2016-03-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Har du motbevisat att designade system måste ha en medveten skapare?

Vart kan jag se detta system som inte skapats av ett medvetande?

Vart kan jag se systemet skapas av nånting annat än ett medvetande?

Vad bra att ni har motbevis för det enda som medvetna människor vet om system.. tänk jag trodde ni var troende ateister som inte hade några bevis för att system kan skapas av magi eller explosioner, men det ska bli kul att se dessa bevis som jag måste ha missat.
Det är du som påstår saker, och därigenom har bevisbördan. Det är du som ska bevisa att "systemet" är designat. Och sedan ska du bevisa att det är dina gudar som har designat detta "system".
Citera
2016-03-16, 21:19
Medlem
Citat:
Har du motbevisat att designade system måste ha en medveten skapare?
Nej. En design kräver såklart en designer. Men du har fortfarande inte bevisat att universum är en design. Varför cirkelargumenterar du? Enligt samma "logik" du använder så skulle vi kunna "bevisa" precis vad som helst.
"Eftersom universum är en design, så är universum designat". Detta är, kort sagt, ditt argument.

"Universum är tomtens skapelse, eftersom tomten har skapat universum". Exakt samma resonemang.
Förstår du problemet?

Citat:
Vart kan jag se detta system som inte skapats av ett medvetande?

Vart kan jag se systemet skapas av nånting annat än ett medvetande?

Vad bra att ni har motbevis för det enda som medvetna människor vet om system..
Att jämföra sådant som vi VET är designer (pga bevis för detta, inte komplexitet) med universum, är fortfarande en falsk analogi.
Citera
2016-03-16, 21:31
Medlem
Citat:
Så det är inte ens en design när ett antal planeter snurrar runt en sol som snurrar runt en galax?
Det vet ju inte jag. Det är du som påstår att universum är en design. Bevisbördan är din.
Citat:
Det blir upp till ateisten att bevisa att en slump kan tex. rita en cirkel, för då har ateisten bevisat att ett solsystem kanske kan vara skapat av slump även om det ser ut som en avancerad design.
Nej, ta din egen bevisbörda. Gud vs slump är en falsk dikotomi och det är sista gången jag påpekar det nu.
Citat:
En design är ett fingeravtryck för medvetande tills ateisterna har hittat något annat än ett medvetande som kan skapa en design... vilket ateistern ahar haft väldigt svårt med eftersom det är omöjligt utan hjälp av teorier som inte går att bevisa.
Så allt är sant tills det blir motbevisat. Ok.
Citera
2016-03-16, 21:47
Medlem
Citat:
Ja om ni säger att ni inte vet att universum är designat.. medans hela universum har perfekta planet och solbanor.. medans slump aldrig kan få en miljard solar att snurra på perfekta banor istället för att krasha in i varandra.

Hela universum motbevisar big bang teorin som säger att man inte kan veta om universum har designats av något annat än magi och en explosion.. som inte går att bevisa.

Ni har lixom fortfarande ingen aning om att all teorier osm ni fortfarande tror på, har motbevisats för väldigt länge sen.. men kommer aldrig bli uppfattat av er som tror att nån annan ska tänka åt er.
Definiera "perfekta", tack!!
Citera
2016-03-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ja om ni säger att ni inte vet att universum är designat.. medans hela universum har perfekta planet och solbanor
På vilket sätt är solbanorna perfekta och varför innebär detta att universum är designat?

Citat:
.. medans slump aldrig kan få en miljard solar att snurra på perfekta banor istället för att krasha in i varandra.
Ok, EN sista gång får jag väl påpeka det: FALSK DIKOTOMI.
1. Bara för att gud inte skapat universum, så innebär det inte per automatik att allt är en ren slump.
2. Du ska bevisa DITT påstående, inte "motbevisa"ett påstående som ingen har presenterat.

Citat:
Hela universum motbevisar big bang teorin som säger att man inte kan veta om universum har designats av något annat än magi och en explosion.. som inte går att bevisa.
Och så upprepar vi halmgubben om big bang, såklart.
Citat:
Ni har lixom fortfarande ingen aning om att all teorier osm ni fortfarande tror på, har motbevisats för väldigt länge sen.. men kommer aldrig bli uppfattat av er som tror att nån annan ska tänka åt er.
Då får du gärna ta och presentera dessa motbevis på relevant tråd och ta emot ditt nobelpris.
Citera
2016-03-16, 22:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
1. Bara för att gud inte skapat universum, så innebär det inte per automatik att allt är en ren slump.
Om vi för enkelhetens skull utgår från premissen är att universum är "perfekt":
Hur skulle det annars ha gått till?
Menar du att det genom "fysisk evolution" blir perfekt med tiden?
Om du menar det så är det ett cirkelargument pga att det innebär att oavsett vad så blir allting perfekt hur man än gör.

Det vi säger är att det är "inbyggt" i naturen att det ska designa sig självt. Det är den funktionen som gör att det ordnar sig självt som är det medvetna och gudomliga.
Citera
2016-03-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Om du menar det så är det ett cirkelargument pga att det innebär att oavsett vad så blir allting perfekt hur man än gör.

Det vi säger är att det är "inbyggt" i naturen att det ska designa sig självt. Det är den funktionen som gör att det ordnar sig självt som är det medvetna och gudomliga.
Vad menas med "perfekt"? Universum är knappast perfekt för oss människor.
Citera
2016-03-16, 22:11
Medlem
Sasha08s avatar
Alla religoner är egentligen påhitt. Gudar de tror på? Vem kallar de Gud? Hur vet de vad Gud är. Religösa människor tar sig rätten att beskriva och namnge något Gud.
Det finns en energi/kraft eller Gud som vissa säger. Det finns en och ändå hittar folk på trams som religon och hur denne "Gud" ska dyrkas och följas.
Man behöver inte följa påhittade religion-dumheter för att tro på något större (Gud)
Citera
2016-03-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Alla religoner är egentligen påhitt. Gudar de tror på? Vem kallar de Gud? Hur vet de vad Gud är. Religösa människor tar sig rätten att beskriva och namnge något Gud.
Det finns en energi/kraft eller Gud som vissa säger. Det finns en och ändå hittar folk på trams som religon och hur denne "Gud" ska dyrkas och följas.
Man behöver inte följa påhittade religion-dumheter för att tro på något större (Gud)
Men den kraft/energi/Gud du tror på, är naturligtvis inte påhittad?
Citera
2016-03-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526

1. Gällande "slumpen" så är det givetvis nödvändigt att specificera exakt vad detta innebär. Mitt inlägg var riktat till KPP, som tidigare visat att slumpen för honom är att likställa med "magi".

2. Jag har inget intresse av att spekulera utifrån en premiss (att universum är perfekt) som inte är bevisad. I alla fall inte i denna tråden.

Citat:
Okej, men vart är bevisen?
Citera
2016-03-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08

Ok, då vet vi vad du tror och vad du anser om vad vissa andra tror.

Har du några bevis att presentera? Med tanke på trådens ämne menar jag..
Citera
2016-03-16, 22:33
Medlem
Citat:
Lugna ner er nu..

det här handlar inte om att välja mellan att tro på en magisk big bang och slump , eller en gud..
Varför sitter du då och upprepar denna falska dikotomi i vartenda inlägg?

Citat:
det handlar om att använda ens egna förmåga för att förstå vad som krävs för att skapa en design.
Om du kunde tillämpa lite av denna förmåga på logikens område, så kanske vi kommer nån vart?
Citat:
När man vet nånting så kan man inte tro på massa trams lixom, så enkelt är det.
Du TROR att du vet en massa saker. Det är en helt annan sak än att veta.
Citat:
Hur skulle jag kunna tro på en magisk big bang när jag vet att endast ett medvetande kan sätta alla delar på rätt plats i ett system?
Hur vet du att ett medvetande är nödvändigt för universums existens?
Citat:
Om jag vet om att systemen i universum, naturen och våra kroppar.. är designer som är fingeravtryck från gudarna som jag inte behöver se för att förstå att dom är designade..
Belägg, tack.
Citat:
då blir det lite svårt att ta ateister och religiösa människor på allvar när dom tror att deras tro är bevisad veteskap som bara inte går att bevisa, men är sanningen för att de flesta människor tror på en magisk bigbang.
Sluta projicera din egna orimliga uppfattningar på andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in