Citat:
Ursprungligen postat av
Mad monk
Men det hjälper knappast att de är här. När ska väst sluta med sin självpåtagna white guilt och inse att vi blir rövknullade av dessa muslimer oavsett om de är daesh eller inte.
Inte fan bli vi rövknullade. Fråga valfri invandrare om vilken hackordning som råder så kommer du att få svaret: Svennar överst, oavsett hur blåsta de än är. Färgade längst ned och araber näst längst ned. Jag tycker iof att en sådan hackordning är fånig och jag ogillar fenomenet, med det är, desto värre ett faktum hos många av våra invandrare.
Citat:
Ursprungligen postat av
manurihn.32
När jag var Skinhead en kort period på nittiotalet kom en judefarbror fram till mig med tårar i ögonen och frågade vad jag tyckte om att hela hans familj mördats i ett koncentrationsläger.
-Det har inget med mig att göra, svarade jag då.
-Men du har ett hakkors på jackan?
-Ja men jag har inget med förintelsen att göra. Jag var ju inte ens född.
Konstigt nog verkade han inte nöjd med svaret. Han var snarare ännu argare nu. Gick iväg muntrandes och svärandes.
Faktiskt ett ganska intressant inlägg. Eftersom jag förstår din undermening så svarar jag följande: Nej, islam i sig, kan inte direkt jämföras med nazism. Sedan är det en annan femma att vare sig du eller jag har någonting att göra med vare sig andra världskriget, judeutrotningen eller nazismen.
Citat:
Ursprungligen postat av
priamos2014
Nej, men det kanske är rimligt att fråga henne hur hon ser på att hon att hon stödjer en ideologi, som advokerar för sådant.
Eller?
Just det, "eller?" Islam, i sig, kan inte beskyllas för Daeshs tolkning av koranen och profetens sunna. Men visst, det är ändå ett problem att daeshs tolkning av koranen sker i en muslimsk kontext. Men att detta sker just nu beror på tre saker:
Islam och alla andra religioner överlag är ständigt pressade över de demokratiska och sekulariserade staternas framgångar i stort. Samt, inte minst, de teknologiska framstegen, som inom en kort framtid kommer att ge oss såväl humanoidrobotar som motsvarar mänsklig intelligens och Ultra Intelligenta Maskiner som kommer att bli de högst reella gudarna.
Eftersom islam inte genomgått upplysningstidens stålbad så är man särskilt förvirrade.
MÖ har en historia av europeisk kolonialism och det är lättare att skylla på "det onda väst" istället för att granska det arabiska klansamhället med dess patriarkala strukturer och erkänna behovet av att försöka enas om ett reformerat islam.
Citat:
Ursprungligen postat av
weseeyou
Ordet islamofobisk låter lika illa som nazistofobisk. Det borde utrotas ur den svenska vokabulären. Islam skördar äkta dödsoffer, så någon irrationell fobi för "det okända" är det alltså inte tal om.
Islamism, framförallt radikaliserad sådan skördar dödsoffer, ja. Men inte islam i allmänhet. Varför tror du diverse fornlämningar fått stått orörda sedan 600-talet och först du förstörs av några som kalla sig själva "muslimer"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
"Konfrontera" har en smalare betydelse i svenskan. I artikeln står:
Det är BISARRT att anse, att det är 1. skuldbeläggande (!) och 2. anstiftan till rashat (!), om man frågar en konvertit (!) hur hon ser på eller förhåller sig till, att terrordåd utförs i namn av hennes nya religion.
Det är väl lite påfluget att ställa den frågan till någon, som man inte känner... men det kanske är lättare än att fråga en muslimsk arbetskamrat eller vän om detta.
Västerlänningen vill ff.a. *förstå* - inte minst förstå hur muslimer resonerar, när de accepterar att deras religion påbjuder halv arvsrätt för kvinnor, stening av kvinnor som döms för lösaktighet, piskning av bloggare, kvinnlig könsstympning (en lagskola fastslår att kvinnlig könsstympning är obligatorisk, de övriga tre lagskolorna rekommenderar kvinnlig könsstympning), bestraffning av homosexualitet m.m. m.m.
Fast ända fram till 1800-talet så var den svenska kvinnan inte ens myndig. Hon fick inte lästa på universitet. På landsbygden så var skal obligatoriskt för alla "ärbara" kvinnor, osv. Allt detta fann man givetvis argument för ifrån kristendomen, t.ex. "Kvinnan tiga i församlingen".
Att samtliga lagskolor skulle förespråka kvinnlig könsstympning är givetvis nys. Då skulle sådant ske i samtliga muslimska länder, vilket långt ifrån är fallet. Denna förislamska barbariska sedvänja håller förövrigt på att försvinna.
Citat:
Ursprungligen postat av
ValdtaktsSemiten
Inte i exemplet som du anger.
Däremot finns det en viss brist i dina jämförelser med luthersk kristendom och det handlar om hur många muslimer som defacto stödjer IS och dess terror. Du bör jämföra det med hur många kristna som stödjer
Herrens armen"s" terror och övergrepp i Uganda eller
den svenska Lutherska fundamentalismen som under 1600-talet bl.a. ledde till häxbränningar.
http://demokratbloggen.blogspot.se/2013/05/hur-manga-muslimer-i-varlden-stodjer.html
Muslimer stödjer sina "terrorister" i mycket högre utsträckning än kristna stödjer sina. Fact.
Att du väljer att hämta dina sk "fakta" ifrån diverse obskyra bloggar är förstås ditt problem.
Att folkopinionen i t.ex. Pack-i stan är extrem är ingen nyhet. Men muslimers åsikter skiljer sig någonting oerhört mycket, inte minst mellan olika länder.
Mycket ruttet bråte är ifrån det arabiska patriarkala klansamhället. Visst bråte kommer, rätt eller fel, ifrån Profetens Muhammeds tid, annat kommer ifrån hans efterträdare som, rätt eller fel, spred religionen. Sist men inte minst så kommer en del ifrån 1900- och 2000-talets radikaliserade islamister. Allt ifrån Sayyid Abu'l-A'la Mawdudi och Sayyid Qutb och framåt.
Vilken är då den "rätta" tolkningen av Koranen och Profetens Sunna?
Givetvis så finns det ingen "rätt" tolkning. Man kan välja att betona olika saker i såväl religiösa skrifter som historieskrivning. Vad vi däremot vet är att såväl radikaliserade islamister som islamofober har en närmast identisk korantolkning och en historiebeskrivning med många beröringspunkter.