2016-03-23, 19:47
Medlem
Hej

Jag var dumt nog inne i en gammal lokal av ren nyfikenhet som håller på att rivas för några dagar sedan. Jag såg stora säckar av något plasttyg där det stod asbest på. Sen i ett annat rum i lokalen var det en hink med asbest i, men det var ett stort plastskynke från golv till tak som skyddade hinken, igentejpat var det också. Vistades i lokalen i cirka 5 minuter, det var öppna dörrar så det var inte så instängt, men tänker att jag måste ha andats in någon asbest? Trots de här plasttygspåsarna, det måste ju ha varit damm på golvet?
Har hört att det ska räcka med ett andetag så fastnar det partiklar? Är jag dödsdömd?
Citera
2016-03-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P0pcorN
Är jag dödsdömd?

Ja. På lång sikt.
Citera
2016-03-23, 19:59
Medlem
Nej. Det är hur lugnt som helst.
Du andas in större mängder av att stå på perrongen och vänta in tunnelbanan.
Citera
2016-03-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HadEnough
Nej. Det är hur lugnt som helst.
Du andas in större mängder av att stå på perrongen och vänta in tunnelbanan.
Hur tänker du nu? Asbest är bara farligt om man river det.
Citera
2016-03-23, 20:27
Medlem
Sprutasbest som tunnlarna är sprutade med är inte bundet på samma sätt som en eternitskiva. Därav så "svävar" partiklarna omkring i draget av tunnelbanan.
Citera
2016-03-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HadEnough
Sprutasbest som tunnlarna är sprutade med är inte bundet på samma sätt som en eternitskiva. Därav så "svävar" partiklarna omkring i draget av tunnelbanan.
Jaså, men nu har jag ingen tunnelbana i min stad. Tror ni 5 mins exponering kan få mig sjuk?
Citera
2016-03-23, 22:15
Medlem
Jag har jobbat med rivning och asbestsanering och kan försäkra dig om att lokalen var säker, såvida saneringen inte gjorts av litauiska (el.dyl.) svartjobbare. Även om så vore fallet, så vore det osannolikt att du skulle dragit i dig något.

Är det inplastat är det lugnt. Ordentliga saneringar görs i inplastade ytor, med dammfällor och dammsugare. Ofta blöter man ner materialet innan man river, så det binds och inte dammar.
De flesta asbestsaneringar idag gäller eternit. Eternit släpper inte ut farliga partiklar så länge man inte slipar eller sågar i skiten.

Även om du andats in något så skulle det vara en löjligt liten mängd. Som tidigare postare sa, du har fått i dig mer asbest i vardagliga situationer genom livet. Det har vi alla, och det är ingen fara.

Dessutom tar det decennier innan man blir sjuk av skiten, och det är i princip obotligt i vilket fall.
Det hela är inte värt att oroa sig för, eller ens tänka på.
Citera
2016-03-24, 08:15
Medlem
RagingHippies avatar
Så länge du inte stod med en borrmaskin och borrade i asbesten utan munskydd så är jag ganska säker på att vad du än fick i dig kan inte varit av betydelse.
Citera
2016-03-24, 11:37
Medlem
Asbest är cancerframkallande och som nästan alltid när det gäller cancer finns ingen "säker nivå" eftersom det är slumpen som avgör om celler skadas på ett farligt eller ofarligt sätt. Däremot får du ingen märkbart märkbart förhöjd cancerrisk efter 5 min i ett rum där det rivits asbest. Det fanns en tid då bromsklossar på bilar hade slitytor av asbest, asbestdamm spreds i kupén via luftintagen och i miljön runt vägen. Detsamma gäller tåg och tunnelbana. Trots det är inte alla som levde på 70-t döda i lungcancer... Inte ens särskilt många som jobbade med asbest utan skyddsutrustning på 60- och 70-t fick lungcancer även om den statistiska överrepresentationen i denna grupp är enorm.
Citera
2016-03-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Jag har jobbat med rivning och asbestsanering och kan försäkra dig om att lokalen var säker, såvida saneringen inte gjorts av litauiska (el.dyl.) svartjobbare. Även om så vore fallet, så vore det osannolikt att du skulle dragit i dig något.

Är det inplastat är det lugnt. Ordentliga saneringar görs i inplastade ytor, med dammfällor och dammsugare. Ofta blöter man ner materialet innan man river, så det binds och inte dammar.
De flesta asbestsaneringar idag gäller eternit. Eternit släpper inte ut farliga partiklar så länge man inte slipar eller sågar i skiten.

Även om du andats in något så skulle det vara en löjligt liten mängd. Som tidigare postare sa, du har fått i dig mer asbest i vardagliga situationer genom livet. Det har vi alla, och det är ingen fara.

Dessutom tar det decennier innan man blir sjuk av skiten, och det är i princip obotligt i vilket fall.
Det hela är inte värt att oroa sig för, eller ens tänka på.
Ok, lugnande, men de här stora tygsäckarna kan ju inte vara täta? plus det var hål i taket lite här och där också. Har läst på olika hemsidor att ett andetag räcker för det ska fastna i lungorna? Och att asbestpartiklar svävar runt i luften väldigt länge.
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Så länge du inte stod med en borrmaskin och borrade i asbesten utan munskydd så är jag ganska säker på att vad du än fick i dig kan inte varit av betydelse.
Hmm, nä man kan ju hoppas. Dom borde ha varningar om asbest på sådana platser.
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Asbest är cancerframkallande och som nästan alltid när det gäller cancer finns ingen "säker nivå" eftersom det är slumpen som avgör om celler skadas på ett farligt eller ofarligt sätt. Däremot får du ingen märkbart märkbart förhöjd cancerrisk efter 5 min i ett rum där det rivits asbest. Det fanns en tid då bromsklossar på bilar hade slitytor av asbest, asbestdamm spreds i kupén via luftintagen och i miljön runt vägen. Detsamma gäller tåg och tunnelbana. Trots det är inte alla som levde på 70-t döda i lungcancer... Inte ens särskilt många som jobbade med asbest utan skyddsutrustning på 60- och 70-t fick lungcancer även om den statistiska överrepresentationen i denna grupp är enorm.
Oj, visste inte alls att det var ett så utbrett användningsområde... Som sagt har läst att ett andetag räcker och så är man körd? Låter ju väldigt överdrivet.
Citera
2016-03-25, 12:40
Medlem
Ok, lugnande, men de här stora tygsäckarna kan ju inte vara täta? plus det var hål i taket lite här och där också. Har läst på olika hemsidor att ett andetag räcker för det ska fastna i lungorna? Och att asbestpartiklar svävar runt i luften väldigt länge.[/quote]

Nu vet jag inte vad det var för säckar, eller hur sluta de var. Men ordentliga rivningssäckar har flera lager. Ett eller två lager plast, sen papper eller tyg.

Asbest svävar i luften i nåt dygn, och ett andetag kan mycket riktigt fånga några partiklar som fastnar. men som sagt har du garanterat redan fått i dig små mängder av skiten flera gånger i livet. Det är ingen fara.
Finns mycket annat skadligt som också fastnar i lungorna, som folk inte nojar över. Diesel till exempel, och sand, och vanligt damm som finns inomhus. Avgaser från fabriker, passiv rökning, etc.

Jag har jobbat med folk som sysslat med asbest i 25-30 år och inte har minsta problem. Trots rökning.
Min farfar drog i sig både asbest och arsenik i många år och fick inga men förrän han var riktigt gammal och skruttig.

Det är folk som spenderar hela dagar i instängda utrymmen med lös asbest under lång tid som får problem.
Citera
2016-03-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Ok, lugnande, men de här stora tygsäckarna kan ju inte vara täta? plus det var hål i taket lite här och där också. Har läst på olika hemsidor att ett andetag räcker för det ska fastna i lungorna? Och att asbestpartiklar svävar runt i luften väldigt länge.

Nu vet jag inte vad det var för säckar, eller hur sluta de var. Men ordentliga rivningssäckar har flera lager. Ett eller två lager plast, sen papper eller tyg.

Asbest svävar i luften i nåt dygn, och ett andetag kan mycket riktigt fånga några partiklar som fastnar. men som sagt har du garanterat redan fått i dig små mängder av skiten flera gånger i livet. Det är ingen fara.
Finns mycket annat skadligt som också fastnar i lungorna, som folk inte nojar över. Diesel till exempel, och sand, och vanligt damm som finns inomhus. Avgaser från fabriker, passiv rökning, etc.

Jag har jobbat med folk som sysslat med asbest i 25-30 år och inte har minsta problem. Trots rökning.
Min farfar drog i sig både asbest och arsenik i många år och fick inga men förrän han var riktigt gammal och skruttig.

Det är folk som spenderar hela dagar i instängda utrymmen med lös asbest under lång tid som får problem.[/quote]

http://www.lindsservice.se/wp-content/uploads/2012/04/storsack-e1349984339835.jpg

ungefär sådana här säckar var det, fast lite mer tyg på utsidan. Ihopknutna var dom också. Tack för dom lugnande orden, verkar ju vara jävligt överdrivet med hur farligt det är om det finns överallt i samhället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in