2016-02-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Såg precis att en 1:a på 18m2 i Guldheden som inte ens har en egen dusch (gemensam dusch) har ungefär 1000 sökande och jag med ca 4 år i kö har 35 före mig, haha.

Vad är det för typ av människor som är villiga att slänga bort 5 år+ i kö för en sådan lägenhet? Vem trivs där?

De med lite pengar förstås.
Citera
2016-03-08, 12:22
Medlem
Jag har 1202 dagar precis och söker lägenheter i ett visst område. Jag har i princip alltid "60 till 90 personer framför mig" när jag söker idag, vilket gör att chansen att få visning i dagsläget är noll. Hur lång tid tror ni jag behöver för att börja få visning? Kan man uppskatta det tro?
Citera
2016-03-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaFever
Jag har 1202 dagar precis och söker lägenheter i ett visst område. Jag har i princip alltid "60 till 90 personer framför mig" när jag söker idag, vilket gör att chansen att få visning i dagsläget är noll. Hur lång tid tror ni jag behöver för att börja få visning? Kan man uppskatta det tro?
Privata värdar behöver inte följa kön, men har betydelse. Ingen vill bränna bort kötid på en lägenhet man inte vill ha. Det är en av parametrarna de tittar på. Har du uppdaterat profilen, skrivit info om dig, fyllt i arbetsgivare, inkomst etc så ökar chanserna. Då behöver du inte vara bland de 5 främsta i kön för att få visning.
Citera
2016-03-08, 18:18
Medlem
Citat:

vilket område?
Citera
2016-03-08, 19:36
Citat:

https://nya.boplats.se/om/statistik Statistik som besvarar alla dina frågor.
Citera
2016-03-08, 21:41
Medlem
Dickenss avatar
Citat:

Jag har precis som du ungefär 1200 dagar i kötid och har sökt aktivt i ett år. Vad jag har lärt mig är att om man söker genom kommunala bostadsbolag i de "bättre" områdena så behöver man iallafall 4-5 år för att ens komma på visning. Jag har lyckats bli inbjuden till 2 visningar i skapliga områden genom privata hyresvärdar då dessa inte går efter någon kö utan kan handplocka sina hyresgäster efter behag.

Mitt tips är att fylla i så mycket korrekt information som möjligt och lägga en stund på att skriva ett par rader om dig själv, för det är ju där ifrån de får sin uppfattning om dig som person. Var tydlig med att du hade tänkt att bo kvar en lång tid framöver för vilken hyresvärd vill ha någon som kommer att flytta efter ett tag. Det kan också vara en bra idé att faktiskt specificera vilka områden du vill helst vill bo i för det betyder ju också för hyresvärden att du kommer att kunna bo där en lång tid framöver och inte bara behöver en lägenhet "vart som helst" under en kort period för att sedan flytta.

Exempel på hyresvärdar som handplockar sina hyresgäster efter lägenhet, storlek, hyra och så vidare är Stena, Wallenstam och Ivar Kjellberg bl.a. Givetvis spelar ju köpoäng roll men det handlar mer om att hitta rätt person för rätt lägenhet för dem. Lycka till!
Citera
2016-03-12, 13:49
Medlem
Zawaqs avatar
Registreringstid hos förstahandskontraktstagarna på det jag sökt det senaste:
Citera
2016-03-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aoede
Hej. Har nu varit medlem på boplats i nio månader, förstår att det inte räknas som särskilt lång tid, men det är ju inte alltför kort tid heller. För närvarande bor jag inneboende i centrum, men inte så roligt att fortsätta bo där, även om läget är fantastiskt. Har fått två erbjudanden via boplats, men bara via telefon (står på hemsidan att jag inte fick något erbjudande på dessa lägenheter, så jag vet inte hur det fungerar?)
En av dessa ville jag ha, men var på väg bort från göteborg just då, så det sket sig.
Nu söker jag med Öster som förstahand och Centrum som andrahandsval. Hur många månader, år av kötid krävs generellt för att få en etta i exempelvis kålltorp?
Min inkomst är väl inte den högsta, men 260000/år är väl i alla fall okej. Vore ju bra att se ungefär hur man ligger till, nu är det ju bara samma "du har inte fått något erbjudande på detta objekt", nej jag märker det!
Hur högt prioriteras inneboende egentligen? Har säkert sökt 300 lägenheter totalt.
De säger ju att ju mer man söker, desto större chans, men det märks ju inte.

Jag fick lägenhet i centrum via boplats. Så det är inte bara ytterområdena som erbjuds.
Citera
2016-03-27, 21:10
Medlem
Jag stod bara i kö ett år sen blev jag uppringd av hyresvärden själv och blev erbjuden en lägenhet
Citera
2016-03-30, 12:37
Medlem
Snoorks avatar
Löste lägenhet på 3 veckor, en stor 2a på 71 kvm med balkong nära liseberg.
Struntade helt i boplats och ringde alla privata hyresvärdar jag kunde hitta.

Så förstår inte riktigt vad alla pratar om att det är omöjligt att hitta boende..är man lite driven och vågar lyfta luren så går det!
Citera
2016-04-01, 22:33
Medlem
Gantss avatar
Lite störande att de inte lägger ut bilder på lägenheten så att man kan se hur dess skick är innan man bestämmer sig för att visa intresse. Får man en visning och lgh ser ut som tjernobyl så är man ett steg närmare kvoten att inte få någon visning alls (max 6st nej/uteblivna svar).
Citera
2016-04-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gants
Lite störande att de inte lägger ut bilder på lägenheten så att man kan se hur dess skick är innan man bestämmer sig för att visa intresse. Får man en visning och lgh ser ut som tjernobyl så är man ett steg närmare kvoten att inte få någon visning alls (max 6st nej/uteblivna svar).

Det får man nog "ta" om man söker "billiga" hyresrätter via allmännyttan. Tänk på att du får fräscha upp lägenheten själv (måla om etc.) om du kan "återställa till befintligt skick" på begäran. Det lär ju dock knappast hända att hyresvärden begär det om lägenheten såg ut som kriget innan.

Wallenstam, Stena Fastigheter etc. (läs: många privata värdar) tycks ha satt i system att renovera vakanta hyreslägenheter innan dom kommer ut på "marknaden", givetvis med markant procentuell hyreshöjning som följd.

Det är ju upp till dig att bedöma om det sistnämnda alternativet är värt pengarna. Rent privatekonomiskt är det idioti. Att betala 1-2 tusen extra i hyra/månad för ett nytt IKEA-kök, blir olönsamt ganska snabbt.

Lite OT: Enda scenariot det egentligen ens lönar sig att hyra, är om du kommer över en "billig", fräsch hyresrätt med attraktivt läge och kan investera dom pengar du annars skulle köpt boende för, i lyckade alternativa placeringar. Eller att du rider ut en eventuell prisnedgång på bomarknaden i en HR. Generellt sett är det billigare att äga, om man ser till månadskostnad över tid. Historiskt sett iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in