2016-01-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Tack för info!

Någon här som kan ge verkliga exempel på hur många som varit före i kön vid tid för visning? Är man t.ex mer eller mindre garanterad visning om det är <5 före vid kommunalt bostadsbolag och man uppfyller alla krav?

Ring deras kundtjänst! Kan variera från bolag till bolag, inte säkert att exempelvis Poseidon och Bostadsbolaget har samma rutiner gällande visningar.

Men principiellt sett, tror jag det funkar som skrivet ovan: Mindre grupper kallas till visning och den med mest kötid som uppfyller kraven och först tackar ja, får kontraktet. För att man inte ska kunna missbruka detta och gå på visningar tills drömlyan dyker upp, får man efter sex "nej-svar" fryst konto i ett halvår (?) som "straff".

Hur stora dessa grupper är, vet jag tyvärr inte. Kan hända att det varierar. Skulle tro runt 5 pers är rimligt (känns ju sådär att ha 10 pers samtidigt i en liten etta). Tackar alla i köplats 1-5 nej, går man på 6-10 osv...
Citera
2016-01-26, 23:37
Om man får brev om att ett bostadsbolag har gjort kreditupplysning är det då sannolikt att man var nära på att få visning eller att man kommer få inom kort?
Citera
2016-01-26, 23:47
Medlem
Wierdandsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ring deras kundtjänst! Kan variera från bolag till bolag, inte säkert att exempelvis Poseidon och Bostadsbolaget har samma rutiner gällande visningar.

Men principiellt sett, tror jag det funkar som skrivet ovan: Mindre grupper kallas till visning och den med mest kötid som uppfyller kraven och först tackar ja, får kontraktet. För att man inte ska kunna missbruka detta och gå på visningar tills drömlyan dyker upp, får man efter sex "nej-svar" fryst konto i ett halvår (?) som "straff".

Hur stora dessa grupper är, vet jag tyvärr inte. Kan hända att det varierar. Skulle tro runt 5 pers är rimligt (känns ju sådär att ha 10 pers samtidigt i en liten etta). Tackar alla i köplats 1-5 nej, går man på 6-10 osv...

Jag har varit på några visningar hos dom kommunala bolagen .Det har varit 5 personer som blivit kallade på visning utom en gång då va det 7st ink mig själv på en central 2 a.
Hos Poseidon tlx får man tacka nej 11gånger på ett år medans hos bostadbolaget är det 3 ggr som gäller.
Denna lägenhet som jag bor i nu va jag på plats nr 2 av 5 och nr 1 dök inte upp så jag fick den(Centralt).
Senast redigerad av Wierdandsweet 2016-01-26 kl. 23:50.
Citera
2016-01-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Om man får brev om att ett bostadsbolag har gjort kreditupplysning är det då sannolikt att man var nära på att få visning eller att man kommer få inom kort?

Om de tagit kreditupplysning så borde det vara så att du ligger väldigt långt upp i kön för det objektet.
De tar ju inte kreditupplysning på alla som söker, utan endast de som ligger nära till för visning.
De erbjuder kanske visning till gissningsvis 5-10 personer. Om ingen av dem vill ha objektet så fortsätter de ner på listan.
Det kan ju vara så att de tar upplysning på dem som kommer på "reservlistan" för visningen, men inte mer än så.
Så om de tagit upplysning på dig så ligger du bra till.

Själv så fick jag min nya lägenhet för ca 2,5 år sedan efter att ha stått drygt 9,5 år i kön.
Då så låg jag på sökandeplats nr 1 av de drygt 5200 sökandena till den lägenheten.

Så lycka till nu!
Citera
2016-02-01, 00:47
Medlem
Jag har ganska exakt 2 år räknade dagar i kön.

Ja kan tänka mig att bo var som helst förutom hisingen, angered, bergsjön å andra idiotställen.

Bort mot Redbergsplatsen, centralt, majorna, högsbo och sånna områden funkar utmärkt!

Men varje lägenhet man söker är det över 1000 andra som söker.. Det känns som en omöjlighet att få en lägenhet..

Eller? Någon som kan förklara hur det ligger till med dagar å sånt? Hur stor chans har man att få en lägenhet?
Citera
2016-02-01, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullan

Ja kan tänka mig att bo var som helst förutom hisingen, angered, bergsjön å andra idiotställen.

Gillar "kan tänka mig att bo var som helst förutom..."

Det finns statistik på boplats hemsida. För "idiotstället" Angered, ligger snittiden för kontrakt på ca 3 år. Innerstadslägena som du nämner, mycket längre. Skulle tro att 6-7 år är ett minimum hos de värdar som går efter kötid.
Citera
2016-02-01, 11:01
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:

Bort mot Redbergsplatsen, centralt, majorna, högsbo och sånna områden funkar utmärkt!

Men varje lägenhet man söker är det över 1000 andra som söker.. Det känns som en omöjlighet att få en lägenhet..

Eller? Någon som kan förklara hur det ligger till med dagar å sånt? Hur stor chans har man att få en lägenhet?
I dessa områden kan du glömma lägenhet med två års kö.
Vänta 5-6 år till.
Citera
2016-02-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Vänta 5-6 år till.
Hora också.. Aja, fittja får man flytta till då
Citera
2016-02-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Vänta 5-6 år till.
Ja kollade på statistiken nu. Det är inte alls så långt tid som du säger.
Citera
2016-02-01, 16:37
Medlem
Wierdandsweets avatar
Citat:
Ja kollade på statistiken nu. Det är inte alls så långt tid som du säger.

Den statistiken på Boplats stämmer inte överens med hur det ser ut just nu,Den är bara på ett ungefär.
Om du går tillbaka i denna tråden så ser du statistik på dom centrala lägenheterna via Boplats.Dom flesta av dom hade 8års kötid på en etta/två inne i stan.
Citera
2016-02-02, 11:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Om de tagit kreditupplysning så borde det vara så att du ligger väldigt långt upp i kön för det objektet.
De tar ju inte kreditupplysning på alla som söker, utan endast de som ligger nära till för visning.
De erbjuder kanske visning till gissningsvis 5-10 personer. Om ingen av dem vill ha objektet så fortsätter de ner på listan.
Det kan ju vara så att de tar upplysning på dem som kommer på "reservlistan" för visningen, men inte mer än så.
Så om de tagit upplysning på dig så ligger du bra till.

Själv så fick jag min nya lägenhet för ca 2,5 år sedan efter att ha stått drygt 9,5 år i kön.
Då så låg jag på sökandeplats nr 1 av de drygt 5200 sökandena till den lägenheten.

Så lycka till nu!

Det är inte tillåtet att ta kreditupplysning för inför en visning utan bara för att kontrollera om en sökande uppfyller kraven för lägenhetskontraktet. Dvs man bör ligga på första plats i kön då. Men även om man inte får lägenheten så gäller kreditupplysningen även för efterföljande lägenhetsobjekt under en viss tidsperiod.
Citera
2016-02-04, 19:30
Såg precis att en 1:a på 18m2 i Guldheden som inte ens har en egen dusch (gemensam dusch) har ungefär 1000 sökande och jag med ca 4 år i kö har 35 före mig, haha.

Vad är det för typ av människor som är villiga att slänga bort 5 år+ i kö för en sådan lägenhet? Vem trivs där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in