Citat:
Ursprungligen postat av
lorddesh
Det var visserligen inte arkitektur jag syftade på, utan projektets bärighet.
Bygget av hotellet Ryugyong skedde inledningsvis – före det blev stopp på byggandet - under perioden då Sovjet föll samman vilket direkt kom att slå mot Nordkoreas försörjning, vilket var en avgörande anledning till den hungersnöd som då uppstod.
Skulle vi anta att FN's sanktioner skulle leda till att Kina sätter totalstopp för att köpa mineraler - vilket det dock ännu inte finns några tecken på - då skulle inkomsterna tryta och slå mot befolkningens välfärd, inklusive mot byggandet av skolor, hälsocentraler, bostäder etc.
Nu är iofs Nordkorea väldigt nära självförsörjning då det gäller livsmedel. Men landet är sårbart för missväxt, dåligt väder och sådant – vilket hyfsat ofta drabbar. Försvinner inkomsterna från mineralexporten, då kan det skapa hungersnöd och väldigt stor turbulens vilket jag ändå inte tror ligger i Kinas intresse.
Därför tror jag att det kommer att vara business som vanligt i den Demokratiska Folkrepubliken och det aktuella projektet kommer att genomföras. Kina säger en sak, men i praktiken gör landet en annan – rent praktiskt går det till så att kineserna kollar lite extra vid gränsen då utlänningar ser på, sedan går lasterna likförbannat till Kina.