2016-03-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, du betalar ett högre courtage för utländska aktier:
https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/oversikt/handel-utland.html

Sen betalar du även en växlingsspread på 0,25% per växling.

Tänk också på att du får valutaexponering mot innehavet. Du påverkas alltså inte bara av hur bra det går för aktien, utan också hur växelkursen USD/SEK rör sig.

Aktien kan alltså stiga men du gå back ändå, för att växelkursen gått i fel riktning.

Men säg att jag köper för 1000 kr, vad kostar det mig då? Alltså inklusive alla avgifter med courtage mm.

Tänker mig en amerikansk aktie.
Skulle vilja att Avanza visa typ som en totalköp-knapp innan man slutför ett köp så man vet exakt och slipper ha kvar några spänn för courtage mm.

Ursäkta igen för mina gröna frågor
Citera
2016-03-15, 18:34
Medlem
rakarnas avatar
hur kan totalen på mina aktier avkastning ligga minus i % men i pengar ligger jag plus? i avkastning
Citera
2016-03-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
hur kan totalen på mina aktier avkastning ligga minus i % men i pengar ligger jag plus? i avkastning
Du börjar med en liten summa (100 kr) som sjunker 50% -> Du ligger minus 50% och minus 50 kr
Sedan sätter du in en stor summa (1 miljon) som stiger 50% -> Du ligger minus 25% men plus 499 950 kr.

Procenten tar alltså inte hänsyn till hur stora summor du har på kontot, men det gör "avkastningen i kronor"
Citera
2016-03-16, 00:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Vi är medvetna om kritiken och eftersom det rör en av Placeras tjänster, ett samarbete med Redeye så har vi bollat all kritik vidare till dem.
/Dan, Avanza
Tack för svar. Uppskattar som alltid att du tar dig tid att svara.

Har en helt annan fråga också, som gäller börsintroduktioner:
Jag undrar vilka regelverk som eventuellt finns som reglerar att tilldelning av aktier till olika personer som tecknat sig sker per person, och inte påverkas av om en person tecknar via flera depåer eller via flera olika mäklare.

Jag frågar eftersom det brukar stå i prospekten att det är en tilldelning per person som gäller, alltså oavsett antal depåer, samtidigt som många upplever att de får större tilldelning om de tecknar via flera depåer och flera olika banker. Jag undrar därför om det finns reglerat i regelverk (alltså lag, förordning eller liknande) eller om den typen av detaljer endast regleras i enskilda bolags policys, branschers etiska riktlinjer eller andra typer av regler som inte är offentligt beslutade regelverk.
Citera
2016-03-16, 05:33
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du börjar med en liten summa (100 kr) som sjunker 50% -> Du ligger minus 50% och minus 50 kr
Sedan sätter du in en stor summa (1 miljon) som stiger 50% -> Du ligger minus 25% men plus 499 950 kr.

Procenten tar alltså inte hänsyn till hur stora summor du har på kontot, men det gör "avkastningen i kronor"

alright thanks!
Citera
2016-03-16, 17:01
Medlem
En fråga till, betalar man nåt när man säljer? Förutom skatt om man gör vinst..
Hur lång tid innan man får pengarna?
Citera
2016-03-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
En fråga till, betalar man nåt när man säljer? Förutom skatt om man gör vinst..
Hur lång tid innan man får pengarna?

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/courtage-handelsavgifter.html
Citera
2016-03-16, 17:51
Medlem
Kanske inte en specifik Avanza-fråga men inbillar mig ändå att Avanza sitter på svaret: Varför har vi clearingdagar? Förr var det 3, sen sänkte de till 2, men varför ha någon clearingtid ö.h.t.? Bör ju gå på sekunden med dagens teknik. Är ju inte någon gammal farbror som sitter med en fjäderpenna och skriver transaktionerna i en gammal bok direkt.
Citera
2016-03-17, 11:18
Medlem
Hur förklarar Avanza detta?

(FB) Leo Vegas - LEO

Har ni börjat sortera bort kunder som tecknar i flera depåer? Eller ger ni i strid med banksekretess ut ej avanonymiserad kundinfo till emissioninstitutet?
Citera
2016-03-17, 19:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

(FB) Leo Vegas - LEO

Har ni börjat sortera bort kunder som tecknar i flera depåer? Eller ger ni i strid med banksekretess ut ej avanonymiserad kundinfo till emissioninstitutet?
Bra att du länkar till tråden och ställer frågan, hade tänkt göra det själv annars Om du kikar på föregående sida i den här "Avanzatråden", så ser du att jag ställt en fråga på samma tema...dock inget svar ännu. Men vi får väl tills vidare anta att Avanza så småningom kommer att svara...
Citera
2016-03-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Bra att du länkar till tråden och ställer frågan, hade tänkt göra det själv annars Om du kikar på föregående sida i den här "Avanzatråden", så ser du att jag ställt en fråga på samma tema...dock inget svar ännu. Men vi får väl tills vidare anta att Avanza så småningom kommer att svara...

Avanza är aktiv part i Leo Vegas emission, liksom i den kommande Humana. Om det visar sig att multipelteckning inte funkar när Avanza håller i emissionerna, ja då är det bara att flytta över kapitalet till Nordnet istället. Jag fick själv bara aktier tilldelade på en depå i fallet Leo Vegas. Om samma sak händer med Humana, ja då jävlar...
Citera
2016-03-18, 16:56
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Tack för svar. Uppskattar som alltid att du tar dig tid att svara.

Har en helt annan fråga också, som gäller börsintroduktioner:
Jag undrar vilka regelverk som eventuellt finns som reglerar att tilldelning av aktier till olika personer som tecknat sig sker per person, och inte påverkas av om en person tecknar via flera depåer eller via flera olika mäklare.

Jag frågar eftersom det brukar stå i prospekten att det är en tilldelning per person som gäller, alltså oavsett antal depåer, samtidigt som många upplever att de får större tilldelning om de tecknar via flera depåer och flera olika banker. Jag undrar därför om det finns reglerat i regelverk (alltså lag, förordning eller liknande) eller om den typen av detaljer endast regleras i enskilda bolags policys, branschers etiska riktlinjer eller andra typer av regler som inte är offentligt beslutade regelverk.

Citat:
Avanza är aktiv part i Leo Vegas emission, liksom i den kommande Humana. Om det visar sig att multipelteckning inte funkar när Avanza håller i emissionerna, ja då är det bara att flytta över kapitalet till Nordnet istället. Jag fick själv bara aktier tilldelade på en depå i fallet Leo Vegas. Om samma sak händer med Humana, ja då jävlar...

Hej!

Bolaget reglerar i prospektet hur många konton per kund som är tillåtna, i fall där intresset inte är särskilt stort finns det sällan några hinder för att teckna sig från flera konton men i noteringar med stort intresse nämner de ofta i prospektet, precis som du säger, att endast ett konto per kund tas i beaktande.

I Leo Vegas hade vi inget med tilldelningen att göra, vi fick in en lista med våra kunder (där alla kunder är anonyma, betecknade "kund 1", "kund 2" osv.) som anmält sig som vi skickade vidare till emissionsinstitutet. Vi försöker reducera och kontrollera antalet konton för personer som ansökt om teckning på fler än ett konto, men att det i vissa fall är svårt att se över/hitta samtliga av dessa eftersom det är en till viss del manuell process, kombinerat med många anmälningar och tidspress.

I Humana gäller samma sak, det regleras av prospektet, står det är tillåtet att anmäla ett konto per kund är det vad vi rättar oss efter. Alltså är det inget vi bestämmer eller styr över.

Citat:

(FB) Leo Vegas - LEO

Jag kan garantera att vi inte skickar ut information om våra kunder. Allt skickas anonymt.

Återkom gärna med fler frågor!

Trevlig helg!
Arvid, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in