2016-03-18, 19:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Bolaget reglerar i prospektet hur många konton per kund som är tillåtna, i fall där intresset inte är särskilt stort finns det sällan några hinder för att teckna sig från flera konton men i noteringar med stort intresse nämner de ofta i prospektet, precis som du säger, att endast ett konto per kund tas i beaktande.

I Leo Vegas hade vi inget med tilldelningen att göra, vi fick in en lista med våra kunder (där alla kunder är anonyma, betecknade "kund 1", "kund 2" osv.) som anmält sig som vi skickade vidare till emissionsinstitutet. Vi försöker reducera och kontrollera antalet konton för personer som ansökt om teckning på fler än ett konto, men att det i vissa fall är svårt att se över/hitta samtliga av dessa eftersom det är en till viss del manuell process, kombinerat med många anmälningar och tidspress.

I Humana gäller samma sak, det regleras av prospektet, står det är tillåtet att anmäla ett konto per kund är det vad vi rättar oss efter. Alltså är det inget vi bestämmer eller styr över.

Arvid, Avanza

Tack för svar!
Har två följdfrågor, angående det som jag fetstilat:

1. Du skriver att endast ett konto per kund tas i beaktande om intresset är stort. I Leo Vegas prospekt står det att "endast en anmälan per person kommer att beaktas" (sidorna 12 och 25)
http://www.nyemissioner.se/files/rights-issues/2425/prospekt.pdf
Vad innebär i sammanhanget "en anmälan"? Är en anmälan detsamma som ett konto, en bank, eller något annat? Vad är det egentligen som avses?
- Om en anmälan är detsamma som ett konto, ja då genomfördes tilldelningen inte enligt prospektet.
- Om en anmälan är detsamma som en bank, ja inte heller i fall genomfördes tilldelning i enlighet med prospektet.
- Om en anmälan per person är detsamma som samtliga de konton som den personer anmäler sig med, hos en eller flera banker, ja då innebär det i realiteten att dom skrivit att en person är en person

2. Jag har aldrig varit med om att jag inte kunnat anmäla intresse via samtliga konton jag har hos er, av de kontotyper som man kan anmäla sig med i den aktuella introduktionen. Så undrar helt enkelt vad du menar med det du skrivit, om jag helt och hållet missförstår dig...?
Citera
2016-03-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur förklarar Avanza detta?

(FB) Leo Vegas - LEO

Har ni börjat sortera bort kunder som tecknar i flera depåer? Eller ger ni i strid med banksekretess ut ej avanonymiserad kundinfo till emissioninstitutet?

Fast de har enligt användarvillkoren rätt att lämna ut personuppgifter vid nyintroduktioner om bolaget/rådgivande institut kräver det, då måste avanza som depåbank göra det eftersom det krävs för att de ska fullfölja uppdraget som du ålagt dem att slutföra. Tex. att teckna dig i en nyintroduktion där endast 1 anmälan per personnummer gäller.
Citera
2016-03-20, 10:23
Medlem
Broheims avatar
Hej Avanza.

Jag undrar om det finns någon funktion som automatiskt kan återinvestera utdelningen man får, och isf vart denna funktion finns?
Har letat runt på avanza men hittar inget, samt sökt här i tråden men frågan verkar inte ha blivit ställd innan vad jag kan se.

Tack.
Citera
2016-03-20, 15:01
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
Hej Avanza.

Jag undrar om det finns någon funktion som automatiskt kan återinvestera utdelningen man får, och isf vart denna funktion finns?
Har letat runt på avanza men hittar inget, samt sökt här i tråden men frågan verkar inte ha blivit ställd innan vad jag kan se.

Tack.

Det enda du i så fall kan göra är att månadsspara i fonder där pengar dras från saldot på kontot. Nu vet jag inte om Avanza automatiskt pausar månadssparet vid ett antal misslyckade köptillfällen, men annars kommer månadsparet försöka köpa tills det finns likvider på kontot och köp går igenom.

Min personliga åsikt i frågan är att detta inte är till din fördel. Då är det lättare att logga in då och då och köpa själv.
Citera
2016-03-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
Hej Avanza.

Tack.

Nej det finns det inte tyvärr!
Citera
2016-03-21, 11:27
Medlem
Grandesporross avatar
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/638353/mini-l-olja-ava-66

Spreaden låg runt 0,3% hela förra veckan, ligger nu runt 1%. någon förklaring? De andra avanza markets oljeinstrument har fått en ganska saftig ökning av spread. Bättre att betala courtage med lägre spread än gå back 1% vid köp
Citera
2016-03-21, 18:50
Medlem
Citat:
Hej!

Bolaget reglerar i prospektet hur många konton per kund som är tillåtna, i fall där intresset inte är särskilt stort finns det sällan några hinder för att teckna sig från flera konton men i noteringar med stort intresse nämner de ofta i prospektet, precis som du säger, att endast ett konto per kund tas i beaktande.

I Leo Vegas hade vi inget med tilldelningen att göra, vi fick in en lista med våra kunder (där alla kunder är anonyma, betecknade "kund 1", "kund 2" osv.) som anmält sig som vi skickade vidare till emissionsinstitutet. Vi försöker reducera och kontrollera antalet konton för personer som ansökt om teckning på fler än ett konto, men att det i vissa fall är svårt att se över/hitta samtliga av dessa eftersom det är en till viss del manuell process, kombinerat med många anmälningar och tidspress.

I Humana gäller samma sak, det regleras av prospektet, står det är tillåtet att anmäla ett konto per kund är det vad vi rättar oss efter. Alltså är det inget vi bestämmer eller styr över.

Jag kan garantera att vi inte skickar ut information om våra kunder. Allt skickas anonymt.

Återkom gärna med fler frågor!

Trevlig helg!
Arvid, Avanza

Varför skall alltid Avanza envisas om att göra livet surare för sina kunder? Inser ni inte att ni förlorar kurtage på detta medan Nordnet vinner kurtage på detta? När ni sållar bort ansökningar så innebär det i slutändan att fler Nordnet-kunder får tilldelning och därigenom får Nordnet mer kurtage. Detta är givetvis inte ditt fel Arvid utan detta är ett symptom på att ert företag har en dålig ledning alternativt att ni har någon form av affärsuppgörelse där ni får betalt från företagen i fråga för att se till att minimera antalet kortsiktiga ägare.
Citera
2016-03-22, 14:59
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Tack för svar!
Har två följdfrågor, angående det som jag fetstilat:

1. Du skriver att endast ett konto per kund tas i beaktande om intresset är stort. I Leo Vegas prospekt står det att "endast en anmälan per person kommer att beaktas" (sidorna 12 och 25)
http://www.nyemissioner.se/files/rights-issues/2425/prospekt.pdf
Vad innebär i sammanhanget "en anmälan"? Är en anmälan detsamma som ett konto, en bank, eller något annat? Vad är det egentligen som avses?
- Om en anmälan är detsamma som ett konto, ja då genomfördes tilldelningen inte enligt prospektet.
- Om en anmälan är detsamma som en bank, ja inte heller i fall genomfördes tilldelning i enlighet med prospektet.
- Om en anmälan per person är detsamma som samtliga de konton som den personer anmäler sig med, hos en eller flera banker, ja då innebär det i realiteten att dom skrivit att en person är en person

Hej!

Det är delvis en manuell process att sammanställa och skicka in anmälningarna, detta sker i största möjliga mån efter devisen en anmälan per kund. En anmälan innebär i det här fallet ett konto och det innebär alltså att vår Corp stryker dublettanmälningar från samma personnummer. Det kan ibland vara svårt att göra på grund av den manuella processen och det faktum att till exempel kapitalförsäkringar ägs av avanza pension och inte av dig som kund.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
2. Jag har aldrig varit med om att jag inte kunnat anmäla intresse via samtliga konton jag har hos er, av de kontotyper som man kan anmäla sig med i den aktuella introduktionen. Så undrar helt enkelt vad du menar med det du skrivit, om jag helt och hållet missförstår dig...?

Vi har en standardiserad teknisk lösning för erbjudanden som ska passa alla möjliga företagshändelser och villkor, vi har inte resurser i nuläget att utforma erbjudandesidan utefter varje specifikt prospekt.

Vi gör så gott vi kan givet den tidspress vi har från att vi får anmälningarna till att de ska skickas till emissionsinstitutet.

Vänligen
Arvid, Avanza
Citera
2016-03-22, 18:56
Medlem
Funktioner som jag saknar hos Avanza:
1, Köp/Sälj ratio.
2, Visuell presentation av 'Senaste avslut' om avslutet är en köp eller sälj order.
Ex se netfonds, http://www.netfonds.se/quotes/ppaper.php?paper=AZA.ST

*med Köp/Sälj menar jag vad som triggar avslutet.
Citera
2016-03-22, 22:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej!

Det är delvis en manuell process att sammanställa och skicka in anmälningarna, detta sker i största möjliga mån efter devisen en anmälan per kund. En anmälan innebär i det här fallet ett konto och det innebär alltså att vår Corp stryker dublettanmälningar från samma personnummer. Det kan ibland vara svårt att göra på grund av den manuella processen och det faktum att till exempel kapitalförsäkringar ägs av avanza pension och inte av dig som kund.

Vi har en standardiserad teknisk lösning för erbjudanden som ska passa alla möjliga företagshändelser och villkor, vi har inte resurser i nuläget att utforma erbjudandesidan utefter varje specifikt prospekt.

Vi gör så gott vi kan givet den tidspress vi har från att vi får anmälningarna till att de ska skickas till emissionsinstitutet.

Vänligen
Arvid, Avanza
Tack för svar

Vad är tanken bakom funktionen att man kan anmäla sig med flera konton, om ni ändå tänkt stryka alla utom ett konto? En effekt av det är ju att man riskera att få tilldelning i ett annat kontoslag än det man helst hade önskat.

Vill tillägga att jag skarpt gillar hur funktionen ni har för hur man anmäler intresse med samtliga konton samtidigt fungerar, mycket pedagogisk och användarvänlig jämfört med Nordnets funktion där man måste anmäla ett konto i taget. Dessutom är ert utseendet på er funktion mycket snyggare, ger ett långt modernare och snyggare intryck
Citera
2016-03-23, 10:07
Medlem
Homadoss avatar
Betalar man courtage på ordrar som inte går igenom? Ex. sätter jag en order på 100 kr och har den prisplanen som sätter 0,25% (0.5 totaltdå vid köp&sälj), betalar jag något om jag sedan avrbyter ordern utan att något har hänt? vad händer ex. om någon köper 50% av min order och jag sedan avbryter resten?
Citera
2016-03-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homados
Betalar man courtage på ordrar som inte går igenom? Ex. sätter jag en order på 100 kr och har den prisplanen som sätter 0,25% (0.5 totaltdå vid köp&sälj), betalar jag något om jag sedan avrbyter ordern utan att något har hänt? vad händer ex. om någon köper 50% av min order och jag sedan avbryter resten?

Hur tänkte du där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in