2016-03-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Oavsett om Mattsson är skyldig eller inte är det oerhört tydligt av hans artikel att han talar med maktens arrogans.

Att han anser sig oskyldig är förstås rimligt från hans utgångspunkt, men det är talande om man när man blir stämd inför domstol väljer att häckla och raljera över målsäganden. Man kan ju tänka sig en misstänkt GM i ett våldtäktsmål eller misshandelsmål som agerade likadant och vad det skulle säga om vederbörandes karaktär.

Om man frågar en psykopat vems felet var när han våldtagit en kvinna så svarar han att det var kvinnans fel. - Det är alltid offrets fel i psykopatens värld. Det finns även subkulturer och kulturer som är "psykopatiska". Vi ser tex i muslimska länder hur kvinnor stenas om de våldtas och det är "accepterat". Det saknas en brist på humanism och mänsklighet. Men frågar du en Imam i Afghanistan vem som är snällast mot kvinnor och skyddar dem från ondskan så är det Imamen själv (godhetens apostel)

Jag ser även hur Expressens är Expo-nätverkets/RGs duktiga idiot. Inte med en enda bokstav nämner han RG/EXPO fast det är dessa våldsdömda extremister han köper (tydligen felaktig) info av så flitigt och deras politiska ärenden han springer. - Expo är inget annat än "citatjägare" - de jagar citat som de rycker ur sina sammanhang och medvetet missförstår och med hjälpa av Bonniers, Schibstet, Aschberg sedan outar för att få folk arbetslösa etc och föra en politisk agenda. - Men att "ta debatten" är helt otänkbart. David Baas rekryterades direkt från EXPO tex till Expressen och för att inte tala om våldsmannen Martin Fredriksson som Mattsson INTE nämner.

Han förlöjligar advokatfirman i sin text på ett mycket oprofessionellt sätt. - bla för att de råkat säga Aftonbladet i rättegången mot honom. Klassiskt "citatjagande" i brist på argument. Infantilt och istället för att ligga lågt under rättegången mot honom så utnyttjar han Expressen vilt för att försvara sig och förlöjliga och misstänkliggöra åtalet mot honom.
Citera
2016-03-18, 13:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Mattsson
"Så nu förtalsstämmer istället Olsson – som får sin process finansierad av en insamling i så kallade ”alternativmedier”, alltså de som i det offentliga rummet numera också kommit att kallas för ”lögnmedier”."
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Att han påstår att man i det offentliga talar om alternativ media som "lögnmedia" har jag inte hört förut. Man brukar förvisso tala om "hatsajter" men "lögnmedia"?

Jag reagerade också på detta. "lögnmedia" är ju vad man brukar kalla politiskt korrekt / etablerad media för, i dagligt tal. Det gäller i synnerhet kvällsmedia.

Jag googlade på Expressens sajt:

Kod:
site:www.expressen.se "lögnmedier"
site:www.expressen.se "lögnmedia"

och fick noll träffar på ovanstående två ord. Jag googlade även på Aftonbladet, och fick en träff där:

Citat:
Bachmann är en av ledarna bakom Pegida, medborgarrörelsen som startat de antiislamistiska demonstrationerna i Dresden. Polisen tvingade organisationen att ställa in kvällens demonstration efter konkreta hot mot Bachmann och protestmarschen.
Nu sitter slaktarsonen för första gången på en presskonferens och försöker förklara vad Pegida egentligen vill. Tidigare har de skytt "lögnmedia" som pesten. En skog av mikrofoner är placerade på bordet framför honom och medgrundaren av rörelsen, Kathrin Oertel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20186131.ab

men där syftar "lögnmedia" på politiskt korrekt media. På DN blir det också noll träffar. Däremot på SvD blir det en träff, och det är en artikel som är två veckor gammal:

Citat:
Det pågår ett medieuppror i Finland. Tjugotvå chefredaktörer från bland annat Finlands största dagstidningar och public servicebolaget YLE har gått samman i vad de kallar ”ett upprop mot lögnmedia”. De vänder sig emot nättidningar och liknande sidor som gör anspråk på att förmedla nyheter när de egentligen förmedlar åsikter och grundlöst tyckande.

http://www.svd.se/det-finska-medieupproret

Så första gången som ordet "lögnmedia" används för att beskriva alternativa medier i en större svensk tidning är för två veckor sedan, och då refererar de till media i Finland.

Googlar man på dessa ord på hela internet så ser man att det enda sammanhang som ordet "lögnmedia" används för att beskriva alternativa medier så är det i samband med "medieupproret" i Finland, som ju är en väldigt färsk händelse. Jag vet inte hur länge som ordet "lögnmedia" använts i detta sammanhang i Finland, men här i Sverige så har ordet nästan helt uteslutande används för att beskriva svensk politiskt korrekt media.

Men kanske kommer de nu att försöka kapa ordet?
Citera
2016-03-18, 13:59
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
I de kretsar Mattsson rör sig i så betraktas sådant här som en fjäder i hatten. Man har vågat gå längre än andra.

Håller med i viss mån, men samtidigt är de av någon anledning känsliga för offentliga sanktioner. Jag minns att jag reagerade på det när Mattsson fälldes för vapenbrott i samband med en artikel. Man tycker ju att en person som så flagrant struntar i andra regler borde strunta i det också, man han var uppenbart besvärad. Möjligen hänger det ihop med att journalistiken är en ryktesbransch.

Jag tror alltså inte att vare sig Mattsson eller Bonniers tar särskilt lätt på det här, oavsett vad de signalerar utåt. Man kan återigen tycka att en förtalsdom är småpotatis jämfört med illegal övervakning och annat som Mattsson och Bonniers medverkar till och finansierar, men fasaden är viktigare än man tror.
Citera
2016-03-18, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Håller med i viss mån, men samtidigt är de av någon anledning känsliga för offentliga sanktioner. Jag minns att jag reagerade på det när Mattsson fälldes för vapenbrott i samband med en artikel. Man tycker ju att en person som så flagrant struntar i andra regler borde strunta i det också, man han var uppenbart besvärad. Möjligen hänger det ihop med att journalistiken är en ryktesbransch.

Jag tror alltså inte att vare sig Mattsson eller Bonniers tar särskilt lätt på det här, oavsett vad de signalerar utåt. Man kan återigen tycka att en förtalsdom är småpotatis jämfört med illegal övervakning och annat som Mattsson och Bonniers medverkar till och finansierar, men fasaden är viktigare än man tror.

Mattson och Bonnier är nog mest sura för att någon vågade stå upp mot deras intressen. Tror det svider allra mest.
Citera
2016-03-28, 21:59
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Jag läste i Nya Tider att de första muntliga förhandlingarna hölls den 16/3.
Thomas Matsson (som såg rätt blek ut på bilderna) hade en fotograf med sig som hade till uppgift att fotografera åhörare.
Datum för huvudförhandling är preliminärt satt till september.
Maxstraffet för grovt förtal är fängelse i två år och målsäganden Jim Olsson yrkar även på 150 000 kronor i skadestånd.
Citera
2016-03-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Thomas Matsson (som såg rätt blek ut på bilderna) hade en fotograf med sig som hade till uppgift att fotografera åhörare.
Maxstraffet för grovt förtal är fängelse i två år och målsäganden Jim Olsson yrkar även på 150 000 kronor i skadestånd.

Fotografera åhörare? Det där gänget är sjuka långt innanför själen. Tyvärr lär han inte ha en chans eftersom Mattssons polare sitter i juryn. Visst Jim's advokater har lyckats diskvalificera några, men ett hundratal av Mattssons polare ställer väl upp utan ersättning.
Citera
2016-03-29, 01:04
Medlem
Citat:

Vilken tingsrätt är det? Finns det ngt schema om man vill gå dit själv och titta?
Citera
2016-03-29, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Fotografera åhörare? Det där gänget är sjuka långt innanför själen. Tyvärr lär han inte ha en chans eftersom Mattssons polare sitter i juryn. Visst Jim's advokater har lyckats diskvalificera några, men ett hundratal av Mattssons polare ställer väl upp utan ersättning.

Säkert nån från RG/Piscatus de har sk bild/ansiktsigenkänningsprogram och man hoppas väl på att nån "nazist" skall vara där och med detta kan man köra Guilt by Assosiation. - STASI here we come.
Svenska mediepolitisk elit är helt galna i att åsiktsregistera svenska folket.
Citera
2016-03-29, 12:55
Medlem
Citat:

Sen när får man fotografera i en rättssal???
Citera
2016-03-29, 14:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Sen när får man fotografera i en rättssal???

Jag vet inte, men ibland så ser man foton i tidningar från rättssalar:

Citat:
"Den åtalade manlige sjuksköterskan i tingsrätten, tillsammans med sin advokat Björn Hurtig."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13928185.ab
Citera
2016-03-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte, men ibland så ser man foton i tidningar från rättssalar:

Klassisk bild utifrån rättssalen och in.
Citera
2016-03-29, 16:07
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Bilderna på Mattsson är inte tagna inne i rättssalen utan på väg till ett samtalsrum under en paus på Stockholms tingsrätt. Hans fotograf fotade väl åhörarna utanför salen.
Senast redigerad av Fiskmånglaren 2016-03-29 kl. 16:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in