2016-03-18, 13:50
Medlem
soucus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, det är inte en "finare" del av Bromma som de har valt ut.
Självklart inte.
Skulle vara intressant att se var beslutsfattarna själva bor.
Gissningsvis bor samtliga på tryggt avstånd från närmaste område.
Citera
2016-03-18, 13:54
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
1. En parkering på 700 platser mitt utanför Stockholmsmässan. Låter som ett märkligt ställe att bygga dessa modulbostäder. Troligare att de använder grusplanen vid IP. Inga som bor direkt nära mässan, men närmaste man kommer är ett villaområden med kåkar mellan 4-8 millar. Finns även en del bostadsrätter 5 min gångavstånd. Mycket vitt, men finns enstaka blattar där.

2. Granne med Micasas äldreboende på öster sida och nybyggda BR på väster sida. Blandning av BR och hyresrätter, nära gettorågsved och nära idrottsplatsen.

Det planerade boendet vid mässan och det i hagsätra kommer i princip ligga på ett stenkasts avstånd från varandra. Även om de rent fysiskt är avskärmade från varandra av magelungsvägen och pendeltågspåren.

Men Hagsätra har redan stort utanförskap, dock inte lika illa som Rågsved intill. Rent krasst så vill jag nog påstå att dessa placeringar inte är särskilt integrationsbefrämjande.

Det är dock inte alls förvånande att det är förorterna som får bära bördan av flyktingvågen... Det är bara att kolla var makthavarna bor.
Citera
2016-03-18, 14:01
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Hoppas jag inte. Vi måste ändå visa packet att Sverige är en demokrati

Javisst, ja.
Jag glömde det där med demokratin.
Citera
2016-03-18, 14:02
Medlem
zerolucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
"Parkeringen vid Bergslagsvägen, Grimsta"

Jag kan ha fattat fel men är det den parkering jag tror det är så undrar jag hur de tänker när de placerar lägenheter så nära en stor väg, rondell mm. En fruktansvärt otrevlig plats.

Den lilla parkeringen på andra sidan Bergslagsvägen bakom ÖB kan väl inte rymma 100 personer? Avses parkeringen vid Daisy's?
Citera
2016-03-18, 14:03
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det gjorde dom förr. Då hamnade allt icke önskvärt på Södermalm.
1917 byggdes många nödbaracker.
Den som låg där Södersjukhuset ligger nu kallades Negerbyn fast det bara var söderbor som bodde där.
Men det får man väl inte kalla dessa nya modulhus?
Finns nåt annat bra att kalla dess moduler?
Kunskapskvarteren?
Citera
2016-03-18, 14:09
Medlem
LaScalas avatar
Problemet är väl egentligen inte att nåra slipper undan boenden utan att asylanterna är här över huvud taget. De som inte får baracker får ensamkommande små barn, marockanska djävulsbarn eller tiggare istället..
Enligt MV hade bara 20% av syrierna som fick sina beslut förra året asylskäl. Övriga beviljades PUT pga av olika luddiga formuleringar, typ utsatta, humanitärt osv. Det är alltså 80% som inte hade asylskäl.
Usch, jag tycket illa om allt på 80.
87% t ex.
Citera
2016-03-18, 14:10
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Kändisar, politiker och journalister är i hög grad bosatta innanför tullarna och får således inte del av denna maffiga kulturkaka..

Säg inte det. Förvisso får de inte några nya grannar, vilket är föga förvånande, men även invandrare kan ju åka tunnelbana/pendeltåg så helt och hållet kommer nog inte "de fina och goda" undan.
Citera
2016-03-18, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Det planerade boendet vid mässan och det i hagsätra kommer i princip ligga på ett stenkasts avstånd från varandra. Även om de rent fysiskt är avskärmade från varandra av magelungsvägen och pendeltågspåren.

Men Hagsätra har redan stort utanförskap, dock inte lika illa som Rågsved intill. Rent krasst så vill jag nog påstå att dessa placeringar inte är särskilt integrationsbefrämjande.

Det är dock inte alls förvånande att det är förorterna som får bära bördan av flyktingvågen... Det är bara att kolla var makthavarna bor.

Hagsätra har enligt morsan redan ett skäggboende i gamla psykhemmet ovanför pappagallo.
Citera
2016-03-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeroluck
Den lilla parkeringen på andra sidan Bergslagsvägen bakom ÖB kan väl inte rymma 100 personer? Avses parkeringen vid Daisy's?

Måste vara så, annars hade det nog stått Vällingby, om det var på Vällingbysidan av vägen.

Inte alls boendevänligt där nere vid vägen oavsett sida!
Citera
2016-03-18, 14:14
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Skönt. Klarade mig..... Hade varit sista droppen annars.
Citera
2016-03-18, 14:14
Medlem
elliot1990s avatar
Citat:
Patrik Andersson, chef för nyproduktionen hos Stockholmshem, säger till Svenska Dagbladet att man har valt bort områden där man kan misstänka att många grannar kommer att överklaga.

Där är anledningen till att finare områden alltid kommer undan. Alla som är missnöjda och berörda. Se till att överklaga.
Citera
2016-03-18, 14:15
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Säg inte det. Förvisso får de inte några nya grannar, vilket är föga förvånande, men även invandrare kan ju åka tunnelbana/pendeltåg så helt och hållet kommer nog inte "de fina och goda" undan.
Sant och visst... Men det är inte dom som måste svälja ångesten när tonårsbarnen frågar om dom får dra till Älvsjöbadet i sommar.
Gud vare prisad att min dotter fortfarande inte är gammal nog att vara ute ensam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in