2016-03-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand
Så du har fått uppleva det här med att vara anställd, arbetslös och arbetssökande mer frekvent än vanligt, eller hur?

Av de gånger du fick sluta på din arbetsplats, hur många av dessa gånger fick du sparken?

Jag tror det mest irriterande är få sparken när man gör ett bra jobb men man tyvärr får lämna bolaget pga arbetsbrist/nedskärningar och dylikt. Alltså externa faktorer.

Precis.

2009 fick jag gå pga. arbetsbrist, arbetade då inom industrin och var då en av många som fick gå.

Nu den 1 April får jag gå igen pga. arbetsbrist då bolaget inte går runt.

Som det är nu blir det nog a-kassa ett år för min del och sen ansöka om sjukersättning. Känner mig helt botten när det gäller psyket nu samt med ryggproblem så är väl lika bra.
Citera
2016-03-28, 16:05
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
Jag har gett upp sökt hur många jobb som helst överallt och allt jag möts av är antigen för höga krav eller måste flytta men finns inga bostäder eller så finns det bostäder men inga jobb. Vad ska jag göra? allt utvecklas så att robotar och datorer tar över jobb finns inga jobb och jag har inte råd att utbilda mig utan inkomst har panik vet inte vad jag ska göra längre vad fan gör man?

Citat:
helst ett yrke där inte kroppen tar skada och där man kan ta det lugnt för vi har ändå blivit automatiserade såpass mycket att tunga arbeten icke bör existera. Vet inte om det finns jobb inom vården men har hört att man kan lätt bli smittad av diverse sjukdomar via avföring etc etc

Du har ingen utbildning/kompetens (och orkar/vill inte ta CSN-lån för att öka din kompetens).
Du vill inte flytta.
Dessutom vill du ha ett slappt jobb. Förmodligen vill du även tjäna bra.
Det går helt enkelt inte ihop. Arbetsgivare är inte någon slags välgörenhetsinrättning.

Du kan välja två (men inte mer) av de tre egenskaperna nedan:
* Bra betalt
* Kräver ingen utbildning/erfarenhet
* Lätt (slappt) jobb

Om jobbet är bra betalt och lätt så krävs det utbildning/erfarenhet.
Om jobbet är bra betalt och inte kräver utbildning är det inte slappt.
Om jobbet är slappt och inte kräver utbildning är det inte bra betalt.

Vad har du för utbildning? Gymnasiet? Har du en CV?
Citera
2016-03-28, 16:15
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
så det jag efterfråga var vad jag ska göra och allt jag gick är tre oseriösa svar väldigt moget

vad ska man göra i det nya hårda sverige utan jobb och bostad? tur att man behärskar det engelska språket då kan man flytta i värsta fall

Du kan tänka dig att flytta utomlands, men du vill inte flytta till en annan del av Sverige för att få jobb?
Citera
2016-03-28, 16:36
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
helst ett yrke där inte kroppen tar skada och där man kan ta det lugnt för vi har ändå blivit automatiserade såpass mycket att tunga arbeten icke bör existera. Vet inte om det finns jobb inom vården men har hört att man kan lätt bli smittad av diverse sjukdomar via avföring etc etc
Det var inte en dalig kravlista, skall det vara valbetalt ocksa? Foretagsbil? Kontor med egen sekreterare? I din situation borde du vara glad att du ens har mat och husrum for dagen, se du till att utbilda dig ordentligt och/eller skaffa ett jobb, vilket som.

Du kanske skulle satsa pa tidningasbarare? De behover ofta folk.
Citera
2016-03-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Undersköterska/vårdbiträde
Hemtjänsten

Tack för att du nämnde några miserabla skitjobb som kommer automatiseras om de ges tillräckliga ekonomiska incitament, t ex i form av en medborgarlön.

Är dessa miserabla skitjobb som bör automatiseras eller vill du ändra dig?
Vill man ha något får man ta tag i sig själv och skaffa det, även om det innebär att ta ett skitjobb. Man börjar i botten och jobbar uppåt, eller så ligger man kvar på botten och gråter ut när man inte orkar lyfta ett finger för att ta sig bort från bottnen. Naturligt urval!
Citera
2016-03-28, 16:57
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede

Du kan välja två (men inte mer) av de tre egenskaperna nedan:
* Bra betalt
* Kräver ingen utbildning/erfarenhet
* Lätt (slappt) jobb

Det där var en snygg uppställning. Väldigt sant. Ska spara den till ungarna
Citera
2016-03-28, 16:59
Medlem
Citat:
Medborgarlön är lösningen. CSN är skuldsättande och begränsat till 6 år. A-kassa är inkomstgrundat och tidsbegränsat. Försörjningsstöd är förnedrande & belagt med arbetsplikt.

Tack för att du nämnde några miserabla skitjobb som kommer automatiseras om de ges tillräckliga ekonomiska incitament, t ex i form av en medborgarlön.

Medborgarlön? hahaha dagens skämt.
Citera
2016-03-28, 17:39
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsechair
Är dessa miserabla skitjobb som bör automatiseras eller vill du ändra dig?
Definitivt. Det mesta kan automatiseras/digitaliseras med rätt ekonomiska incitament.

Citat:
Vill man ha något får man ta tag i sig själv och skaffa det, även om det innebär att ta ett skitjobb. Man börjar i botten och jobbar uppåt, eller så ligger man kvar på botten och gråter ut när man inte orkar lyfta ett finger för att ta sig bort från bottnen. Naturligt urval!
Eller så ärver man en förmögenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
Medborgarlön? hahaha dagens skämt.
Dagens sanning snarare.
Citera
2016-03-28, 17:55
Medlem
Citat:
Definitivt. Det mesta kan automatiseras/digitaliseras med rätt ekonomiska incitament.

Eller så ärver man en förmögenhet.

Anser du att vårdyrken och människonära yrken BÖR automatiseras och att dessa är skitjobb?
Ärva en förmögenhet kan man göra om föräldragenerationen sparat ihop en, den mentaliteten är inte särskilt spridd i Sverige.
Citera
2016-03-28, 18:07
Medlem
Inom vården finns det gott om jobb. Låt dig inte skrämmas av de låga lönerna heller, det finns något som heter OB samt kvalificerad övertid vilket ger (iallafall) mig 7-10k /månad utöver grundlönen.
Boende är dock svårare, men många av Sveriges alla städer skriker efter Undersköterskor.

Hade en inkomst på 353 834kr före skatt förra året och räknar med att slå denna summa i år
Citera
2016-03-28, 18:33
Medlem
Man behöver heller inte skaffa jobb. Man kan tjäna pengar på andra sätt hemifrån. Jag tjänar en hel del på att farma/botta pengar/coins/guld i spel som jag sedan säljer till folk, exempelvis. Funderar på att ta det vidare och öppna upp en shop i framtiden.

Sen får jag massa schyssta bidrag också så jag slipper bidra med skattepengar till detta apsamhälle. Jag skulle aldrig ta CSN-lån och skuldsätta mig för livet. Dock söker jag något jobb så jag kommer bort från datorn lite. Mitt problem är folk, jag klarar inte av det sociala och har alltid jobbat bäst enskilt.
Citera
2016-03-28, 18:41
Medlem
Citat:
Dagens sanning snarare.

Varför? Jag är nyfiken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto