2016-03-25, 11:46
Medlem
När jag var Skinhead en kort period på nittiotalet kom en judefarbror fram till mig med tårar i ögonen och frågade vad jag tyckte om att hela hans familj mördats i ett koncentrationsläger.
-Det har inget med mig att göra, svarade jag då.
-Men du har ett hakkors på jackan?
-Ja men jag har inget med förintelsen att göra. Jag var ju inte ens född.
Konstigt nog verkade han inte nöjd med svaret. Han var snarare ännu argare nu. Gick iväg muntrandes och svärandes.
Citera
2016-03-25, 11:55
Medlem
Är det rimligt att den brittiske mannen arresteras pga hans ifrågasättande tweet? Svar: nej.

Är det rimligt att skuldbelägga kvinnan för morden på oskyldiga människor i Bryssel pga att hon är muslim? Svar: nej.

Vad ska diskuteras?
Senast redigerad av P-o-beln 2016-03-25 kl. 12:00.
Citera
2016-03-25, 12:01
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Är det rimligt att den brittiske mannen arresteras pga hans ifrågasättande tweet? Svar: nej.

Är det rimligt att skuldbelägga kvinnan för morden på oskyldiga människor i Bryssel pga att hon är muslim? Svar: nej.

Vad ska diskuteras?

Bra sammanfattat.
Citera
2016-03-25, 12:19
Medlem
Pungsnoppens avatar
Märkligt att han greps. Kan tyckas dumt om personen ställer sådan fråga till en random men han kanske var nyfiken hur random kvinna eller muslim tycker. Märkligt är det också att västvärlden hojtar och pekar mot Nordkorea och andra länder som man vill smutskasta angående yttrandefrihet, frihet etcetera men i själva verket är det detta man själv vill uppnå. Hjärntvätt och inskolning så att man kan styra boskapen.
Citera
2016-03-25, 12:32
Medlem
Citat:

Nej, men det kanske är rimligt att fråga henne hur hon ser på att hon att hon stödjer en ideologi, som advokerar för sådant.

Eller?
Citera
2016-03-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Att jämföra islam, i sig, med nazism är förstås bara islamofobisk propaganda.
Ordet islamofobisk låter lika illa som nazistofobisk. Det borde utrotas ur den svenska vokabulären. Islam skördar äkta dödsoffer, så någon irrationell fobi för "det okända" är det alltså inte tal om.
Citera
2016-03-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Nej, men det kanske är rimligt att fråga henne hur hon ser på att hon att hon stödjer en ideologi, som advokerar för sådant.

Eller?
Det är ju hur kvinnan genom hans frågeställning kopplas till dådet i Bryssel som är lite knepigt, i mitt tycke.

Ideologier och religiösa dogmer ska inte ha någon särställning, ha frikort från ifrågasättande öht. Det är min inställning men i detta fall med tweeten blev det lite tokigt.
Citera
2016-03-25, 12:56
Medlem
Citat:
Det är ju hur kvinnan genom hans frågeställning kopplas till dådet i Bryssel som är lite knepigt, i mitt tycke.

Ideologier och religiösa dogmer ska inte ha någon särställning, ha frikort från ifrågasättande öht. Det är min inställning men i detta fall med tweeten blev det lite tokigt.

Så om någon går fram till en nynazist och frågar hur dom ser på förintelsen, så skall frågeställaren arresteras?
Citera
2016-03-25, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Så om någon går fram till en nynazist och frågar hur dom ser på förintelsen, så skall frågeställaren arresteras?
va? nej. Hur drog du den slutsatsen?
Citera
2016-03-25, 13:08
Medlem
-Det krävs muslimsk invandring för att skapa islamistisk terror-länder utan muslimsk mylla saknar terror-
Citera
2016-03-25, 13:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:
En brittisk man konfronterade en "muslimsk" kvinna med dåden i Bryssel, och twittrade sedan om det:

Mannen har nu gripits för anstiftan till rashat. Det är dock oklart om detta berodde på kommentaren ovan, eller någonting annat han skrivit på twitter.

http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/12202181/Angry-backlash-against-Croydon-man-who-confonted-Muslim-woman-and-told-her-to-explain-Brussels.html

Hans tweet har dock fått många sarkastiska kommentarer:

osv.

http://www.huffingtonpost.co.uk/entry/mealy-mouthed-reply-twitter-jokes_uk_56f27e65e4b0f4c81e86fc5a

Jag skulle vilja skriva något liknade med anknytning till detta flashbackforum:

Jag konfronterade en flashbackare idag om "Herrens armen"s" terror och övergrepp i Uganda. Hen sa att hen inte hade någonting att göra med det. Ett undanglidande svar.

Jag konfronterade en flashbackare idag om den svenska Lutherska fundamentalismen som under 1600-talet bl.a. ledde till häxbränningar. Hen sa att den inte hade någonting att göra med det. Ett undanglidande svar.

Så vad tycker ni om Matthew P Doyle´s tweet?

känner någon till om han arresterades just pga av tweeten ovan eller om han dessutom skrivit grövre saker?

Är det rimligt att försöka skuldbelägga enskilda människor för vad som helst?

"Konfrontera" har en smalare betydelse i svenskan. I artikeln står:

Citat:
"What everyone's got wrong about this is I didn't confront the woman," he said. "I just said: 'Excuse me, can I ask what you thought about the incident in Brussels?'"

"She was white, and British, wearing a hijab - and she told me it was nothing to do with her.

"I said 'thank you for explaining that' - and her little boy said goodbye to me as we went out separate ways."

Det är BISARRT att anse, att det är 1. skuldbeläggande (!) och 2. anstiftan till rashat (!), om man frågar en konvertit (!) hur hon ser på eller förhåller sig till, att terrordåd utförs i namn av hennes nya religion.

Det är väl lite påfluget att ställa den frågan till någon, som man inte känner... men det kanske är lättare än att fråga en muslimsk arbetskamrat eller vän om detta.

Västerlänningen vill ff.a. *förstå* - inte minst förstå hur muslimer resonerar, när de accepterar att deras religion påbjuder halv arvsrätt för kvinnor, stening av kvinnor som döms för lösaktighet, piskning av bloggare, kvinnlig könsstympning (en lagskola fastslår att kvinnlig könsstympning är obligatorisk, de övriga tre lagskolorna rekommenderar kvinnlig könsstympning), bestraffning av homosexualitet m.m. m.m.
Citera
2016-03-25, 13:20
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Är det rimligt att försöka skuldbelägga enskilda människor för vad som helst?

Inte i exemplet som du anger.

Däremot finns det en viss brist i dina jämförelser med luthersk kristendom och det handlar om hur många muslimer som defacto stödjer IS och dess terror. Du bör jämföra det med hur många kristna som stödjer Herrens armen"s" terror och övergrepp i Uganda eller den svenska Lutherska fundamentalismen som under 1600-talet bl.a. ledde till häxbränningar.

Citat:
Enligt Daniel Pipes[11] stödjer ungefär 10-15% av muslimerna i världen aktivt de militanta islamisterna(vanligtvis ekonomiskt stöd till Hamas, Hizbollah, Islamisk Jihad, al-Qaeda eller andra terroristorganisationer). Eftersom det finns fler än 1,2 miljarder muslimer i världen blir det 120-180 miljoner som aktivt stödjer dem. Dessa muslimer är spridda över hela världen och är antingen själva militanta eller direkta anhängare av militanta islamister.

Det passiva stödet är mycket högre. Vissa undersökningar visar att omkring 60-65% av muslimerna stödjer “Islamisk Jihad” och liknande terrorister från Mellanöstern. 36% av pakistanierna anser att den pakistanska armén inte borde jaga al-Qaeda i Pakistan[12].

http://demokratbloggen.blogspot.se/2013/05/hur-manga-muslimer-i-varlden-stodjer.html

Muslimer stödjer sina "terrorister" i mycket högre utsträckning än kristna stödjer sina. Fact.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in