Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMet
Oavsett om det är Trump eller inte som ligger bakom detta kommer inte Trump tappa sina väljare. Trumps väljare har bevisat att de inte bryr sig ett skvatt om liknande saker. Vi har sett så många "det här är var för mycket för Trumps väljare" att det är så osannolikt att det ska ha någon effekt.
Trump själv har sagt att han skulle kunna skjuta någon på 5th Avenue rätt i huvudet, utan att hans popularitet skulle minska bland hans väljare. Det är en ganska bra sammanfattning av hur det förhåller sig.
Citat:
Cruz tjänar självklart inte heller på det här.
Cruz förlorar enormt på det här. Oavsett om det är sant eller falskt, oavsett om det går att verifiera eller inte. Sådana är retorikens spelregler.
Citat:
Som jag ser det kommer detta, oavsett vem det drabbar i slutändan, innebära ytterligare minskad chans för republikanerna att ta hem presidentposten. Independents lär om något dras bort från partiet, och det splittrar partiet internt. Republikanerna sliter isär sig själva.
Väljarnas minne är mycket kort, och snart kommer Trump att fjäska för independents lika bra som han nyligen fjäskade för AIPAC, samtidigt som han förgör och smutskastar Hillary på ett sätt som får hans duster med Cruz att framstå som rena tebjudningen.
Citat:
Jag sörjer det inte, min förhoppning är att det i längden innebär ett slut på tvåpartipolitiken.
Jag tycker att de anglosaxiska majoritetsvalsystemen är toppenbra jämfört med de eländiga skandinaviska proportionella, där minipartier som MP och Radikale Ventre blir tungan på vågen och får oproportionerligt stor makt. Plus det faktum att det i en fungerande demokrati alltid måste finnas en stark opposition. Utan en stark opposition blir en "demokrati" i praktiken en enpartistat. Ett tvåpartisystem är den bästa garanten för en stark opposition.