2016-03-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det vet väl förfan inte jag
Varför påstår du det då?

"jag vet att system endast kan skapas av ett medvetande för att det är det enda som kan ha ett syfte för designen"

Tar du tillbaka det påståendet?

Citat:
det är som sagt mellan dig och gudarna som har svaret på sånna frågor.
I den här tråden är det du som ska bevisa dina påståenden om gudar, ingen annan.
Citat:
Jag vet bara att en design skapas med ett syfte, och varje del i ett system har sitt specifika syfte för att systemet i sin helhet ska fungera.. som sagt ta bort en del så fungerar inte systemet.
Så du står alltså fast vid detta påståendet om syfte? Kan du bestämma dig?

Om du står fast vid det, så vill jag att du presenterar belägg för att det finns ett (objektivt) syfte med universum alternativt bevisar att universum måste ha ett syfte.
Än så länge är det bara påståenden du kommer med.
Citera
2016-03-16, 23:24
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Lugna ner er nu..
det här handlar inte om att välja mellan att tro på en magisk big bang och slump , eller en gud..
Nope. Här handlar det om bevis.
Citat:
det handlar om att använda ens egna förmåga för att förstå vad som krävs för att skapa en design.
Här blir det också ett nej.
Citat:
När man vet nånting så kan man inte tro på massa trams lixom, så enkelt är det
Om man vet.

Citat:
Hur skulle jag kunna tro på en magisk big bang när jag vet att endast ett medvetande kan sätta alla delar på rätt plats i ett system?
Vilket inte förminskar din bevisbörda

Citat:
Om jag vet om att systemen i universum, naturen och våra kroppar.. är designer som är fingeravtryck från gudarna som jag inte behöver se för att förstå att dom är designade..
Som sagt, om du vet.

Citat:
då blir det lite svårt att ta ateister och religiösa människor på allvar när dom tror att deras tro är bevisad veteskap som bara inte går att bevisa, men är sanningen för att de flesta människor tror på en magisk bigbang.
Nej, här blir det ett bestämt nej.
Citera
2016-03-17, 00:15
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
2. Jag har inget intresse av att spekulera utifrån en premiss (att universum är perfekt) som inte är bevisad. I alla fall inte i denna tråden.

Men hoppa över det perfekta. Jag menar inte att det är perfekt, utan bara "låt oss anta att vi anser universum någorlunda ordnat".

Frågan var vad du menar att det är - om det inte är slump och inte magi?
Citera
2016-03-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men hoppa över det perfekta. Jag menar inte att det är perfekt, utan bara "låt oss anta att vi anser universum någorlunda ordnat".

Frågan är inte till mig, men "jag vet inte" duger utmärkt som svar ibland. Prova får du se....
Citera
2016-03-17, 00:26
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

Grejen är ju att ett eventuellt medvetande som start på allting inte ändrar på det du skriver här. Om ett orsakslöst medvetande som designat detta är starten på allt, existerar även detta medvetande likaledes av en slump.
Citera
2016-03-17, 00:33
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Grejen är ju att ett eventuellt medvetande som start på allting inte ändrar på det du skriver här. Om ett orsakslöst medvetande som designat detta är starten på allt, existerar även detta medvetande likaledes av en slump.
Jag tror inte det finns någon slump.
Citera
2016-03-17, 00:35
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jag tror inte det finns någon slump.
Då tror du inte heller på ett orsakslöst medvetande.
Citera
2016-03-17, 00:41
Medlem
526s avatar
Citat:
Då tror du inte heller på ett orsakslöst medvetande.
Ett absolut medvetande behöver inte komma av slump.
Senast redigerad av 526 2016-03-17 kl. 00:43.
Citera
2016-03-17, 00:44
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Slump är också en orsak
Men ingen orsak du tror på. Slump är en orsakslös orsak. En ickekasual orsak. Precis som ett första medvetande som existerar utan orsak skulle vara.
Citera
2016-03-17, 00:46
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ett absolut medvetande behöver inte komma av slump.
Om det uppstått utan orsak, jo.... Vilket det alltså gjort om inget orsakat dess existens. Säger inte det sig själv?
Citera
2016-03-17, 00:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Men ingen orsak du tror på. Slump är en orsakslös orsak. En ickekasual orsak. Precis som ett första medvetande som existerar utan orsak skulle vara.
Det behöver det inte vara. Jag tror att vår uppfattning om före och efter inte är kompatibel med sanningen. Snarare så att det är en evig kedja av medvetenhet som är det yttersta. Att det bara är.
Någonstans måste man sätta en gräns för vad som är "magi" och inte. Och ett kosmiskt medvetande, en kosmisk själ är gudomlighet för mig.
Citera
2016-03-17, 00:56
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jag vet inte. Det behöver det inte vara. Jag tror att vår uppfattning om före och efter inte är kompatibel med sanningen. Snarare så att det är en evig kedja av medvetenhet som är det yttersta. Att det bara är.
Någonstans måste man sätta en gräns för vad som är "magi" och inte. Och ett kosmiskt medvetande, en kosmisk själ är gudomlighet för mig.
Ja, det passerar gränsen för vad som kan räknas in i magi även för mig. Men alla dina avsteg med tid och alltets första orsak kan även appliceras på andra orsaker till "alltet" än ett medvetande som skapat allt. Alla medvetanden som någonsin observerats har med allt vetenskapligt stöd, tagit miljoner och miljarder år av evolution att utveckla. Om du vill tillämpa induktion borde detta vara din slutsats. Att ett medvetande inte kan vara alltets första orsak eftersom det tar år av evolution att utveckla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in