2016-03-17, 01:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Ja, det passerar gränsen för vad som kan räknas in i magi även för mig. Men alla dina avsteg med tid och alltets första orsak kan även appliceras på andra orsaker till "alltet" än ett medvetande som skapat allt. Alla medvetanden som någonsin observerats har med allt vetenskapligt stöd, tagit miljoner och miljarder år av evolution att utveckla. Om du vill tillämpa induktion borde detta vara din slutsats. Att ett medvetande inte kan vara alltets första orsak eftersom det tar år av evolution att utveckla.
Nej tvärtom. Medvetande har alltid funnits som själva grunden. Att människan som biologisk varelse har utvecklas under lång tid har inget med medvetandet att göra. Jag ser det som att biologiska varelser är som radioapparater som kopplas ihop med radiovågorna som finns överallt. Kroppen är en apparat som måste ha vissa förutsättningar för att kunna uppnå det som behövs för att vara medvetande på en (ganska) hög nivå.
Senast redigerad av 526 2016-03-17 kl. 01:10.
Citera
2016-03-17, 08:37
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej tvärtom. Medvetande har alltid funnits som själva grunden. Att människan som biologisk varelse har utvecklas under lång tid har inget med medvetandet att göra.

Medvetande har med människor och andra djurs kognitiva förmågor att göra. Läste du inte det inlägget som du citerade här? Eller möter du allt som talar emot dina egna teorier med bara ett "nej"? "Jo!, så är det 526 ". Alla medvetanden vi någonsin studerat har tagit lång tid att utvecklas. De har inte, som du menar, slumpats fram. Och det är ju lite roligt, lite gulligt att du inte inser detta när du säger dig inte tro på någon slump.... Om än lite synd.

Citat:

Jag ser det som att biologiska varelser är som radioapparater som kopplas ihop med radiovågorna som finns överallt. Kroppen är en apparat som måste ha vissa förutsättningar för att kunna uppnå det som behövs för att vara medvetande på en (ganska) hög nivå.
Jaja. Att du ser det såhär är förmodligen inte mycket att göra åt. Men du skulle ha all min respekt om du kom fram till att du nog hade fel.

Även den individuella kunskapen som var och en av oss besitter är något som kommer efter erfarenheter och träning. Om vi bara var radiomottagare som fick våra medvetanden strömmade skulle jag ha väldigt svårt att se vad den som övade på något skulle få ut av att öva, när denne bara får kunskapen strömmad genom sin tankeradio... Bara för att ge dig något av en förutsägelse som borde komma med din spekulation... Som inte rimmar så bra verkligheten.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-03-17 kl. 08:54.
Citera
2016-03-17, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej tvärtom. Medvetande har alltid funnits som själva grunden. Att människan som biologisk varelse har utvecklas under lång tid har inget med medvetandet att göra. Jag ser det som att biologiska varelser är som radioapparater som kopplas ihop med radiovågorna som finns överallt. Kroppen är en apparat som måste ha vissa förutsättningar för att kunna uppnå det som behövs för att vara medvetande på en (ganska) hög nivå.

Då börjar det vara dags för dej att definiera vad du menar med medvetande. Det måste ju ha något slags struktur, något sätt att lagra minnen osv. Har den strukturen alltid funnits, och varför? Vad betyder alltid? Vad är det första minnet som lagrades? Kan medvetandet glömma någonting? Hur uppfattar medvetandet sig självt? Har det ens en uppfattning om sig självt? Om inte, hur kan det då vara medvetet? Kan det påverka sin omgivning (?), hur och varför, dvs med vilka motiv? Varifrån kommer de motiven?

Säg nu inte att vi inte kan veta någonting om det, enligt dej är vi ju anslutna till sagda medvetande.
Citera
2016-03-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det är väl det som var problemet med människan som inte såg sig själv i det ekologiska systemet som människan förstörde för att människan inte såg någon anledning till att vara en lagspelare i ett stort ekologiskt system.. människan var den enda lilla delen som var defekt mentalt, och utrotade alla andra djur på Jorden i jakt på obetydliga saker som status och pengar.. som ofta kom ifrån att ta och förstöra för djuren och naturen.

Hm? Min kursivering ovan, alla andra djur utrotade? Det sitter en koltrast och sjunger utanför mitt fönster...

Citat:
Därför blir det lika omöjligt att för magi och slump att designa, som det är för en ateist att förstå vad som krävs för att designa.. det blir med andra ord omöjligt.

Fortfarande: vad är det för skillnad på den "magi" du vägrar tro på och dina gudar, som du tydligen inte heller kan förklara.
Citera
2016-03-17, 09:01
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Vad menar du att man ska komma fram till för att ha rätt?

Har vi rätt om vi kommer fram till att alla system i universum skapats av en obevisbar big bang?

Eller har vi kanske redan rätt när vi håller fast vid vad vi VET?

Det är lite skrämmande när en tro på en magisk explosion är det enda odesputliga sanningen, som bara inte går att bevisa?

Big bang skulle varit jättetrolig bara ni hade ett enda bevis som säger att en explosion kan skapa ett system.

Tills ni har några bevis för att eran tro är bättre än bevisen som vi redan kan se, lycka till lixom lol.
Det är otroligt mycket enklare att veta att man har fel än när man har rätt. För de flesta iaf. Oxymoron kallas denna inkonsistenstyp för. Det går t. ex inte att säga att "slumpen kan inte ha skapat detta. Det har en gud gjort, som alltid funnits och är orsakslös". Det är en självmotsägelse. Och ett inkonsekvent sätt att tänka då det inte bara är Gud som kan ha en ickekasual orsak. Exakt varför de säger att de behöver gud, för att undvika slump, öppnar direkt slumpdörren. Jag har förövrigt aldrig nämnt Big bang i denna tråd.
Citera
2016-03-17, 09:03
Medlem
Citat:
Men fyfan hahahahahahahahaahahaa!!!!

Är du medveten nog för att ta in svaren om nån lägger energi på att besvara alla dina omedvetna frågor om medvetande som du tror är en struktur/maskin?

Hördu. Jag har verkligen ansträngt mig för att bemöta dej någorlunda civiliserat, även om det kräver ett ganska stort mått av ansträngning. Har du något vettigt att säga om min fråga, som inte var riktad till dig, så varsågod. Du kan börja med att förklara vad ett medvetande som inte har någon struktur är för något.
Citera
2016-03-17, 09:42
Medlem
Citat:
Svensken kan inte hantera verkligheten så dom rapporterar inte om de tusentals fiskar och valar som kör up på stränderna i andra länder, och fåglarna som faller från skyn över hela världen.. dom kan inte berätta för svensken än att det är 4 år kvar tills Jorden är en kall ökenplanet.. svenskenfår nog lov att klura ut det själv, vilket kommer bli svårt eftersom det inte händer så mycket naturkatastrofer i Sverige som i andra länder.

Jag tror att vi är inne i en gud eftersom den högste skaparen är en del av allt och alla.. men jag ska såklart inte veta svaret på den frågan .. än.. och absolut inte du heller lixom för du skulle knappt kunna greppa att ett solsystem måste ha hjälp av ett medvetande innan planeterna börjar snurra i perfekta banor.

Att vi kan stå på Jorden och räkna ut hur solen flyger runt galaxen.. betyder att banorna är perfekta, och att vi därför kan beräkna dom.

Slump kan aldrig organisera eller skapa en perfekt planetbana, det är endast ett medvetande som kan veta om vad en perfekt bana ens är.

Vet du vad? Jag tror inte på att ditt medvetande är "bättre" än mitt medvetande, och att du är "bättre" på att bedöma vad som är en design än jag. Tillåter dina gudar arrogans?

Citat:
Man har fel så länge man tror eftersom man inte har sett några bevis så läng man måste tro.
Såfort man ser bevis för nånting så försvinner förmågan att tro.

Om man tex. förstår att en design är så pass avancerad att det blir en omöjlighet för slump att skapa designen.. då blir det näst intill omöjligt att börja tro på att slump kanske har skapat allt.

Är man ateist dock som redan bestämmt sig för att tro på en big bang, då har deras liv just förlorat mening eftersom inget liv har mening så länge magi skapat allt.. och det är då ateisten förvandlades till den kalla och onde människan som idag sprider ut sig över Jorden.. en människa som trodde sig kunna tjäna nånting på att utnyttja och utrota allt annat levande på planeten.. ta vilda djur och sätta dom i burar för att se på djuren.

Man behöver inte bry sig om nånting sålänge det är magi som skapat allt genom en big bang, och människor är allätarapor som håller på att äta djur för att evolutionera sig själv till en väldigt intelligent varelse, som blev så intelligent genom att äta döda djurmuskler och tro på magiska teorier.

Och därför blir det "nästan" lite svårt att diskutera logik med troende ateister som saknar den där livsglädjen som dom en gång hade, innan dom lärde sig big bang teorier som antyder att allt liv saknar mening, tills bina på Jorden utrotades och allt levande på Jorden dog på bara 4 år, för att ateisten inte såg något bevis för att det finns designade system i ett obetydligt universum som en gång skapades av en magisk explosion av skapelseenergi.

Varför skulle min livsglädje vara större om jag ansåg att jag vore "designad"? Vi är visserligen inte överens om vad slump är, men för mej vore det ett mycket större underverk och betydligt mera meningsfullt att ha uppkommit av "en slump" än att vara designad för ett obestämt syfte. Kan du inse att det finns andra sätt att se på världen än ditt?
Senast redigerad av pegasos 2016-03-17 kl. 09:48.
Citera
2016-03-17, 10:14
Medlem
Citat:
Det här är ingen tävling eftersom det inte finns nån som är bättre eller sämre än nån annan i ett system där alla delar har sin plats i ett system som inte fungerar om en liten del tas bort.
Som sagt ateisten blev den delen som inte fungerade, för ateisten började tävla och såg sig själv som värd mer än alla andra djur på hela planeten.. precis som att det var en tävling för ateisten.

Det är stor skillnad i lycklighetsgraden mellan folk som funderar på meningen med livet, och dom som bestämmt sig för att det inte finns nån mening med nått liv i universum.

Ja så länge du slipper förstå att det finns lagar i universum, så kan du ju utnyttja och förstöra djur och natur på hela planeten.. för att sen återfödas som djur för att betala tilbaka den karman.

Det är ju du som anser att du är bättre än ateister. Och religiösa också, tydligen. Din arroganta stil tyder inte på något annat.

Varför tror du att en ateist är så korkad att han/hon vill förstöra möjligheterna att överleva på den här planeten för sej själv och sina efterkommande?

Universum är vad det är, det är tillräckligt spännande utan magiska gudar.

Citat:
Atesiter vill typ bara dö lixom, dom är trötta på det meningslösa arbetslivet och sig själva.

Det är väl ingen vits att säga att det där är en halmgubbe, det går inte hem ändå. Du tycks behöva känna att någon har ett syfte med din existens. För mej vore det totalt meningslöst att vara skapad för någon obestämbar guds obestämbara syfte. Förresten anser jag mej ha ett ganska meningsfullt arbete. Hur är det med dej?
Citera
2016-03-17, 11:21
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

Man har fel så länge man tror eftersom man inte har sett några bevis så läng man måste tro.
Såfort man ser bevis för nånting så försvinner förmågan att tro.

Om man bygger upp sin tro efter ingenting, utan bara spekulerar utan förankring i verkligheten, precis som du, är det ju så. Jag försöker dock att undvika att tro på saker utan belägg... Min tro är alltså vad du kallar att veta. Jag kallar det för tro. Det du kallar för tro kallar jag för ogrundade spekulationer.

Citat:

Om man tex. förstår att en design är så pass avancerad att det blir en omöjlighet för slump att skapa designen.. då blir det näst intill omöjligt att börja tro på att slump kanske har skapat allt.

Det du inte verkar vara förmögen att förstå är att det precis är detta du gör när du trycker in en gud, utan orsak. Själv svarar jag att jag inte vet hur allt uppstod... Vad som startade smällen.
Citera
2016-03-17, 11:22
Medlem
Citat:
Jag är inte bättre än nån, ...

Ta och fundera på vad det att du är tvärsäker på att din världsåskådning är den enda rätta, inklusive ditt hackande på folk med annan åsikt (och dina halmgubbar), betyder för ditt påstående ovan. Resten kan du ta på konspirationsteorisidan.
Citera
2016-03-17, 11:27
Medlem
nfg78s avatar
Anser att religion är ett mänskligt påhitt
Senast redigerad av nfg78 2016-03-17 kl. 12:14.
Citera
2016-03-17, 12:42
Medlem
Citat:
Och vi som forskat på internet har lärt oss känna skillnad på dom som vet nånting och dom som tror.. men även den värsta sorten av dom alla.. dom som pratar som om dom vet att det dom tror på är sanningen. Typ som du när det gäller en obevisad big bang och fingeravtrycken för gudarna.. du tror att din tro på en magisk big bang är bevisad genom teori, och därför bevisar inte gudarnas fingeravtryck som visar att dom skapat allt och alla med ett syfte.

Forskat på internet. Jojo.

Citat:
Svårt att inte bli tvärsäker efter att man ser bevis med egna ögon, i gudarnas fingeravtryck även kallade biologiska system.

Ta detta citat, och så forskar du i hur det hänger ihop med det jag kursiverat i det första citatet.

Citat:
Det är väldigt logiskt att kalla universum för ett fingeravtryck för gudar, eftersom endast medvetanden kan skapa en design, och i universum är det designer överallt, på mikronivån och på den gigantiska nivån.. en galax är också en design.. ett konstverk.

Designen återstår för dej att bevisa. Och att visa hur dina gudar skiljer sej från det du kallar magi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in