Citat:
Ursprungligen postat av
Gwaha
Nej, han säger att han inte har något emot NATO men att det måste bli återställd.
Men angående kostnaden som han tidigare nämner.. Är det inte orimligt av NATOs övriga medlemmar att förvänta sig att USA ska betala 3/4 av dess totala militära kapacitet medans andra länder kan välja att lägga pengarna på hälsovård och utbildning istället?
Det är rimligt att ett land avsätter en viss del av sin militära kapacitet för pakten. Vill USA lägga mindre pengar på sin militär så föreslår jag att de lägger mindre pengar på sin militär.
Idag står bidraget i proportion (eller något åt det hållet) till kapaciteten. Jag tycker att det är rimligt.
Det är väl ingen som förbjuder USA att satsa mer på sjukvård och utbildning istället?
Detta är USAs egna stratergi och nog inte något som de andra medlemmarna riktigt "förväntar sig" (det låter som att du antyder att de tvingar USA)
Samarbetet ser sedan så ut att USA använder mycket kostsam utrustning för sin egen del som även de andra NATO-medlemmerna får ta del av. T.ex. satelliter. Egen dyr teknologi. Detta innebär att USA kan klassa det som en "NATO-utgift" även om det bara är en halvsanning.
Det är inte så att USA ger bort något som du får det att låta som. De delar med sig till övriga medlemmar. Men det är fortfarande deras, skapat för dem och under deras kontroll.
De köper en Ferrari till sig själva, låter andra provåka, och sedan säger att de skänkt en Ferrari till sina kompisar. Jag säger inte att det är fel. Eller rätt. Men det är absolut
inte orimligt att USA står för de högsta utgifterna. Det kostar dem inte mycket extra att dela med sig, de tvärtom tjänar på det (om de nu ändå ska kasta ut så mycket pengar på vapen till sig själva)