2016-03-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
Jag har gett upp sökt hur många jobb som helst överallt och allt jag möts av är antigen för höga krav eller måste flytta men finns inga bostäder eller så finns det bostäder men inga jobb. Vad ska jag göra? allt utvecklas så att robotar och datorer tar över jobb finns inga jobb och jag har inte råd att utbilda mig utan inkomst har panik vet inte vad jag ska göra längre vad fan gör man?

Vad hindrar dig att läsa en kortare utbildning? Gör du det blir du kvalificerad till alla möjliga sektorer som skriker efter arbetskraft.

http://www.di.se/artiklar/2016/2/3/har-finns-jobben/
Citera
2016-03-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thcfarmer
Rörmokare är fan svårt alltså. Är själv just färdigutbildad och det är väldigt svårt att komma in i yrket om du inte har kontakter

Japp, men samtidigt en framtidsbransch! Dock vette fan hur finns nästan inga yngre Krökare och som du säger är det svårt att komma in, man måste hålla sig i de större städerna för de små firmorna kan knappt bära en lärling så som yrket ser ut.

Man måste ha någon slags medfödd talang annars är man dödfödd, lika bra att bli snickare!
Citera
2016-03-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Jag ser att du ändrat ditt "förslag" på medborgarlön från 15.000 till 10.000 i din fotnot efter vår senaste diskussion. Så då gör vi om räknestycket med dina nya siffror. Skulle man dela ut gratispengar till alla från 18 år och upp i storleksordningen 10.000 per månad skulle det innebära en kostnad på 939 miljarder per år med dagens folkmängd (2015).

Det offentligas inkomster var 2015 1781 miljarder (enligt prognos). Så istället för att ha 1781 miljarder att disponera till t.ex. skola, sjukvård, äldreomsorg, kollektivtrafik, vägbyggande och underhåll, mm, mm så skulle man ha 842 miljarder. Det vill säga mindre än hälften av det man har idag.

Om man vill leva i ett samhälle utan sjukvård, skolor, vägar, kollektivtrafik och äldrevård låter medborgarlön som en kanonidé.

Du måste iofs räkna med alla kostnader som medborgarlönen ersätter i form av bidrag mm för att det ska bli en rättvis kalkyl.
Citera
2016-03-29, 18:25
Medlem
Custom_mades avatar
Skriver det igen då jag tycker det genuint.

Om inte staten/landet jag bor i kan ordna tillräckligt med arbete åt mig då måste jag försörja mig på något sätt och i och med att det inte finns legala vägar så måste jag gå en illegal väg, alltså inte för att jag vill utan för att jag måste.
Citera
2016-03-29, 18:28
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Japp, men samtidigt en framtidsbransch! Dock vette fan hur finns nästan inga yngre Krökare och som du säger är det svårt att komma in, man måste hålla sig i de större städerna för de små firmorna kan knappt bära en lärling så som yrket ser ut.

Man måste ha någon slags medfödd talang annars är man dödfödd, lika bra att bli snickare!

Ja detta är ju ett välkänt problem för mindre företag.
Här hade ju Svetsare Löven kunnat lösa detta genom att se till att små företag får arbetsgivareavgiften slopad för lärlingar samt en ersättning per lärling. så att dom betalar kanske 20% mot idag.

Tänk vad många duktiga ungdomar som hade fått en chans inom byggyrkena.
Citera
2016-03-29, 18:36
Medlem
Hmmm....
jag är arbetsgivare.
Ställer inga höga krav på utbildning.
1. Ska kunna läsa och göra sig förstådd på svenska (säkerhetsregler)
2. Ha svenskt B-körkort.
3. Ev. ha någon form av humm om yrket men energiknippe funkar oxå.

Om man har utbildning inom området så är det ett plus annars utbildar mitt företag.

Vad får man för sökande...

Lönekrav runt 30k.
Inga språkkunskaper i svenska överhuvudtaget.
Sökande har ingen bostad men fixar det (I stockholm, Sure...)
Har inget körkort men fixar det på begäran (eller hur).
Var är verklighetsförankringen ?

Skulle lätt kunna anställa 3-4pers på rotfläsk.
Men sanningen är att folk e lata.
Citera
2016-03-29, 19:07
Medlem
Jag hade idag en arbetsintervju och rekryteraren bekräftade mina egna iakttagelser. Det börjar bli alltmer vanligare enligt henne att anställa seniora resurser när man egentligen söker kandidater som har mellan 1-2 års erfarenhet.

Det var i alla fall en mycket intressant inblick i hennes vardagliga arbete och läget i arbetsmarknaden för analytiker/BI. I vissa fall hittar man inga kandidater då man har orimliga krav på personen man försöker anställa.

Så trådrubriken stämmer på sätt och vis. Jag tror jag har redan beskrivit senaste händelsen där man sökte kandidater med 2 års erfarenhet men de valde att anställa min kollega som har 9 års erfarenhet.

Det kanske roliga ur det hela är att rekryterare och jag , har i många fall, blivit vänner och håller kontakt.

Kontakter leder till jobb , tyvärr. Det är den kalla och bittra sanningen.
Citera
2016-03-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klippan13
Hmmm....
jag är arbetsgivare.
2. Ha svenskt B-körkort.

Om man har utbildning inom området så är det ett plus annars utbildar mitt företag.

Lönekrav runt 30k.

Jag har ett tips som kommer hjälpa ditt företag.

Om du är en arbetsgivare, då rekommenderar jag dig att gå på en SFI kurs alternativt grundskolan så du förstår hur svensk grammatik fungerar.

Jag har understrykt i ditt inlägg ovan ett flertal "problem" som behöver åtgärdas. "e" är inget svenskt ord men "är" är det.

Är du en person som gått i svensk grundskola borde du skämmas. Jag är säker på att turken från pizzerian kan uttrycka sig bättre än dig.
Senast redigerad av sailing.brand 2016-03-29 kl. 19:19.
Citera
2016-03-29, 19:24
Bannlyst
Du är inte ensam om detta, jag har själv sökt 10-tals jobb från olika branscher inom Skåne men inte fått ett enda.

Tro absolut inte på sådan skitsnack som "Gå och utbilda dig".

Läs denna tråd (FB) Plugga inte för att få jobb, du kommer slösa bort din tid!

Om 15-20 år kommer det se värre ut än vad det än är med tanke på hur många utlänningar man har tagit emot samtidigt som arbetslösheten stiger.
Citera
2016-03-29, 19:26
Bannlyst
Citat:
Hmmm....
jag är arbetsgivare.
2. Ha svenskt B-körkort.

Lönekrav runt 30k.

En arbetsgivare som inte ens kan stava? Du var ju allt annat än trovärdig.
Citera
2016-03-29, 19:48
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Hmmm....
jag är arbetsgivare.
2. Ha svenskt B-körkort.

Lönekrav runt 30k.

Så dina krav är följande:
1. Är svensk. Check.
2. Kan yrket eller är ung. Check.
3. B-körkort i Stockholm (trots att trafiken är hemsk och många ungdomar åker kollektivt)
4. Har ett förstahandskontrakt i Stockholm (för andrahandskontrakt går väl inte? Pendling från t. ex. Botkyrka, Täby eller kanske Västerhaninge funkar väl inte heller gissar jag på trots att yrket kräver körkort).
5. Lågt lönekrav (för att ta körkort och bo i Stockholm kostar väl ingenting)?

Så du får massor av ansökningar med människor som är villiga att göra ganska omfattande förändringar för att anpassa sig efter dina krav; ta körkort, flytta, lära sig svenska. Det är orealistiskt att alla kan nå upp till dem, speciellt efteråt har du rätt i men att folk är lata är väl ganska orättvist och cyniskt sagt?

Jag har också ett uttryck som jag gillar; sysslolöshet föder lättja. Alltså det är mycket enklare att vara arbetssam när man är inne i arbete eller en syssla än att vara arbetssam när man inte gör så mycket. När folk blir blockerade från att arbeta så bidrar man ju till problemet. Varför ska de ta tag i att göra något när alla verkar säga att de inte behövs?

De flesta av dagens och morgondagens svenskar spenderar ca. 9 - 17 år av sitt liv med att anpassa sig till arbetsmarknaden för att sedan få höra att de är "lata" eller inte behövs. Bör vi inte sitta ned en stund, och fundera över hur absurt det är?
Citera
2016-03-29, 19:55
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har antagligen sökt tusentals jobb inom Sverige, vid det här laget. Jag har varit beredd att flytta till andra sidan landet, enbart för att få jobb. Jag har sökt de flesta jobben som finns. Det är allt från pizzerior, städare, snabbmatsrestauranger, lager, hemtjänst etc. Jag har B-körkort och truckkort. Mina bästa jobbchanser hittills har varit i Norge, men jag gick miste om dessa jobb, på grund av att jag inte hade råd att flytta dit. Jag tänkte starta eget, men för att komma igång med verksamheten måste man ha pengar. Jag befinner mig i en konstant moment 22. I dagsläget är min enda chans att utbilda mig till den grad att jag kan doktorera. Ju äldre jag blir desto svårare blir det att få jobb. Finanskrisen hade pågått i nästan ett år innan jag tog studenten. Det var för flera år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in