Blaze
Det är sällan jag läser böcker där huvudpersonen begår ett fruktansvärt brott och det ändå är svårt att hata honom. Men så är fallet med vår huvudperson Blaze. Hans historia är en berättelse om en människa som blir illa behandlad under sin barndom och utsatt för fördomar utifrån sin storlek och nedsatta mentala förmåga. Han påminner om Frankensteins monster, han vill inget ont men omständigheterna och omvärldens hånfullhet leder honom mot fördärvet.
I olika kapitel får vi följa Blaze under nutid och hans uppväxt. King lyckas med att på några få sidor göra Blaze till en intressant person som man inte skulle vilja umgås med men som det ändå är svårt att inte tycka synd om. Blaze har inte många vänner, förutom den listige bedragaren George. Deras vänskap är dock inte på lika villkor. George är den som bestämmer och han drar sig inte för att göra narr av Blaze. Men trots detta är de vänner. Tillsammans försörjer de sig på bedrägerier och lever ett kringflackande liv tills den dag George dör. När berättelsen börjar har George varit död ett tag men Blaze pratar fortfarande med honom och gör sitt bästa för att fortsätta följa sin kumpans order. Det är ganska sorgligt.
De korta kapitlena och snabbt framskridande handlingen gör att det aldrig blir tråkigt att läsa. Redan från början inser man att det Blaze tänker göra är dömt att misslyckas. Men i slutändan hoppas man ändå att det ska lösa sig på något mirakulöst vis.
Jag gillar den här boken. Den är en ganska enkel historia som ändå är intressant och spännande. Trehundra sidor går snabbt att läsa. Jag tycker att Blaze är ett av många exempel på att King kan skriva mer än bara skräck, och dessutom göra det bra.
Jag skulle helt klart rekomendera att läsa den.
Är sugen på att köpa den, men den verkar inte finnas på svenska?
.
.
).