2016-02-17, 14:49
Medlem
st3fan91s avatar
Blaze

Det är sällan jag läser böcker där huvudpersonen begår ett fruktansvärt brott och det ändå är svårt att hata honom. Men så är fallet med vår huvudperson Blaze. Hans historia är en berättelse om en människa som blir illa behandlad under sin barndom och utsatt för fördomar utifrån sin storlek och nedsatta mentala förmåga. Han påminner om Frankensteins monster, han vill inget ont men omständigheterna och omvärldens hånfullhet leder honom mot fördärvet.

I olika kapitel får vi följa Blaze under nutid och hans uppväxt. King lyckas med att på några få sidor göra Blaze till en intressant person som man inte skulle vilja umgås med men som det ändå är svårt att inte tycka synd om. Blaze har inte många vänner, förutom den listige bedragaren George. Deras vänskap är dock inte på lika villkor. George är den som bestämmer och han drar sig inte för att göra narr av Blaze. Men trots detta är de vänner. Tillsammans försörjer de sig på bedrägerier och lever ett kringflackande liv tills den dag George dör. När berättelsen börjar har George varit död ett tag men Blaze pratar fortfarande med honom och gör sitt bästa för att fortsätta följa sin kumpans order. Det är ganska sorgligt.

De korta kapitlena och snabbt framskridande handlingen gör att det aldrig blir tråkigt att läsa. Redan från början inser man att det Blaze tänker göra är dömt att misslyckas. Men i slutändan hoppas man ändå att det ska lösa sig på något mirakulöst vis.

Jag gillar den här boken. Den är en ganska enkel historia som ändå är intressant och spännande. Trehundra sidor går snabbt att läsa. Jag tycker att Blaze är ett av många exempel på att King kan skriva mer än bara skräck, och dessutom göra det bra.

Jag skulle helt klart rekomendera att läsa den.
Citera
2016-02-18, 02:01
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
the bazaar...
Tack för recensionen Är sugen på att köpa den, men den verkar inte finnas på svenska?
Citera
2016-02-18, 13:48
Medlem
st3fan91s avatar
Storchaffisen (från samlingen Nattsvart, Stjärnlöst)

Tess är författare. När hon inte skriver om stickande gamla tanter som löser mord så reser hon kors och tvärs genom landet för att signera böcker, hålla föredrag och svara på yrkesrelaterade frågor. På hemvägen efter ett sådant jobb kör hon rätt in i ett bakhåll och blir sedan våldtagen och misshandlad av en jätte till man, som när han är klar lämnar henne i ett smutsigt rör i tron att hon är död. Men Tess är inte död. Mörbultad och med ett växande hat inom sig stapplar hon hemåt.

Jag är kluven inför den här berättelsen. Det är en spännande hämndhistoria, men samtidigt ganska förutsägbar. Tess är en okej karaktär. Jag hade gärna sett en mer ingående och längre beskrivning av hur hon förändras efter överfallet. Om detta står det på baksidan att hon möter en främling inom sig, något överdrivet kan jag tycka. Men hon är ändå mer trovärdig än övriga karaktärer som känns överdrivna och inte särskilt realistiska.

Det jag tycker är bra med berättelsen är slutet. Tess åker för att hämnas men stöter på oväntade hinder. Historien tar några oväntade vändningar innan det som sagt förutsägbara slutet inträffar. Dessa vändningar och hur Tess reagerar på dem gör mig lite mer positiv till berättelsen.
I slutändan tycker jag Storchaffisen inte är mycket mer än okej.

Nu hoppas jag att resten av samlingen levererar.
Citera
2016-02-18, 18:54
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Tack för recensionen Är sugen på att köpa den, men den verkar inte finnas på svenska?

Den kommer nog tidigast till hösten skulle jag tro.
Citera
2016-02-18, 19:11
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Läser flera som klagar på filmerna som blivit efter hans böcker.

Ni som ogillar filmerna kan ni skriva en lista här med vilka filmer ni tycker floppar?

Ingen film är lik boken (detta gäller inte bara King)

Men ärligt så finns det ingen film jag sett utav hans böcker som är dåliga och då har jag inte sett flygplans filmen, the stand samt vampyr piloten och den med bilarna som får liv. Kan ha missat någon mer från en novell.

Running man borde inte räknas till.

Bilarna som får liv, det är väl Maximum Overdrive?

Några filmer är rätt dåliga, men det finns många bra, som den tidigare talaren med monster-recensionen redan har rett ut. Mina favoriter:

Nyckeln till frihet
Den gröna milen
The shining (originalet, givetvis)
Stand by me
Lida

På tal om det, finns det någon författare som fått så många filmer gjorda på sina böcker? Känns som om King har en film på varje bok, nästan.
Citera
2016-02-18, 22:11
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Bilarna som får liv, det är väl Maximum Overdrive?

Några filmer är rätt dåliga, men det finns många bra, som den tidigare talaren med monster-recensionen redan har rett ut. Mina favoriter:

Nyckeln till frihet
Den gröna milen
The shining (originalet, givetvis)
Stand by me
Lida

På tal om det, finns det någon författare som fått så många filmer gjorda på sina böcker? Känns som om King har en film på varje bok, nästan.

Räknar man antalet filmer så är King värst av alla. Fast rent procentuellt finns nog många som är bättre. ...Typ Rowlings...
Citera
2016-02-21, 21:45
Moderator
MrFishboys avatar
OT raderat, här diskuteras litteratur inte film.

/Moderator
Citera
2016-02-21, 21:49
Medlem
Bilen som får liv heter christine. Lysande Litt,! Den mördar folk från det att den är i tillverkning på bilfabriken och långt därefter.
Citera
2016-03-05, 12:50
Medlem
NaSteffes avatar
Läste Salem's Lot i somras. Gillade den verkligen, även om den inte slog den där upplevelsen när man var 13 - 14 och hyperventilerade sig genom slutet på Jurtjykyrkogården en sommarnatt på landstället. Svårt att sova den natten .

Jag har länge haft svårt att poängtera vad det är med Stephen King som gör att man inte kan lägga undan hans böcker. Kollade runt nu i tråden och tycker att man sätter det rätt bra när man säger att det är personporträtten som är hans stryka, det är personer man känner med. I Salem's Lot blev jag seriöst ledsen vid vissa bitar.
Barlow är ju inte heller någon man vill möta i en gränd...

Har säkerligen diskuterats förut, men vad tycker ni är det bästa med Stephen Kings böcker ( sorry för en så generell fråga, men vill kicka igång en diskussion. Eller nåt. ).
Citera
2016-03-25, 11:19
Bannlyst
Mitt mål är att ha läst alla hans böcker. Det börjar faktiskt bli några böcker som jag har läst nu med Stephen King. Jag är i alla fall uppe i tio böcker, kanske mer.

Just nu läser jag hans berömda bok Pestens Tid och jag läser Rasande Rose och Desperation också.

Jag gillar alla tre böckerna, Rasande Rose blev jag fast i fort, kan varmt rekommendera den boken.

Pestens Tid är spännande och lätt att fastna för.

Vilka böcker läser ni just nu?
Citera
2016-03-25, 12:35
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Mitt mål är att ha läst alla hans böcker. Det börjar faktiskt bli några böcker som jag har läst nu med Stephen King. Jag är i alla fall uppe i tio böcker, kanske mer.

Just nu läser jag hans berömda bok Pestens Tid och jag läser Rasande Rose och Desperation också.

Jag gillar alla tre böckerna, Rasande Rose blev jag fast i fort, kan varmt rekommendera den boken.

Pestens Tid är spännande och lätt att fastna för.

Vilka böcker läser ni just nu?

Jag har samma mål, och ska även ha alla som inbundna i bokhyllan innan året är slut. Har precis gått över femtiogränsen.
Men det blir jobbigt att bara läsa King så just nu har jag en paus och läser klassiker av John Steinbeck. En annan mycket bra författare!
Citera
2016-03-25, 14:20
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaSteffe
Har säkerligen diskuterats förut, men vad tycker ni är det bästa med Stephen Kings böcker ( sorry för en så generell fråga, men vill kicka igång en diskussion. Eller nåt. ).

Miljöerna. Cujo, jurykyrkogården, salems lot, köplust, små städerna han beskriver kan jag verkligen se framför mig, på något sätt så känns det som jag varit/bor där fast jag aldrig varit utanför europa. Jag vill verkligen bo i maine under 70 talet, jag är helt förälskad i hur fint och mysigt det låter.

The bad guys. Han skapar verkligen de häftigaste och riktigt onda bovar. En rabiessmittad hund, en levande bil med mera.. Jag hejar alltid på de onda men man får sån sympati för vissa han har gjort. Jag var nära på att gråta när jag läste om Arnie i Christine i slutet utav boken.. Jag älskade Jack i varje sida från the shining, jag älskar hundar och självklart tyckte synd om cujo.

Det absolut bästa han har skrivit i mina ögon är nog

när Louis och Jud går för första gången till micmacindianernas begravningsplats.

samt hur en dag ser ut i salems lot från tidig morgon till tidig kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in