Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-18, 01:32
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Märker du att du pratar om två skilda saker i det jag delat upp som punkt 1 och 2? Den första fetade meningen är dubbeltydig, för det är inte uppenbart vad "när han var i Sverige" syftar på, på intervjun, eller på "försöken". Marianne och Hurtig diskuterade sedan 22 september att förhöra honom 28 september. Själva diskussionen ligger under tiden han var i Sverige, men det första förhörsdatum som det finns dokumenterat att Marianne föreslog (med bara fyra arbetsdagars varsel) ligger efter tiden han befann sig i Sverige. Ditt påstående kan felaktigt vantolkas som att det föreslagna datument (28 september) låg innan han lämnade Sverige (27 september) men 27 < 28, så Hurtig, BSW och alla de andra hade ju faktiskt till 100% helt rätt i att Marianne aldrig försökte förhöra honom medan han var i Sverige, dvs hon försökte medan han var i Sverige att förhöra honom efter det att han lämnat Sverige.

Hela missförståndet verkar alltså bero till 100% på en syntaktisk otydlighet angående vilken del av meningen som "medan han var i Sverige" eller "när han var i Sverige" syftar på. De skulle ha behövt en svensklärare och en engelsklärare som expertvittnen för att reda ut Marianne och Claires förrädiska ordvindlignar som tycks säga en sak fast de inte gör det. Goddag-yxskaft hade inget med hörapparater att göra, utan handlade bara om förrädiska grammatiska syftningsfel, lömskt utnyttjade av Mariannes Pinochet-beskyddande representant Pinochet-Claire.

Nu förstår man varför du så ihärdigt ljugit om att Marianne skulle ha föreslagit 23 september som förhörsdatum, trots att dokumentation på detta saknas. Du har i alla fall inte lyckats presentera någon. För att försvara Hurtigs varning, för att kunna svartmåla BSW och andra som sanningsenligt vittnade om åklagarens passivitet att få till stånd ett förhörsdatum som låg innan JA lämnade landet, så måste du ljuga ihop en historia om ett inplanerat förhör som aldrig fanns. Hela ditt långa inlägg tycks vila på din falska föreställning att Marianne försökte få till stånd ett förhörsdatum som låg innan den 28 september 2010. Nog sjutton var hon passiv när det gällde att få till stånd ett förhörsdatum som låg innan han lämnade landet. Till 100% passiv, för hon diskuterade bara förhörsdatum som låg efter hans planerade avresa. För långt fram i tiden alltså.

Du måste vara mer vaksam på dina syftningstvetydigheter, Bob. Hurtig och de andra du så våldsamt anklagar hade ju fullständigt rätt i allt vad de sa, om man ska utgå från din redogörelse i ditt långa inlägg.

Det är i alla fall en helt lögnaktig tolkning att påstå att Marianne någonsin försökt få till stånd ett förhörsdatum som låg innan han lämnade landet. Du kommer säkert att försöka, men hur tapetlängdslånga du än gör dina inlägg så blir det ändå bara fel. 100% lögn rättigenom.
Okunskapen du har om vad som förevarit är monumental. Istället för att diskutera denna fråga med mig varför inte skriva till domare Riddle som skrev domen efter det att lögnerna om åklagarens passivitet avslöjats.

Vad du tycker om damen som råkade illa ut i ett korsförhör beroende på att hon pratade om sånt hon inte hade en aning om och inte förstod vad man frågade henne beroende på att hennes hund hade tuggat på hennes hörapparat är oerhört intressant. Varför inte skriva en bok om det.
Citera
2016-03-18, 01:42
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Du slår knut på dig själv för att hjälpa M Ny ur knipan, herr tankeläsare. "Om hon menar, vilket inte verkar vara sagt..."

Det hon sagt klart och tydligt, när det begav sig, är att förhör enligt MLA är otillåtet och olämpligt. Hon har inte uttalat sig om att "någon som ställer krav" gör förhör omöjligt. Det är en myt som introduceras i debatten efter HD:s prickning av Ny.

Dessutom var vi ju överens om att det fanns en planering för förhör enligt MLA under hösten 2010. Eller hur?Två personer var villiga att åka över för att genomföra förhöret, men den brittiska polisens attityd var "iskall".

Var konstruktiv! Berätta nu om den episoden och det du vet "från säker källa".
Jag försöker inte hjälpa Marianne Ny. Som det framstår för mig har hon uttryckt sig helt fel genom att påstå att det inte är lagligt att förhöra Assange i London.

Problemet som du (och alla de andra som skriver) är att ni har en uppfattning om saker som ni försöker bekräfta. Det gör att ni hela tiden, om och om igen, bortser från fakta som tyder på att ni har fel och letar desperat efter nåt som ni inbillar er tyder på att ni har rätt.

Det fanns 2 förhör planerade under september. 23 och 28 sept. Dessa två duckade Assange för. Han gjorde det genom att göra sig oanträffbar. Är vi överens om det eller ska du också anföra en massa strunt som outoftheblue håller på med.
Citera
2016-03-18, 01:48
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Nu slog du huvudet på spiken. Ny vill gärna förhöra men bara under förutsättning att han är häktad och inlåst . Häktning och frihetsberövande är prioritet 1. Häktning är villkor för förhör; hennes krav för att förhöra. Häktning är rentav viktigare än förhör, tycks det.

Åklagaren ställer krav som är oproportionella, onödiga och kontraproduktiva. Inskränkningarna i Assanges frihet, under dryga fem år, har inte lett förundersökningen ett snäpp framåt. Jag är rätt säker på att ett förhör hade kunnat genomföras under 2010 om man gått fram på frivillighetens väg, utan arrest och häktning. Elementär psykologi, eller hur?
Problemet r faktiskt att man gick fram på frivillighetens väg lite för länge. Om det varit så att Assange hade behandlats som en vanlig Svensson hade han blivit anhållen och häktad runt den 1 sep och frågan hade varit utredd idag.

Det som ställt till hela denna affär är Assanges fullständigt sinnessjuka beteende. Han får naturligtvis göra vad han vill. Om han vill skita i det blå skåpet på ambassaden i London så bryr jag mig inte.

Så till proportionalitet som ni verkar totalt ha missuppfattat. I samtliga svenska domstolsförhandlingar så har frågan varit uppe. Man har inte ansett det oproportionerligt att han ska vara häktad. Frågan prövades också i de tre engelska utlämningsförhandlingarna. Låt vara att Supreme Court sa att man inte fann frågan värd att pröva eftersom det var så uppenbart vad som gällde.

När ska du sluta vara så enögd?
Citera
2016-03-18, 02:02
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För att bli trodd måste du visa källa på att det fanns ett förhör inbokat 23 september. Av de SMS till och från Marianne som finns på sajten samtycke så får man intrycket att det var först 22 september som Marianne föreslog 28 september som förhörsdatum. Det saknas källa på att något tidigare förhörsdatum ens föreslagits.

Kom dessutom ihåg att JA var en fri person, som under tre veckors tid genom sin advokat frågat om möjligheten att bli förhörd (t ex kring 13 september), och om han lagligen kunde åka utomlands.

Detta leder till två observationer:

1. För det första dolde han inte på något sätt sina planer att åka utomlands. Det är därför extra onödigt nedsättande av dig och andra att tolka hans utlandsresa som en "flykt". En person som tänkter fly ställer inte en sådan fråga till den utredande åklagaren. Utlandsresan var dessutom sedan länge planerad via okrypterade mejl och därför troligtvis känd av säkerhetstjänster, och förmodligen av Marianne. Du gör en stor orätt som kallar detta flykt.
Mr Stolpskott,
Som du säkert sett så har jag nu redan svarat på att förhöret den 23 bestämdes den 21 sep. Den 22 när advokaten inte kunde nå Assange bestämdes den 28.

I det svaret så framgår att Marianne Ny aldrig svarade att Assange var fri att lämna landet. Hon svarade att det inte fanns tvångsmedel mot honom vid tidpunkten.

Så till det sista du hävdar. Om man ska fly tar man i förväg reda på hur man ska fly. Om det är så att man har reseförbud ska man inte lämna landet på ett sådant sätt att man måste visa pass för då finns risken att åka fast. Att ta reda på vilka flyktvägar som är öppna ligger i linje med hur en flykt planeras.

Är vi nu överens om att förhör var inplanerade till den 23 och de 28:e september 2010?
Citera
2016-03-18, 06:54
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Varför skulle jag ge mig för att du brottas med stora problem av din okunskap. Bara för att du inte känner till något betyder inte att det inte finns. Du har hållit på och tjatat om att något förhör den 23 september 2010 inte skulle varit inbokat för att du inte känner till det. Varför inte bara erkänna att du inte känner till det.

Det som är intressant med din specifika okunskap att den tydligen retar upp dig. Problemet är att du riktar energin åt fel håll. Istället för att försöka hitta information blir du arg på mig. Stör inte mig.

Uppgiften om inbokat förhör den 23 sep kommer från ett mail från Marianne Ny till Björn Hurtig 15 nov 2010 17:41 som jag har en kopia på.
Citat:
1 Den 21 sept hade vi kontakt om förhör den 23 sept enligt mina anteckningar. Jag hade då antecknat att du inte lyckats nå kontakt med Assange men skulle göra nya försök.
Som vanligt saknas det stöd för dina påståenden i dina källor. Texten du citerar ger inget stöd för påståendet förhör har varit inbokat 23 sep. Om man väljer att lita på Marianne Ny (vilket man uppenbarligen inte alltid bör) så finns det endast stöd för påståendet att man diskuterat ett tänkbart förhör 23 sep. Marianne antyder att det beror på att Assange inte accepterat det men samtidigt så finns det t ex inget som tyder på ett löfte från Marianne att Gehlin skulle vara tillgänglig det datumet.

Om jag diskuterar möjligheten att vinna 25 miljoner på triss med dig så betyder det inte att det har varit inplanerat att ge dig 25 miljoner.

Citat:
Var jag hittat mailet vet jag inte.
Det finns här:
http://samtycke.nu/doc/new/ass-hurtig-ny-15nov.pdf

Citat:
Problemet r faktiskt att man gick fram på frivillighetens väg lite för länge. Om det varit så att Assange hade behandlats som en vanlig Svensson hade han blivit anhållen och häktad runt den 1 sep och frågan hade varit utredd idag.
Läser du aldrig dina egna källor?
"Utredningsmannen Mats Gelin var sjuk några dagar i mitten av september vilket försenade förhör med några av de vittnen som jag bedömt borde höras innan Assange hördes. Det ligger i tiden förre vecka 37-38."

Som grädde på moset så verkar inte Marianne se något samtyckesproblem till förhör via MLA vid tidpunkten för mailet heller. Uppenbarligen så har Hurtig föreslagit olika förhörsmetoder inom ramen för MLA och Marianne vägrar gå med på det. Hur passar det ihop med dina tidslinjer och brist på samtycke?

Citat:
Mr Stolpskott,
Som du säkert sett så har jag nu redan svarat på att förhöret den 23 bestämdes den 21 sep.
Mr Stolpskott, det hjälper inte att du har svarat på det när du gjort det utifrån begränsad läsförståelse, lögner eller rena fantasier.
Citera
2016-03-18, 07:03
Medlem
Citat:
...
I det svaret så framgår att Marianne Ny aldrig svarade att Assange var fri att lämna landet. Hon svarade att det inte fanns tvångsmedel mot honom vid tidpunkten.
...

Och på vilket sätt skiljer sig innebörden i dessa meningar för Assange? Inget. Åklagaren uttrycker sig på sitt kanslispråk. I.o.m. att det inte finns några tvångsmedel mot honom så är det inget hinder för honom att resa fritt. Du försöker tala Nyspråk a'la Orwells 1984.
Citera
2016-03-18, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Rättning! Han har bara varit frihetsberövad i 10 dagar totalt, allt det andra är något han ansvarar för själv till 100%. Tror du att det du citerar räcker för på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt, med straff upp till 4 års fängelse? Dina argument stärks inte av nidbilder och förenklingar in absurdum.

Varför slutar du inte att ljuga? Enligt svensk lag är reseförbud, fotboja, anmälningsplikt, vistelserestriktioner o.dyl. definierat som frihetsberövande, då det inskränker individens frihet. Var nu snäll och ta fram kulramen igen och räkna, så du kan korrigera din siffra.
Citera
2016-03-18, 07:13
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Och på vilket sätt skiljer sig innebörden i dessa meningar för Assange? Inget. Åklagaren uttrycker sig på sitt kanslispråk. I.o.m. att det inte finns några tvångsmedel mot honom så är det inget hinder för honom att resa fritt. Du försöker tala Nyspråk a'la Orwells 1984.
Tänk nu på att skriver till någon som ser avgörande skillnad i att vara frihetsberövad och att vara berövad frihet.

Att personen återkommande missförstår sina egna källor, är självutnämnd expert på engelska lagtermer trots bristande kunskaper i engelska och diskuterar engelska ord med hjälp av Marathon-inlägg gör inte saken bättre.
Citera
2016-03-18, 08:09
Medlem
Citat:
Uppgiften om inbokat förhör den 23 sep kommer från ett mail från Marianne Ny till Björn Hurtig 15 nov 2010 17:41 som jag har en kopia på.

Det är redan känt att MN skriver fel datum där. Vad som faktiskt skedde dessa dagar, från den dag kontakten skedde till den 23:e kan man läsa om t.ex. i min sammanställning för 21/9, 22/9, 23/9.
Citera
2016-03-18, 11:01
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuscana
Kollat med tingsrätten idag igen. Ingen inlaga från advokaterna och alltjämt ingen ny anteckning på dagboksbladet. Tingsrätten har ingen anledning att agera eftersom det står JA fritt att utan tidsbegränsning komplettera sitt yrkande om upphävande av häktning. Av allt att döma pågår bakom kulisserna arbete där advokaterna försöker åstadkomma en annan lösning än den via tingsrätten och där de som påtryckningsmedel kan använda det öppna ärendet vid tingsrätten.

Tack för att du lägger ner tid på att bevaka i TR.
Kommer du ihåg vad det var som hände i London som gjorde att det skar sig totalt mellan Rudling och advokaterna där ?

Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Det är redan känt att MN skriver fel datum där. Vad som faktiskt skedde dessa dagar, från den dag kontakten skedde till den 23:e kan man läsa om t.ex. i min sammanställning för 21/9, 22/9, 23/9.

Tack för att du påminner senilklubben om fakta i ämnet.
Råkade trycka fel och såg då att de väggar av text som vi ser nu, är samma som år 2012, alltså 4 år tidigare i samma ämne. Uppenbart orkar folk inte ens gå tillbaka i tråden längre utan jagar sin egen svans in absurdum: https://www.youtube.com/watch?v=kxig2AF1-gw

Nu ser det ut som om åklagarna ska fråntas rätten att besluta om restriktioner ,som domstolarna istället ska få ta över, en utredare ska lägga fram förslag till hösten om denna nyordning, vi kan nog ana att Assange har bäring i denna utredning: http://www.dagensjuridik.se/2016/03/aklagare-ska-inte-fa-besluta-om-restriktioner-och-maxtid-haktning-infors

Och f.d journalisten Björn Karlin som bevakat JA-fallet privat skrev en insändare på Dagens Juridik som jag återger nedan, för att bemöta de väggar av text som läggs ut här med direkt felaktiga detaljer. De som vill bemöta honom gör det på sina egna hemsidor eller hos Dagens Juridik.

Intressant att ta del av alla kunniga (!?) juridiska åsikter här i kommentarsfältet (Dagens Juridik), som jag tyvärr saknar förutsättningar att bedöma på grund av egna bristande kunskaper i juridiken.

Dock har jag följt det här fallet från en mer journalistisk synvinkel och drar därav slutsatsen att själva "sexaffären" ur ett rent juridiskt perspektiv är av underordnad betydelse för Julian Assange; det är riskerna att åtalas i spionerirättegången kring press-och yttrandefrihetsfrågor genom WikiLeaks publiceringar, som mest bekymrar JA.

Jag har av privatjournalistiskt grävarnit forskat i den här affären och vill påstå, till och med sedan innan den verkligen inträffade. Mitt första intresse väcktes när det framkom uppgifter om att USA hade korresponderat med ett antal västliga regeringar för att påverka dessa att väcka åtal mot WikiLeaks och Julian Assange, med anledning av WikiLeaks välkända publiceringar av amerikanska diplomatiska krigsdokument.

Innan den olycksaliga "stockholmsaffären" var ett faktum, läcktes dokument till australiska journalister, från en källa i Pentagon, varifrån uppgifter skall ha sänts till en byrå med anknytning till den amerikanska underrättelsetjänsten, som entydigt talar om att man har för avsikt att arrangera en händelse för Julian Assange och WikiLeaks, som skall leda fram till en utdragen brottsprocess.
Dessa uppgifter fick aldrig någon vidare spridning och uppmärksamhet av västmedier i allmänhet eller av svenska medier i synnerhet.

I stället tystades uppgifterna ned som konspirationsteorier och inga andra än ett litet fåtal internationella journalister med stor integritet har vågat skriva något, mest antagligen på grund av den uppenbara risken för att stämplas som "foliehatt"; trots att dokumenten är vidimerade av ansedda skribenter. Oavsett hur vi värderar de här uppgifterna, så är Julian Assange och hans jurister väl bekanta med dem och är nog de som bäst kan sätta in dem i sitt sammanhang. Detta är alltså den faktiska grunden till att JA misstänker att den svenska rättsprocessen är politiskt motiverad.

Därefter har det offentliggjorts utlämningsförfrågningar av JA, genom officiella dokument i Australien, vilka fick stor uppmärksamhet när de publicerades, i ett antal välrenommerade tidningar där. Dock har jag varken sett eller hört en stavelse om detta i några svenska medier!?

Dokumenten redogör för "begäran om upplysningar" från amerikanska myndigheter till dåvarande regeringen i Australien, hur de ställer sig till en förfrågan om utlämning av Julian Assange till en pågående rättegång i USA mot JAs och WikiLeaks publiceringar, om eller när han kommer till hemlandet.
Den dåvarande australiska regeringen (år 2012) svarar att man inte ser några juridiska hinder för en sådan utlämning om/när en förfrågan kommer från USA, och detta är offentliga handlingar i Australien. Det förutsätts av JA:s jurister att liknande förfrågningar också har utgått till andra berörda länder, men i Storbritannien och Sverige vägrar man att svara på mediernas frågor om detta, med hänvisning till sekretess.

En lång utläggning blev det, med anledning av att vi kanske bättre borde kunna förstå Assanges obenägenhet att inte vilja lämna Ecuadors ambassad i London, innan han har fått godtagbara försäkringar från berörda länder att inte utlämnas till en "politisk rättegång" i USA.

Alla har vi i färskt minne Chelsea (Bradley) Manning som dömdes till 35 års fängelse för brott mot landets "Espionage Act", därför att han hade "visselblåst" de diplomathandlingar till WikiLeaks och Julian Assange, vilka nu är föremål för en, sedan mer än fem år lång, rättegång som pågår i tysthet i USA och är bekräftad av högt uppsatta amerikanska jurister.

Källa: http://www.dagensjuridik.se/2016/03/debatt-brita-sundberg-weitman-assange-fn
Senast redigerad av duqu 2016-03-18 kl. 11:03.
Citera
2016-03-18, 12:10
Medlem
longbow4ys avatar
Jag upplever att den offentliga linjen i JA fallet går helt på tvärs mot rättssystemets grundläggande värderingar. Försvaret av detta rättsvidriga handläggning är provocerande och skapar schismer i samhället på ett sätt som är skadligt.

FN kritiserar Sverige i Assangefrågan.

Därför är dessa rader från MUST årsrapport aktuella och ställer frågan vem MUST egentligen syftar på:

Citat:
Företrädare för Sverige som arbetar utomlands har också
utsatts för påtryckningar från värdlandets regeringar och, i
vissa fall, från deras underrättelsetjänster. Must har märkt
att staten i vissa värdländer agerar, med stöd av sina tjäns-
ter, både proaktivt och reaktivt mot svenska företrädare.
Exempel på detta är då svensk beskickningspersonal utsätts
för provokationer och psykologiska operationer för att
störas i sitt dagliga arbete. Utöver detta har det förekommit
svartmålningar av Sverige och svenska företrädare i media

Och det ställer frågan varför Sveriges rättsväsende uppenbart tillåter sig gå främmande makts ärenden.
Citera
2016-03-18, 12:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Är vi nu överens om att förhör var inplanerade till den 23 och de 28:e september 2010?

Nej, vi är inte överens, och andra har redan rättat dig och sagt att 3:an är en 8:a som Marianne måste ha läst fel. Eller så tryckte hon på fel tangent när hon skrev mejlet. Allt tyder på att Mariannes uppgift om förhör den 23e är ett misstag. Antingen hade hennes hund dreglat på hennes läsglasögon, eller så utgick hon från slarviga egna anteckningar.

Själv finner jag det anmärkningsvärt att hon inte minns bättre, och att hon inte reagerade på det felaktiga datumet. Hon anhöll honom i frånvaro 27 september, säger hon. Nog borde hon väl komma ihåg om det föreslagna förhörsdatumet låg innan eller efter hennes hemliga anhållan?

Dessutom kan man reagera på att hon försökte få till stånd ett förhör med bara två dagars varsel.

Marianne säger i sitt mejl till Hurtig att

Utredningsmannen Mats Gehlin var sjuk några dagar i mitten av september vilket försenade förhör med några av de vittnen som jag bedömt borde höras innan Assange hördes. Det ligger i tiden förre vecka 37-38.
Hon slarvar med orden och det är vid första anblicken inte uppenbart vad som menas med "i tiden förre vecka 37-38" . "Förre" ska nog vara "för" och inte "före" (eller kan strykas helt) för veckorna 37-38 motsvarar datumen 13-26 september. Hon säger alltså i princip att det var tidigast vecka 39, dvs från 27 september, som hon själv kunde gå med på att förhöra Assange. Därför föreslog hon 28 som förhörsdatum. Måndagen den 27:e gjorde hon en hemlig anhållan.

Kom ihåg att JWs och DBs förhör från 20 september var utskrivna först den 23:e, och att de 40+ sidorna nedtecknat talspråk måste ha tagit lite tid för henne att arbeta sig igenom och analysera. Så trots att Mats Gehlin var frisk nog 20 september för att förhöra både JW och DB, så var det enligt Marianne för tidigt för att förhöra Assange. Annars hade hon kunnat förhöra JA den 20 september, för Hurtig hade i mitten av föregående vecka efterfrågat ett förhör de närmsta dagarna. Men hon ville först förhöra journalisterna.

Återigen, man förvånas över att hon inte har bättre reda på tidsförloppet när hon skriver sitt mejl till Hurtig 15 november, bara tre dagar innan häktningsframställan den 18:e. Hon är uppenbart lite slarvig av sig, trots att det gäller ett så viktigt fall som tilldragit sig sådan internationell uppmärksamhet. Den enda rimliga tolkningen är att 23 september var felaktigt angivet av Marianne i mejlet. Hon borde ha skrivit 28 september. Du bör inte vidare sprida det felaktiga datumet eftersom det bara kommer att skapa förvirring.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-03-18 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in