2016-03-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Man behöver heller inte skaffa jobb. Man kan tjäna pengar på andra sätt hemifrån. Jag tjänar en hel del på att farma/botta pengar/coins/guld i spel som jag sedan säljer till folk, exempelvis. Funderar på att ta det vidare och öppna upp en shop i framtiden.

Sen får jag massa schyssta bidrag också så jag slipper bidra med skattepengar till detta apsamhälle. Jag skulle aldrig ta CSN-lån och skuldsätta mig för livet. Dock söker jag något jobb så jag kommer bort från datorn lite. Mitt problem är folk, jag klarar inte av det sociala och har alltid jobbat bäst enskilt.

Att handla aktier, obligationer och dylikt kan man också förkovra sig på men man behöver bli väldigt bra på det om man ska förkovra sig stabilt på det. Och det kräver tid, kunskap och mycket tålamod.

Min ambition är just det, att kunna jobba från vilket land som helst och kunna förkovra mig stabilt på det. Jag är ingen proffs men med tid lär man sig.

På det sättet behöver man inte längre några arbetsgivare och chefer.
Citera
2016-03-28, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Sen får jag massa schyssta bidrag också så jag slipper bidra med skattepengar till detta apsamhälle.

Det är klart man ska utnyttja alla möjligheter osv. Men hur är detta hållbart egentligen?
Mår du inte dåligt för att du får pengar från staten?
Jag får ångest så fort jag är beroende av någon annan. Känns som detta är normen nu för tiden..
Citera
2016-03-28, 19:21
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsechair
Anser du att vårdyrken och människonära yrken BÖR automatiseras och att dessa är skitjobb?
Ärva en förmögenhet kan man göra om föräldragenerationen sparat ihop en, den mentaliteten är inte särskilt spridd i Sverige.
Om jag inte känner för att jobba inom vården så ska jag kunna vägra det utan att drabbas av fattigdom. Om tillräckligt många väljer den vägen drivs löneläget för vårdjobb upp, och entreprenörer kommer att kunna utveckla vårdrobotar och vårdmjukvara med vinst.

Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
Varför? Jag är nyfiken!
Jobben försvinner av en anledning. Inte för att ungdomarna är lata, utan för att tekniken tagit oss till nya höjder.

Det effektivaste och mest rättvisa sättet att fördela detta kollektiva välstånd är genom att befria den grundläggande existensen från krav på motprestation.

Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
Det är klart man ska utnyttja alla möjligheter osv. Men hur är detta hållbart egentligen?
Mår du inte dåligt för att du får pengar från staten?
Jag får ångest så fort jag är beroende av någon annan. Känns som detta är normen nu för tiden..
Om du vill ha något att köpa för dina pengar är du beroende av andra oavsett om du jobbar eller inte.
Citera
2016-03-28, 19:24
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Inom vården finns det gott om jobb. Låt dig inte skrämmas av de låga lönerna heller, det finns något som heter OB samt kvalificerad övertid vilket ger (iallafall) mig 7-10k /månad utöver grundlönen.
Boende är dock svårare, men många av Sveriges alla städer skriker efter Undersköterskor.

Hade en inkomst på 353 834kr före skatt förra året och räknar med att slå denna summa i år

Jag antar du har rätt utbildning, eller hur?
Om man inte har det, så är det i mitt fall SFI som gälder innan, då jag inte är svensk..Jag orkar tyvärr inte gå igenom mera utbildninger, jag har redan..
Citera
2016-03-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Om jag inte känner för att jobba inom vården så ska jag kunna vägra det utan att drabbas av fattigdom. Om tillräckligt många väljer den vägen drivs löneläget för vårdjobb upp, och entreprenörer kommer att kunna utveckla vårdrobotar och vårdmjukvara med vinst.

Om du inte vill jobba inom vården är det fritt att välja annat yrke, det finns inget tvång. Att förvänta sig pengar i utbyte mot ingenting är inte hållbart! Varför ska man tillskrivas massa rättigheter utan att beakta skyldigheter!? Medborgarlön bygger fortfarande på tvång, någon arbetar och betalar skatt. Varför ska dessa tvingas betala för att andra ska kunna ligga på latsidan och ändå berättigas något de ej borde!? Snarare är väl ett anarkistiskt samhälle uppbyggt på total valfrihet utan hierarkiska inslag mer eftersträvansvärt än ett samhälle uppbyggt på medborgarlön där vissa lever på andra genom tvång.

Frågan huruvida vårdyrken bör automatiseras relaterar åtminstone jag mer till om jag vill bli bemött av robotar i vården och inte till vinstintresset. Skulle tro den stora majoriteten gör det, blir hellre ompysslad av människor än känslokalla robotar med uttryckslösa ögon.
Detta gott folk är anledningen till att vård inte kan baseras på "sunt förnuft" trots att fallet så borde vara. "Sunt förnuft" är subjektivt och ditt förnuft kan för mig förefalla sig rentav idiotiskt!
Citera
2016-03-28, 20:18
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Om du inte vill jobba inom vården är det fritt att välja annat yrke, det finns inget tvång. Att förvänta sig pengar i utbyte mot ingenting är inte hållbart!
Så att få pengar för att existera är att få pengar för ingenting? Är din fritid värd 0 kr? Låter som att du lider av bristande självrespekt och/eller pessimistisk människosyn.

Citat:
Varför ska man tillskrivas massa rättigheter utan att beakta skyldigheter!?
Vilka skyldigheter? Att ställa upp på arbetsförmedlingens tidskonfiskeringsåtgärder?

Citat:
Medborgarlön bygger fortfarande på tvång, någon arbetar och betalar skatt. Varför ska dessa tvingas betala för att andra ska kunna ligga på latsidan och ändå berättigas något de ej borde!? Snarare är väl ett anarkistiskt samhälle uppbyggt på total valfrihet utan hierarkiska inslag mer eftersträvansvärt än ett samhälle uppbyggt på medborgarlön där vissa lever på andra genom tvång.
Ska jag vara helt ärlig så parasiterar jag gärna på en robot.

Citat:
Frågan huruvida vårdyrken bör automatiseras relaterar åtminstone jag mer till om jag vill bli bemött av robotar i vården och inte till vinstintresset. Skulle tro den stora majoriteten gör det, blir hellre ompysslad av människor än känslokalla robotar med uttryckslösa ögon.
Detta gott folk är anledningen till att vård inte kan baseras på "sunt förnuft" trots att fallet så borde vara. "Sunt förnuft" är subjektivt och ditt förnuft kan för mig förefalla sig rentav idiotiskt!
Hellre bli behandlad av en kompetent & känslokall robot än en deprimerad människa som inte vill vara där.
Senast redigerad av KonungHonung 2016-03-28 kl. 20:24.
Citera
2016-03-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Vad då, när man har fixat relevant utbildning, och ska tävla mod andra jobbsökande, med lika bra betyg? Jobbmarknaden kan inte absorbera alla..Vad om man inte är bra på matte? Så är vi tillbacks till square one..

Det går åt ännu färre akademiker så det lär vara mättat ganska snart
Citera
2016-03-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Så att få pengar för att existera är att få pengar för ingenting? Är din fritid värd 0 kr? Låter som att du lider av bristande självrespekt och/eller pessimistisk människosyn.
Ja, det är precis vad det är, välkommen till verkligheten. Varje reaktion har en motreaktion, på vilket sätt blir man berättigad något enbart via existens!? Mina fritidssysslor är värt mycket, dock mäter jag inte värdet i pengar Det är inte heller därför jag har fritidssysslor eller arbetar ideellt. Var kommer självrespekten in??
Citat:
Vilka skyldigheter? Att ställa upp på arbetsförmedlingens tidskonfiskeringsåtgärder?
Du vill ha rätt till något utan att ge något i utbyte, inga skyldigheter och enbart rättigheter.
Citat:
Ska jag vara helt ärlig så parasiterar jag gärna på en robot.
OK, alla som arbetar, sparar ihop pengar till den där förmögenheten som nästföljande generationer kan ärva är robotar och du är übermänniskan som utvecklar samhället och livskvaliteten för andra. Att jobba ihop 10k i månaden kräver låångt ifrån heltidsarbete, vill man tjäna ihop så man klarar sig så kan man det. Hade vi istället sänkt skatterna hade det gått åt än mindre tid till arbete.
Citat:
Hellre bli behandlad av en kompetent & känslokall robot än en deprimerad människa som inte vill vara där.
Hellre behandlad av en välvillig, varm och ytterst kompetent människa än en empatilös, metallblank skrothög med vassa klor.
Citera
2016-03-28, 20:47
Medlem
thejams avatar
Om du inte söker efter kvalificerade jobb som kräver en utbildning i bagaget, så kan jag rent ut sagt säga att du har fel. Det kanske var lättare att få ett jobb förr och arbetslösheten är hög nu, visst. Men att sträcka sig och säga att det inte finns några alls är ju bara idiotiskt. Sluta gnäll och sänk kraven, finns mängder med jobb att söka inom tex service.
Citera
2016-03-28, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Om du inte söker efter kvalificerade jobb som kräver en utbildning i bagaget, så kan jag rent ut sagt säga att du har fel. Det kanske var lättare att få ett jobb förr och arbetslösheten är hög nu, visst. Men att sträcka sig och säga att det inte finns några alls är ju bara idiotiskt. Sluta gnäll och sänk kraven, finns mängder med jobb att söka inom tex service.
Detta. Finns det inget annat så får du väl bli städerska eller nåt.
Citera
2016-03-28, 20:54
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Jag jobbar också inom automationsbranchen, och håller inte riktigt med att automationen har att göra med att "få bort någon" öht. Det handlar istället om effektivisering och ökad lönsamhet.
Men visst, vissa jobb kan tas över av robotar eller liknande men det är sällan anledningen till att automatisera.

Ont: Allt handlar om att göra sig attraktiv på arbetsmarknaden, kollar man på mitt yrke så behöver vi nästan alltid folk som kan elkonstruktion eller automation. Ännu bättre är det med mångsidighet, alltså att göra sig så bred inom sitt område som möjligt, det är guld värt!

precis,
det är ju fråga om tillgång/efterfrågan/kompetens

de arbetsmoment jag fått i uppdrag att automatisera bort har gjort att personalstyrkan minskat något,

min gamla grannverkstad tex hade 3 svarvare, nu är det bara 1 gubbe som matar 3 fleroppar, o de har dessutom högre produktion
Citera
2016-03-28, 21:39
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Du vill ha rätt till något utan att ge något i utbyte, inga skyldigheter och enbart rättigheter.
Vilken nytta gör jag genom att ställa upp på arbetsförmedlingens tidskonfiskeringsprogram för att få bidrag, jämfört med att sitta hemma och få bidrag?

Genom att vägra arbetsförmedlingens tidskonfiskering gör jag tvärtom andra i samma sits en tjänst.

Citat:
Hellre behandlad av en välvillig, varm och ytterst kompetent människa än en empatilös, metallblank skrothög med vassa klor.
Tala för dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in