Citat:
Ursprungligen postat av
Filling
Ok, lugnande, men de här stora tygsäckarna kan ju inte vara täta? plus det var hål i taket lite här och där också. Har läst på olika hemsidor att ett andetag räcker för det ska fastna i lungorna? Och att asbestpartiklar svävar runt i luften väldigt länge.
Nu vet jag inte vad det var för säckar, eller hur sluta de var. Men ordentliga rivningssäckar har flera lager. Ett eller två lager plast, sen papper eller tyg.
Asbest svävar i luften i nåt dygn, och ett andetag kan mycket riktigt fånga några partiklar som fastnar. men som sagt har du garanterat redan fått i dig små mängder av skiten flera gånger i livet. Det är ingen fara.
Finns mycket annat skadligt som också fastnar i lungorna, som folk inte nojar över. Diesel till exempel, och sand, och vanligt damm som finns inomhus. Avgaser från fabriker, passiv rökning, etc.
Jag har jobbat med folk som sysslat med asbest i 25-30 år och inte har minsta problem. Trots rökning.
Min farfar drog i sig både asbest och arsenik i många år och fick inga men förrän han var riktigt gammal och skruttig.
Det är folk som spenderar hela dagar i instängda utrymmen med lös asbest under lång tid som får problem.[/quote]
http://www.lindsservice.se/wp-content/uploads/2012/04/storsack-e1349984339835.jpg
ungefär sådana här säckar var det, fast lite mer tyg på utsidan. Ihopknutna var dom också. Tack för dom lugnande orden, verkar ju vara jävligt överdrivet med hur farligt det är om det finns överallt i samhället.