2016-03-06, 17:13
Medlem
DouglasQuaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Jag är så gott som säker på att det är det. Har själv beställt kylare mm från ett svenskt företag för skolmaterial och det var inga problem. Om man googlar hittar man det här:

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/Forbud-mot-innehav-av-destilla_GJ03205/?text=true

Det står "uppenbarligen", om apparaten inte påminner om en traditionell hembränningsapparat eller inte innehåller rester av alkohol kan de inte sätta dit dig för hembränning. Kemiska experiment måste vara tillåtna om de inte orsakar fara för annan person.

Nån får rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att det är nån fara.

Det låter rimligt. Jag drog samma slutsats om ordvalet. Om vi vore fel ute så skulle "uppenbarligen" gissningsvis inte vara med i formuleringen. Jag återkommer i händelse av att tullverket beslagtar prylarna eller skickar ett brev. Tack för hjälpen, Lars H!
Citera
2016-03-17, 10:07
Medlem
Var får man tag på HNO3 nu för tiden?

Någon här som provat birkland-eyde processen?
Citera
2016-03-17, 23:37
Medlem
Sulfaminsyra, var hittar jag det?
Citera
2016-03-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikna
Var får man tag på HNO3 nu för tiden?

Någon här som provat birkland-eyde processen?

Lättast är nog att göra den själv. Birkland-eyde processen såg lite komplicerad ut. Finns lättare sätt.
Citera
2016-03-20, 01:28
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmporioX
Lättast är nog att göra den själv. Birkland-eyde processen såg lite komplicerad ut. Finns lättare sätt.

Man kan mha. svavelsyra och nitratsalt (typ natriumnitrat/kaliumnitrat) tillverka salpetersyra. NurdRage har gjort en hel drös filmer på hur man kan göra (på en rad olika sätt)
Citera
2016-03-21, 08:42
Medlem
Nästa fråga
Hur får man tag på ett semipermenabelt membran?
Citera
2016-03-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
Man kan mha. svavelsyra och nitratsalt (typ natriumnitrat/kaliumnitrat) tillverka salpetersyra. NurdRage har gjort en hel drös filmer på hur man kan göra (på en rad olika sätt)

Nästa problem blir att hitta svavelsyra. Dock lättare att köpa från utlandet.
Citera
2016-03-23, 12:50
Medlem
Sulfaminsyra, någon? Läst att det används i avkalkningsmedel, hittar dock inget med bara sulfamin.
Citera
2016-03-27, 16:35
Medlem
SneakyBeakys avatar
Vart hittar man ammoniumnitrat? Någon har säkert svarat men X-hundra sidor är något jag inte åtar mig att läsa igenom. Jag hittade på granngårdens hemsida gödsel som enligt säkerhetsbladet innehåller 80% AN. http://www.granngarden.se/Sortiment/Tr%C3%A4dg%C3%A5rd/G%C3%B6dsel-%26-Kalk/Gr%C3%A4smatteg%C3%B6dsel/Gr%C3%A4sg%C3%B6dsel-Granng%C3%A5rden-Gr%C3%B6n-Effekt%2B%2C-15-kg/p/1167467_BASE

Är jag ett retard eller stämmer det såsom jag tänker mig? 15-kilospåsen består till 80% ammoniumnitrat, lämpligt för diverse 'hobbyverksamheter'?
Citera
2016-03-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Vart hittar man ammoniumnitrat? Någon har säkert svarat men X-hundra sidor är något jag inte åtar mig att läsa igenom. Jag hittade på granngårdens hemsida gödsel som enligt säkerhetsbladet innehåller 80% AN. http://www.granngarden.se/Sortiment/Tr%C3%A4dg%C3%A5rd/G%C3%B6dsel-%26-Kalk/Gr%C3%A4smatteg%C3%B6dsel/Gr%C3%A4sg%C3%B6dsel-Granng%C3%A5rden-Gr%C3%B6n-Effekt%2B%2C-15-kg/p/1167467_BASE

Är jag ett retard eller stämmer det såsom jag tänker mig? 15-kilospåsen består till 80% ammoniumnitrat, lämpligt för diverse 'hobbyverksamheter'?

NPK= KväveFosforKalium siffran efter är % andelar.

Nu står det visserligen att den innehåller 0-80% ammoniumnitrat i produktbladet vilket jag har svårt att tro. Rent ammoniumnitrat består av ca 34% N (Kväve) Nh4No3 Kväve har en atommassa på 14 Syre 16 och väte 1.

Kollar du på gödsel skall du leta efter nitrat kväve på runt 17% och Ammoniumkväve runt 17% så får du mer eller mindre så rent ammoniumnitrat du kan komma.
Citera
2016-03-28, 06:47
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
NPK= KväveFosforKalium siffran efter är % andelar.

Nu står det visserligen att den innehåller 0-80% ammoniumnitrat i produktbladet vilket jag har svårt att tro. Rent ammoniumnitrat består av ca 34% N (Kväve) Nh4No3 Kväve har en atommassa på 14 Syre 16 och väte 1.

Kollar du på gödsel skall du leta efter nitrat kväve på runt 17% och Ammoniumkväve runt 17% så får du mer eller mindre så rent ammoniumnitrat du kan komma.
Mja, jag tyckte att det verkade lite för bra för att vara sant. Jag tänker nog däremot att köpa mig en påse för att testa om det verkligen går att göra något av det.

Vad är alternativet om det visar sig att det är skräp?
Jag har hittat ammoniumnitratsgödsel i Polen som innehåller 32% kväve varav 16% ammoniumkväve repsektive 16% nitratkväve, iallafall nära det du skriver vara det ideala för ämnet.

Problemet jag gissar på är att man måste väl vara en bonnjävel för att köpa skiten, annars lär väl polisen slå ett snett getöga på en när man lägger en minimumbeställning på typ ett halvt ton...

Alternativt de här kylpåsarna. Någon reporter hävdade att de som innehöll ammoniumnitrat var typ helt rent ammoniumnitrat, dock utan något snack om själva beståndsdelarna i det så jag vet inte.

Någon som har någon erfarenhet?
Citera
2016-03-30, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DouglasQuaid
Under en längre tid har jag varit nyfiken på att extrahera Capsacin med hjälp av Soxhlet. Det är inga problem att hitta utrustningen på e-bay för en billig penning. Frakten är ganska dyr och jag kom fram till att det är klokt att köpa på sig lite extra prylar, nämligen ett destillationskit och kanske en Vigreux column.

"Hembränningsapparater" är ju olagliga och därför är jag å ena sidan orolig att tullen konfiskerar prylarna. Å andra sidan så är 1 liters destillationskit inte i praktiken kapabla att generera mer än kanske 200 ml alkohol per körning. Jag vill gärna slippa hembesök av den typ som MullaKrekar råkade ut för.

Fråga: Är det lagligt att beställa laboratorieglas som kan användas för destillation?

Kan utvinnas med två stekpannor och 1 mugg fotogen och en massa peppar.

Ta den största stekpannan i botten och fyll den med vatten, ställ den andra pannan "flytande" på den andra pannan. Häll i fotogen (halv mugg eller nåt) och den väl hackade pepparn o pulvret i den översta grytan. Låt det koka svagt i en timme tiklls de bara blir en goo av allt. Ta denna goo och filtera, den röda såsen som rinner ut är det du vill ha. - Capsacin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in