Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-18, 12:39
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guts
Att Trump inte skulle vara intelligent är bullshit.

1. Han är högutbildad, i ekonomi. Du kanske inte behöver vara Einstein men över medel eller lite disciplin krävs.
2. Han har drivit hela Trump Organization, med framgång, vem som helst klarar inte det.
3. Även om han "ärvt" en del, så har han därmed också ärvt hans fars intellekt, samt fått företagen att öka i värde, så han har ärvt det med framgång.
4. Han har skrivit 21 böcker. Jag har bara läst The Art of The Deal, men vem som helst klarar inte att skriva 21 böcker.
5. Han har, med stor framgång, gjort en bra valkampanj och lyckats bli frontrunner i GOP. Vem som helst klarar inte det.

Hur man än vrider och vänder på det så tyder allt på att han är intelligent.

Om ni tycker att han "pratar för enkelt" så kan jag meddela att det är en talang det också att kunna nå ut till den stora massan. När jag gick på journalisthögskolan var det en dygd nämligen.

1. Hans farsa fixade in honom på en fin skola men det råder tveksamheter kring vad han egentligen gjorde de åren.

http://www.thedp.com/article/2015/08/donald-trump-wharton-classmates

2. Drivit den nära konkurs med miljardskulder flera gånger med mängder av misslyckade affärsprojekt samt rena scams (Trump university). Han ärvde sin plats i organisationen från sin far som gjorde grovjobbet. Han klev in som CEO på ett färdigt företag och 200 miljoner dollar på banken när gubben dog. Hans bedrift ligger i att delegera och snacka till sig krediter (inget fel i det iofs).

3. Som sagt, 200 miljoner dollar vilket han "förvaltade" genom att få kapitalet att öka mindre i värde än om han hade investerat dem i en vanlig indexfond. Vissa uppskattar att han hade haft 10 miljarder dollar mer om han hade investerat dem i en indexfond. Knappast imponerande.

4. Han har inte skrivit ett skit, han har anlitat 21 spökskrivare och satt sitt namn på omslaget, vilket för honom bara var ytterligare ett sätt att tjäna pengar på varumärket "Trump". Han skryter gärna om att han skrev "The art of the deal" men faktum är att han bidrog mycket lite till den boken.

5. Här håller jag med. Han har slugt listat ut den snabbaste vägen till nomineringen, det är en fantastisk bragd. Hela bedriften är dock baserad på lögner, kappvänderi, skrämselpropaganda, smutskastande av kritiker, manipulerande av media och kraftiga överdrifter kring sin egen förträfflighet. Det är en ren jävla road-show och falskspel han håller på med.

Googla gärna samtliga ovanstående påståenden innan ni vrålar "lögn!".
2016-03-18, 12:49
Medlem
Man kan tycka vad man vill om D. Trump. Bra, dålig och lögnare etc..

Men en sak är säker, nämligen den att han är en vinnare och alla, en majoritetet av människor, vill vara på samma lag som en vinnare.
2016-03-18, 12:51
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Man kan tycka vad man vill om D. Trump. Bra, dålig och lögnare etc..

Men en sak är säker, nämligen den att han är en vinnare och alla, majoriteten av människor, vill vara på samma lag som en vinnare.

Ja, det är det största feltänket i amerikansk historia. Vore jag entreprenör skulle jag garanterat snegla på Trump och söka inspiration. Han har dock ingenting i politiken att göra. Att "vinna" inom företagande innebär inte per automatik att man "vinner" inom internationell politik.
2016-03-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Ja, det är det största feltänket i amerikansk historia. Vore jag entreprenör skulle jag garanterat snegla på Trump och söka inspiration. Han har dock ingenting i politiken att göra. Att "vinna" inom företagande innebär inte per automatik att man "vinner" inom internationell politik.
Det fetade: inte nödvändigtvis, men skulle du spela? Oddsen är väldigt bra om man tänker på alternativen.
2016-03-18, 12:56
Medlem
Citat:
1. Hans farsa fixade in honom på en fin skola men det råder tveksamheter kring vad han egentligen gjorde de åren.

http://www.thedp.com/article/2015/08/donald-trump-wharton-classmates

2. Drivit den nära konkurs med miljardskulder flera gånger med mängder av misslyckade affärsprojekt samt rena scams (Trump university). Han ärvde sin plats i organisationen från sin far som gjorde grovjobbet. Han klev in som CEO på ett färdigt företag och 200 miljoner dollar på banken när gubben dog. Hans bedrift ligger i att delegera och snacka till sig krediter (inget fel i det iofs).

3. Som sagt, 200 miljoner dollar vilket han "förvaltade" genom att få kapitalet att öka mindre i värde än om han hade investerat dem i en vanlig indexfond. Vissa uppskattar att han hade haft 10 miljarder dollar mer om han hade investerat dem i en indexfond. Knappast imponerande.

4. Han har inte skrivit ett skit, han har anlitat 21 spökskrivare och satt sitt namn på omslaget, vilket för honom bara var ytterligare ett sätt att tjäna pengar på varumärket "Trump". Han skryter gärna om att han skrev "The art of the deal" men faktum är att han bidrog mycket lite till den boken.

5. Här håller jag med. Han har slugt listat ut den snabbaste vägen till nomineringen, det är en fantastisk bragd. Hela bedriften är dock baserad på lögner, kappvänderi, skrämselpropaganda, smutskastande av kritiker, manipulerande av media och kraftiga överdrifter kring sin egen förträfflighet. Det är en ren jävla road-show och falskspel han håller på med.

Ja han har haft några mindre lyckade project, men ser man till vad vad han har lyckats med och vad som inte har lyckats ligger han nog ganska mycket på plussidan ska du se. Visst fick Trump ett arv, men hans karriär startade ju inte med dessa 200 miljoner utan ett mindre lån (från sin farsa tror jag).
Att Trump inte lyckades förvalta sin förmögenhet på ett vis som ger maximal utkomst innebär ju inte att han är en dålig affärsman, tvärtom kommer det ju alltid finnas mer effektiva sätt att tjäna pengar på. Skulle dessutom tippa på att anledningen till att han inte bara la in pengarna på en indexfond är för att han vill hjälpa att bygga upp USA, vilket han definitivt har gjort med sitt företag och sina stora mängder projekt som sysselsatt tiotusentals personer.

Din första punkt är ju ett skämt, ja so what ifall han inte var Whartons centrum? So what att han inte umgicks med sina klasskamrater?
Senast redigerad av TheStriptease 2016-03-18 kl. 13:01.
2016-03-18, 12:57
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Det fetade: inte nödvändigtvis, men skulle du spela? Oddsen är väldigt bra om man tänker på alternativen.

Jag skulle inte satsa mina kort på Trump, det är klart, om jag var ute efter en rimlig kandidat. Tänk på de vettiga republikanska kandidater som inte fick chansen på grund av Trumps manipulation av systemet och avsaknad av "shame". Det är rätt sjukt att de nu står där med Trump och dåren Cruz som republikanska alternativ!
2016-03-18, 12:59
Medlem
Citat:
Jag skulle inte satsa mina kort på Trump, det är klart, om jag var ute efter en rimlig kandidat. Tänk på de vettiga republikanska kandidater som inte fick chansen på grund av Trumps manipulation av systemet och avsaknad av "shame". Det är rätt sjukt att de nu står där med Trump och dåren Cruz som republikanska alternativ!
Vem/vad skulle du satsa på då?
Senast redigerad av P-o-beln 2016-03-18 kl. 13:02.
2016-03-18, 13:04
Medlem
Citat:

Definiera rimlig kandidat. Du gillar väl en nickedocka i vita huset som bara lyder andras intressen, eftersom det är detta du skulle fått ifall någon av dem andra kandidatera hamnat i vita huset.
2016-03-18, 13:32
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Definiera rimlig kandidat. Du gillar väl en nickedocka i vita huset som bara lyder andras intressen, eftersom det är detta du skulle fått ifall någon av dem andra kandidatera hamnat i vita huset.

Det där är också ett klassiskt argument. Jag är inte tillräckligt insatt i exakt hur mycket tidigare presidenter agerat i andras intressen, lobbygrupper etc men det känns knappast som att Trumps affärsintressen skulle lida om han vore president? Han är sin egen lobbygrupp, han är köpt av sig själv.

Visst vore det trevligt med en 100% oberoende president som endast drivs av ideologi men Trump känns knappast som den personen. Hans "ideologi" verkar mest bestå i att säga vad den största och mest lättmanipulerade röstarskaran vill höra.
2016-03-18, 13:40
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Det där är också ett klassiskt argument. Jag är inte tillräckligt insatt i exakt hur mycket tidigare presidenter agerat i andras intressen, lobbygrupper etc men det känns knappast som att Trumps affärsintressen skulle lida om han vore president? Han är sin egen lobbygrupp, han är köpt av sig själv.

Visst vore det trevligt med en 100% oberoende president som endast drivs av ideologi men Trump känns knappast som den personen. Hans "ideologi" verkar mest bestå i att säga vad den största och mest lättmanipulerade röstarskaran vill höra.

Borde inte den lättmanipulerade röstskaran lyssna mer på media och etablissemanget? Är det inte det den gör då den röstar på Hillary därför att hon lovar dem en massa gratis godis?
2016-03-18, 13:43
Medlem
Citat:

Det är svårt att säga ifall Trump har tjänat på det hittills eller inte. Visst har han fått massa "gratis" publicitet men samtidigt har vissa, t ex arabländer, blivit förnärmade av hans politik och vill inte ha något att göra med honom längre. Att Trump är sin egen lobbygrupp är precis min poäng. Titta på denna länk, det är flera riktigt gamla klipp där han snackar om USA och bland annat hur han att trött på att andra länder "is ripping us of", vilket är precis det han säger nu för tiden också.
2016-03-18, 13:50
Bannlyst
Citat:
Men det är väl den, som kommer med "fakta", som skall ange belägg/källor?

Jag kan, ärligt talat, ingenting om Trumps förflutna, men utgår ifrån ett simpelt faktum, att om han nu hade så många dåliga affärer, skulle alla media prata om det i varenda debatt/intervju/analys. Nu är det inte så. Varför? Är media pro-Trump? Inte ens svenska media, som inte bryr sig så jättemycket om fakta, tog upp något sånt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in