Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Tack för svar. Uppskattar som alltid att du tar dig tid att svara.
Har en helt annan fråga också, som gäller börsintroduktioner:
Jag undrar vilka regelverk som eventuellt finns som reglerar att tilldelning av aktier till olika personer som tecknat sig sker per person, och inte påverkas av om en person tecknar via flera depåer eller via flera olika mäklare.
Jag frågar eftersom det brukar stå i prospekten att det är en tilldelning per person som gäller, alltså oavsett antal depåer, samtidigt som många upplever att de får större tilldelning om de tecknar via flera depåer och flera olika banker. Jag undrar därför om det finns reglerat i regelverk (alltså lag, förordning eller liknande) eller om den typen av detaljer endast regleras i enskilda bolags policys, branschers etiska riktlinjer eller andra typer av regler som inte är offentligt beslutade regelverk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Avanza är aktiv part i Leo Vegas emission, liksom i den kommande Humana. Om det visar sig att multipelteckning inte funkar när Avanza håller i emissionerna, ja då är det bara att flytta över kapitalet till Nordnet istället. Jag fick själv bara aktier tilldelade på en depå i fallet Leo Vegas. Om samma sak händer med Humana, ja då jävlar...
Hej!
Bolaget reglerar i prospektet hur många konton per kund som är tillåtna, i fall där intresset inte är särskilt stort finns det sällan några hinder för att teckna sig från flera konton men i noteringar med stort intresse nämner de ofta i prospektet, precis som du säger, att endast ett konto per kund tas i beaktande.
I Leo Vegas hade vi inget med tilldelningen att göra, vi fick in en lista med våra kunder (där alla kunder är anonyma, betecknade "kund 1", "kund 2" osv.) som anmält sig som vi skickade vidare till emissionsinstitutet. Vi försöker reducera och kontrollera antalet konton för personer som ansökt om teckning på fler än ett konto, men att det i vissa fall är svårt att se över/hitta samtliga av dessa eftersom det är en till viss del manuell process, kombinerat med många anmälningar och tidspress.
I Humana gäller samma sak, det regleras av prospektet, står det är tillåtet att anmäla ett konto per kund är det vad vi rättar oss efter. Alltså är det inget vi bestämmer eller styr över.
Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Hur förklarar Avanza detta?
(FB) Leo Vegas - LEO
Har ni börjat sortera bort kunder som tecknar i flera depåer? Eller ger ni i strid med banksekretess ut ej avanonymiserad kundinfo till emissioninstitutet?
Jag kan garantera att vi inte skickar ut information om våra kunder. Allt skickas anonymt.
Återkom gärna med fler frågor!
Trevlig helg!
Arvid, Avanza