Citat:
Ursprungligen postat av
fckiamdead
NPK= KväveFosforKalium siffran efter är % andelar.
Nu står det visserligen att den innehåller 0-80% ammoniumnitrat i produktbladet vilket jag har svårt att tro. Rent ammoniumnitrat består av ca 34% N (Kväve) Nh4No3 Kväve har en atommassa på 14 Syre 16 och väte 1.
Kollar du på gödsel skall du leta efter nitrat kväve på runt 17% och Ammoniumkväve runt 17% så får du mer eller mindre så rent ammoniumnitrat du kan komma.
Mja, jag tyckte att det verkade lite för bra för att vara sant. Jag tänker nog däremot att köpa mig en påse för att testa om det verkligen går att göra något av det.
Vad är alternativet om det visar sig att det är skräp?
Jag har hittat ammoniumnitratsgödsel i Polen som innehåller 32% kväve varav 16% ammoniumkväve repsektive 16% nitratkväve, iallafall nära det du skriver vara det ideala för ämnet.
Problemet jag gissar på är att man måste väl vara en bonnjävel för att köpa skiten, annars lär väl polisen slå ett snett getöga på en när man lägger en minimumbeställning på typ ett halvt ton...
Alternativt de här kylpåsarna. Någon reporter hävdade att de som innehöll ammoniumnitrat var typ helt rent ammoniumnitrat, dock utan något snack om själva beståndsdelarna i det så jag vet inte.
Någon som har någon erfarenhet?