Citat:

Ursprungligen postat av 
johnlund213

Jag tycker att båda hennes uttal finns inom  svenskan tex ordet galen kan uttals precis på detta viset med det långa aet elelr det korta aet.

Men det var det jag betydde med anmärkningen att hennes 'lång' och 'kort' var totalt orelevant och potentiellt mycket förvirrande. Skillnaden mellan 'ah' och 'uh' har absolut ingenting med tidslängd att göra, och 'uh' är inte på något sätt en variant av 'ah' (inte mer iaf än t ex 'ä' eller 'o' eller 'å' är en variant därav) - det bara råkar låta så om man saknar en riktig 'uh'-vokal i sitt eget språk och mentala ljudlager. Det är därför folk inte märker hur sitt uttal avviker från modersmålstalares.
'Ah' är hög i halsen, 'uh' är låg.
'Uh' är troligtvis lättare att åstadkomma och lära sig genom att småningom öppna början till å-ljudet än genom att småningom stänga a-ljudet, men uttalsfysiologi och -teknik är inte ett ämne jag känner.
Jag kommer inte ihåg att jag någonsin skulle hört ett amerikanst uh-ljud i svenskst samtal eller tv/film. Det närmaste är väl i slutet av 'komma', men det är inte tillräckligt nära för att köra med. Man vill uttryckligen eliminera allt spår av a-inslaget, för det är det som avslöjar en. Amerikaner har mycket känsligt öra för den detaljen, hur än dåligt vi kanske ibland verkar märka andra uttalsskillnader.
En av mina många brister är att fastän jag uttalar ett bra o-ljud i 'komma', samt en bra svensk 'mm', blir slutet för ofta amerikansk 'uh' istället för svensk 'a'. Kanske har du hört andra amerikaner som behåller den ovanan  trots annars bra uttal på svenska.