2016-03-19, 20:28
Medlem
När jag ska kolla efter kamrem så ska ju den såklart passa till min modell. Men problemet är att jag hittat kamremmar på skruvat.se och där står det att kamremmen passar till bilar med motorkod: ''3188688'' På min bil står det att min motorkod är: ''B5244S'' när jag slår upp min bil på mekonomen, Meca så får jag upp den motorkoden iaf.

Är motorkoden omskriven på dessa reservdelssidor? Hur vet jag att jag får rätt motorkod? Hoppas det finns någon med lite erfarenhet kring det här.
Bilen i fråga är en S80 -00. 2,4 170hk.
Citera
2016-03-19, 21:21
Medlem
Gå /ring Volvos reservdelsbutik...
Citera
2016-03-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eltape
Gå /ring Volvos reservdelsbutik...

jag betalar inte priset som Volvo har på sina originaldelar när det är samma kvalité och lägre pris hos de andra aktörerna. Oftast tillverkas de i samma fabrik också. Dock så svarade du inte på min fråga så jag förväntar mig inte något mer yttrande från dig sålänge du inte har något konkret

vänligen.
Citera
2016-03-19, 21:38
Medlem
killawifes avatar
Det var inte det han menade utan snarare att de kan få fram vilket motornummer du har så du kan köpa dig en billig kamrem.

Annars brukar motorkoderna stå längst bak i instruktionsboken som du fick med bilen, så du kan ju kolla där med.
Citera
2016-03-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det var inte det han menade utan snarare att de kan få fram vilket motornummer du har så du kan köpa dig en billig kamrem.

Annars brukar motorkoderna stå längst bak i instruktionsboken som du fick med bilen, så du kan ju kolla där med.

Ah då förstår jag!

ber om ursäkt till Eltape då!
jag ska kika i instruktionsboken imorgon om det står detsamma där som det gör när man slår på bilen i reservdelsregistren Tusen tack!
Citera
2016-03-19, 23:28
Medlem
B5244s är din motor kod men det du behöver är motornummer. Det är olika spännare på de två olika satserna. Det bör stå på kamremskåpan men annars ringer du bara till Volvo eller pma mig mig regnr så kan jag kolla imorgon
Citera
2016-03-20, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
När jag ska kolla efter kamrem så ska ju den såklart passa till min modell. Men problemet är att jag hittat kamremmar på skruvat.se och där står det att kamremmen passar till bilar med motorkod: ''3188688'' På min bil står det att min motorkod är: ''B5244S'' när jag slår upp min bil på mekonomen, Meca så får jag upp den motorkoden iaf.

Är motorkoden omskriven på dessa reservdelssidor? Hur vet jag att jag får rätt motorkod? Hoppas det finns någon med lite erfarenhet kring det här.
Bilen i fråga är en S80 -00. 2,4 170hk.

Kollar man Mekonomen så verkar ju det finnas 2 kamremsatser. En passar -2004, motnr -*3188688 och den andra satsen passar till 2004-, motnr *3188689-.

Så då din bil är från 00 så borde det ju vara satsen med art.nr. 16-KTB316 som du ska ha.

Kollar man satsen som innehåller vattenpump så passar ena till motnr 3188689- pch den andra -2004, motnr -*3188688. D.v.s. samma som satsen utan vattenpump.

Kollar man på kamremspännare så är det likadant där.

Kamremsats: 16-KTB316
Kamremssats ink. vattenpump: 16-KTBWP3160
Lös kamremspännare: 16-55541

Lycka till.
Citera
2016-03-21, 14:51
Medlem
Ringde till Bildeve i Höganäs precis och blev totalt negligerad när jag frågade snällt om dom kunde hjälpa mig..

''Det får dom du ska köpa kamremmen av kolla upp åt dig''

smått chockad av det han sa med otrevlig ton så han jag knappt säga någonting innan han skyllde på att hans system låg nere och därefter la han på luren. Tror vissa behöver träna på det här med kundmottagande.

Jävla pajas..
Citera
2016-03-21, 14:58
Medlem
Det är sämre lager på spännare och löphjul än original, som oftast är SKF. Och nej, du ska inte bara byta remmen och strunta i allt annat, köp hela satsen. Sen är förstås frågan hur länge bilen kommer att hålla och hur länge du ska äga bilen. Tror du att den håller 8 år och 16000 mil till?
Citera
2016-03-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är sämre lager på spännare och löphjul än original, som oftast är SKF. Och nej, du ska inte bara byta remmen och strunta i allt annat, köp hela satsen. Sen är förstås frågan hur länge bilen kommer att hålla och hur länge du ska äga bilen. Tror du att den håller 8 år och 16000 mil till?

jag ska ha ett helt kit med spännare, löphjul och rem. Så inte bara remmen.

Jag ska sälja bilen, har dock fått ett oerhört bra pris på att byta kamrem som jag tänkte slå till med. Alla som ringer klagar på att kamremmen inte är bytt. Får det gjort för under 2k så det kan vara lönt att slösa tid på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in