Citat:
Hej!
Bolaget reglerar i prospektet hur många konton per kund som är tillåtna, i fall där intresset inte är särskilt stort finns det sällan några hinder för att teckna sig från flera konton men i noteringar med stort intresse nämner de ofta i prospektet, precis som du säger, att endast ett konto per kund tas i beaktande.
I Leo Vegas hade vi inget med tilldelningen att göra, vi fick in en lista med våra kunder (där alla kunder är anonyma, betecknade "kund 1", "kund 2" osv.) som anmält sig som vi skickade vidare till emissionsinstitutet. Vi försöker reducera och kontrollera antalet konton för personer som ansökt om teckning på fler än ett konto, men att det i vissa fall är svårt att se över/hitta samtliga av dessa eftersom det är en till viss del manuell process, kombinerat med många anmälningar och tidspress.
I Humana gäller samma sak, det regleras av prospektet, står det är tillåtet att anmäla ett konto per kund är det vad vi rättar oss efter. Alltså är det inget vi bestämmer eller styr över.
Arvid, Avanza
Bolaget reglerar i prospektet hur många konton per kund som är tillåtna, i fall där intresset inte är särskilt stort finns det sällan några hinder för att teckna sig från flera konton men i noteringar med stort intresse nämner de ofta i prospektet, precis som du säger, att endast ett konto per kund tas i beaktande.
I Leo Vegas hade vi inget med tilldelningen att göra, vi fick in en lista med våra kunder (där alla kunder är anonyma, betecknade "kund 1", "kund 2" osv.) som anmält sig som vi skickade vidare till emissionsinstitutet. Vi försöker reducera och kontrollera antalet konton för personer som ansökt om teckning på fler än ett konto, men att det i vissa fall är svårt att se över/hitta samtliga av dessa eftersom det är en till viss del manuell process, kombinerat med många anmälningar och tidspress.
I Humana gäller samma sak, det regleras av prospektet, står det är tillåtet att anmäla ett konto per kund är det vad vi rättar oss efter. Alltså är det inget vi bestämmer eller styr över.
Arvid, Avanza
Tack för svar!
Har två följdfrågor, angående det som jag fetstilat:
1. Du skriver att endast ett konto per kund tas i beaktande om intresset är stort. I Leo Vegas prospekt står det att "endast en anmälan per person kommer att beaktas" (sidorna 12 och 25)
http://www.nyemissioner.se/files/rights-issues/2425/prospekt.pdf
Vad innebär i sammanhanget "en anmälan"? Är en anmälan detsamma som ett konto, en bank, eller något annat? Vad är det egentligen som avses?
- Om en anmälan är detsamma som ett konto, ja då genomfördes tilldelningen inte enligt prospektet.
- Om en anmälan är detsamma som en bank, ja inte heller i fall genomfördes tilldelning i enlighet med prospektet.
- Om en anmälan per person är detsamma som samtliga de konton som den personer anmäler sig med, hos en eller flera banker, ja då innebär det i realiteten att dom skrivit att en person är en person

2. Jag har aldrig varit med om att jag inte kunnat anmäla intresse via samtliga konton jag har hos er, av de kontotyper som man kan anmäla sig med i den aktuella introduktionen. Så undrar helt enkelt vad du menar med det du skrivit, om jag helt och hållet missförstår dig...?