom lite humor!

Kommer på f-skatt om du betalar bra dock! (Bor i bilen )
Citera
2016-03-29, 23:57
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Så där ja. Nu när du blottlagt din egensinniga syn på äganderätt är det hög tid att du kommer till insikt om att du är en vänsterextremist och ingenting annat. Det är ett minsta anständighetens krav att du hädanefter avstår från att försöka framställa dig själv som hemmahörande någon annanstans på det ideologiska spektrumet.

Den här typen av åsikt är det som är centralt utmärkande för vänsterextrema ideologier, inte tankar om arbetsplikt som du återkommande försöker hävda.
Så du tycker att man ska betala för luften man andas och solen som lyser på en? Det ligger väl helt i linje med din äganderätt att privatisera luften & solen. Kanske ska vi sälja annonsplatser på månen också?

Det är ett faktum att man inte kan flytta ut i skogen hursomhelst längre eftersom någon (oftast staten) äger marken. I det unga USA, som ju är idealet för många arbetslinjefrälsta idag, fanns det gott om mark att annektera utan krav på motprestation.

Idag kan man inte annektera mark hursomhelst, och vill man ha ekonomisk kompensation för detta från staten så tvingas man till låtsasarbete och tidskonfiskering i arbetsförmedlingens Gulag-inspirerade tidskonfiskeringsprogram.
Senast redigerad av KonungHonung 2016-03-30 kl. 00:06.
Citera
2016-03-30, 00:07
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
En polare som gått energiprogrammet (VVS) sen glidit omkring på ströjobb hade tex jobb i Stockholm och fick dessutom neka två jobb på en vecka, detta var förra vintern.
Lustigt för jag känner en bekant som varit arbetslös i flera år efter energiprogrammet. Bra kille också, Svensk, och ingen dagdrivare. Försökte söka ett jobb åt honom vid ett tillfälle och blev utskälld av HR-kvinnan i andra luren. Fick inte direkt mig att vilja att fortsätta söka jobb åt honom något mer.

Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Så du tycker att man ska betala för luften man andas och solen som lyser på en? Det ligger väl helt i linje med din äganderätt att privatisera luften & solen. Kanske ska vi sälja annonsplatser på månen också?
Allt kan privatiseras: Gregory W. Nemitz skickade en $20 böteslapp till NASA för att de hade landat med deras satellit på hans parkeringplats på asteroiden 433 Eros.
Senast redigerad av 90taletskrona 2016-03-30 kl. 00:13.
Citera
2016-03-30, 06:36
Medlem
tantrs avatar
Är det verkligen så svårt att få jobb?

Jag började att vikariera på en skola för 4 år sedan.

Fick sedan fast anställning och har jobbat där tills nu.

Sökte för några veckor sedan totalt 1 jobb inom it, och fick det. Tv-anställning.

Jag har ifors alltid haft ett brinnande intresse för programmering, och utvecklat mängder av program som jag dessutom säljer.

Har du ett intresse kan du komma långt. Saker att visa upp som du skapat eller presterat på din fritid tyder på ambition, målinriktad.

Det kan du komma långt med!
Citera
2016-03-30, 08:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Det är ett faktum att man inte kan flytta ut i skogen hursomhelst längre eftersom någon (oftast staten) äger marken. I det unga USA, som ju är idealet för många arbetslinjefrälsta idag, fanns det gott om mark att annektera utan krav på motprestation.

Idag kan man inte annektera mark hursomhelst, och vill man ha ekonomisk kompensation för detta från staten så tvingas man till låtsasarbete och tidskonfiskering i arbetsförmedlingens Gulag-inspirerade tidskonfiskeringsprogram.

Luften och solen är inte möjliga att avgränsa till inhägnade områden och lämpar sig av den enkla anledningen dåligt för äganderätt. Jag är ur min egen synvinkel likgiltig till idén om annonsplats på månen, men med tanke på hur liten del av synfältet månen tar upp och kostnaden för att ta sig dit med något tillräckligt stort för att täcka månen så är det knappast troligt att någon skulle ha något intresse av att annonsera där.

Du har alltid alternativet att utbilda dig (och slutföra utbildningen) så att du blir attraktiv för "riktiga" arbeten. Arbetsförmedlingen existerar av den enkla anledningen att det inte finns opinionsstöd för att ovillkorligt betala för andra på obestämd sikt.
Citera
2016-03-30, 08:31
Medlem
Citat:

Du har väl inte tänkt på att "effektivisering" , kan också användas på ett snyggt sätt att referera till "nedskärningar i personal"? Ingen säger vi ska utveckla/förbättra det här för att "få bort någon" ur bolaget. Man vill gärna försöka " fria upp den anställdes tid".

Så var det kanske förr när industrialiseringen verkligen tog fäste, dvs monotona arbetssysslor med hög felmarginal när det görs manuellt av arbetare. Men det handlar i största mån om lönsamhet.
Jag vet inte exakt hur LAS fungerar, men det är svårt att kicka pga arbetsbrist bara för att företaget skaffat en maskin (Du får inte nyanställa på 9 mån t.ex)

Ett företag som har råd att köpa in en maskin för 3MSEK kommer vara i behov av service, operatörer osv av denna maskinen, det kan till och med i vissa fall vara så att det behövs mer arbetare men att just arbetssysslan försvinner där en arbetare gör fel 1/100 gånger, medans när en maskin gör fel 1/1000 gånger om ens det.

Men i alla fall, inom automation finns det mer jobb än människor, vi har att göra med projekt fram till hösten 2016, och vi kan inte ta oss an mer jobb innan sommaren - det går inte!
Och då är vi ett litet företag på 5-6 pers.
Citera
2016-03-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Så var det kanske förr när industrialiseringen verkligen tog fäste, dvs monotona arbetssysslor med hög felmarginal när det görs manuellt av arbetare. Men det handlar i största mån om lönsamhet.
Jag vet inte exakt hur LAS fungerar, men det är svårt att kicka pga arbetsbrist bara för att företaget skaffat en maskin (Du får inte nyanställa på 9 mån t.ex)

Ett företag som har råd att köpa in en maskin för 3MSEK kommer vara i behov av service, operatörer osv av denna maskinen, det kan till och med i vissa fall vara så att det behövs mer arbetare men att just arbetssysslan försvinner där en arbetare gör fel 1/100 gånger, medans när en maskin gör fel 1/1000 gånger om ens det.

Men i alla fall, inom automation finns det mer jobb än människor, vi har att göra med projekt fram till hösten 2016, och vi kan inte ta oss an mer jobb innan sommaren - det går inte!
Och då är vi ett litet företag på 5-6 pers.

Det är klart att företag tillåts nyanställa; så länge det inte rör sig om samma befattning.
Citera
2016-03-30, 10:15
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:

Det var indianernas mark, dom hade dock inte papper på den
Maorierna i New Zealand var mera kloka än indianerna, och andra "primitiva" folkslag som till ex. granarna i nord, aboriginals i Australien.Dom fixade sina juridiska rättigheter till mark, dom skaffade papper på den, det endaste den vita man respektera. Maorierna är ett stolt folk, dom
ätit sina fiender, något vita mannen också hade mycket respekt för
Senast redigerad av TantRossin 2016-03-30 kl. 11:02.
Citera
2016-03-30, 11:23
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Luften och solen är inte möjliga att avgränsa till inhägnade områden och lämpar sig av den enkla anledningen dåligt för äganderätt. Jag är ur min egen synvinkel likgiltig till idén om annonsplats på månen, men med tanke på hur liten del av synfältet månen tar upp och kostnaden för att ta sig dit med något tillräckligt stort för att täcka månen så är det knappast troligt att någon skulle ha något intresse av att annonsera där.
Men mark och naturresurser är uppenbarligen möjliga att avgränsa till inhägnade områden. När USA fortfarande hade stora mängder mark som nybyggare kunde annektera var det inget problem med en långt gående äganderätt.

I bostadsbristens och den teknologisk-strukturella arbetslöshetens Sverige 2016 är situationen en annan. Det är inte bara att gå ut och plantera sin flagga varsomhelst, eftersom företag eller staten sannolikt äger marken.

Mitt förslag i det läget är en ekonomisk kompensation i form av medborgarlön, utbetald i reda pengar som kan användas på en fri marknad. En ekonomisk kompensation fri från kommunistisk-paternalistiska krav på motprestation.

Citat:
Du har alltid alternativet att utbilda dig (och slutföra utbildningen) så att du blir attraktiv för "riktiga" arbeten.
Jag trivs med mitt jobb och min inkomst, som med råge överstiger medborgarlönenivå. Hur länge jag får behålla det är en annan femma. När det automatiseras vill jag ha ett civiliserat, finmaskigt skyddsnät att falla tillbaka på. Inte ett skyddsnät som dras undan helt för att jag inte kom till ett af-möte som aviserades via ett sms som aldrig kom fram.

Att framställa formell utbildning som en evig universallösning är förlegat. Vi lever i en tid när en utbildning som vid inskrivningen anses som kassaskåpssäker på arbetsmarknaden kan vara obsolet vid examen.

Även läkare, ekonomer & ingenjörer hotas numera av automatiseringen. Samtidigt är Csn skuldsättande och begränsat till 6 år.

Citat:
Arbetsförmedlingen existerar av den enkla anledningen att det inte finns opinionsstöd för att ovillkorligt betala för andra på obestämd sikt.
Varför inte gå hela vägen och avskaffa alla bidrag som har med arbetsförmedlingen att göra? Försörjningsstöd, a-kassa, alfakassa osv?

Problemet är att arbetsförmedlingen använder sig av sovjetiska gulagmetoder för tidskonfiskering. Välfärd i sig är inte nödvändigtvis en vänsterfråga, något som Milton Friedman var ett exempel på.

Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Allt kan privatiseras: Gregory W. Nemitz skickade en $20 böteslapp till NASA för att de hade landat med deras satellit på hans parkeringplats på asteroiden 433 Eros.
Jag ser väl egentligen inget problem med att man t ex renar luft från smutspartiklar och säljer som premiumluft, sålänge man inte smutsar ner den vanliga luften med flit, och sålänge ingen medborgare riskerar att stå utan vanlig luft för att hen är teknologiskt arbetslös eller missade ett möte på arbetsförmedlingen.

Samma sak med vatten & sol.
Senast redigerad av KonungHonung 2016-03-30 kl. 11:44.
Citera
2016-03-30, 11:45
Medlem
Jafan89s avatar
Det handlar väldigt mycket om att vara på rätt ställe vid rätt tid, jag har fått jobb inom allt från två veckor, till tolv timmar, men också varit utan jobb i fyra månader en gång.

Saken är också att desto längre tid det går utan att ha jobb och bara bli nekad eller inte ens få intervjuer, desto mer påverkas ens motivation att söka vidare som i sin tur försämrar ens chanser mer.

Man ska verkligen inte tro att alla som är långtidsarbetslösa bara är lata, "för det är så enkelt att få jobb", de personerna borde testa själva att ha haft många olika arbeten och perioder där de varit arbetslösa, så kanske de börjar inse att långt ifrån allt är svart och vitt.
Citera
2016-03-30, 11:48
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
Jag har gett upp sökt hur många jobb som helst överallt och allt jag möts av är antigen för höga krav eller måste flytta men finns inga bostäder eller så finns det bostäder men inga jobb. Vad ska jag göra? allt utvecklas så att robotar och datorer tar över jobb finns inga jobb och jag har inte råd att utbilda mig utan inkomst har panik vet inte vad jag ska göra längre vad fan gör man?

Du är en lat jävla idiot som enbart skaxstraffjobba i en grotta.
Finns MASSOR med branscher där det skriks efter folk, vissa behövs det inte ens utbildning för.
Dra åt helvete med dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in