Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-12-22, 17:30
Medlem
Bretzelwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det känns som om Tino är något inåtvänd i sin syn på utbildningar kortare än tre år. I Sverige har vi fortfarande den här typen av utbildningar med klart akademiskt innehåll. För 20 år sedan vimlade det av utbildningar med kortare längd på de lokala högskolorna. Exempel på detta kunde vara ingenjörs- och pedagogutbildningar.

Varför det öht är intressant att diskutera frågan om utbildningsnivå är hur anställbara de här individerna är på en arbetsmarknad. De svenska tvååriga högskoleutbildningarna som du talar om här var väl närmast en slags yrkesutbildningar. Men det var väldigt inriktade på svensk arbetsmarknad.

Frågan här är väl hur anställningsbara de här syrierna är och hur väl de svarar mot bilden att den svenska kompetensnivån höjs genom flyktingmottagandet som väl gjorts gällande.

Eftersom Sanandaji är den enda som öppet vågat ifrågasätta den officiella linjen är han intressant. Jag ser gärna att han och hans påståenden granskas på ett seriöst sätt.
Citera
2015-12-25, 00:38
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bretzelwolf
Varför det öht är intressant att diskutera frågan om utbildningsnivå är hur anställbara de här individerna är på en arbetsmarknad. De svenska tvååriga högskoleutbildningarna som du talar om här var väl närmast en slags yrkesutbildningar. Men det var väldigt inriktade på svensk arbetsmarknad.

Frågan här är väl hur anställningsbara de här syrierna är och hur väl de svarar mot bilden att den svenska kompetensnivån höjs genom flyktingmottagandet som väl gjorts gällande.

Eftersom Sanandaji är den enda som öppet vågat ifrågasätta den officiella linjen är han intressant. Jag ser gärna att han och hans påståenden granskas på ett seriöst sätt.
Håller med dig om att anställningsbarheten är den viktiga och däri ligger en del av kritiken mot både AB och Tino att man inte ens gör ett någorlunda grävande arbete. Jag har personligen väldigt svårt att tro att majoriteten av de korta utbildningarna skulle handla om svetsare och frisörer.
Citera
2015-12-25, 01:16
Syftet med att lägga en tråd i kändisskvaller är att få snaskigt skvaller om en kändis privatliv. Tinos politiska åsikter avhandlas ju redan i andra trådar.

Vad vet vi mer om Tinos förhållande till Hanna Lindholm??
Citera
2015-12-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Håller med dig om att anställningsbarheten är den viktiga och däri ligger en del av kritiken mot både AB och Tino att man inte ens gör ett någorlunda grävande arbete. Jag har personligen väldigt svårt att tro att majoriteten av de korta utbildningarna skulle handla om svetsare och frisörer.

I will write in English as I am still learning Swedish. Your entire assumption that Tino is lying is false. Tino says 28% are university educated in Sweden as per strict definition of SCB, minimum 3 years of post secondary education. His main objection was that Aftonbladet and SVT were mixing any type of secondary education up to 2 years of Syrians and saying they were graduates as per SCB definition which is completely misleading. He has reported similar figures from Norway, Denmark, Germany and Turkey authorities which all shows that university graduates vary from 8 to 13% amongst Syrian refugees.

Now it maybe the case that there are some college students who were in middle of studies when they had to leave Syria, so they have not completed their college education. That is up to employment service to determine. Is there something like half-doctor, half electrical engineer or half mechanical engineer? Of course not and Sweden's education level and curriculum maybe totally different to that of Syria so it maybe the case that these half graduates have to do their entire college education again, so basically in reality these half graduates have zero post secondary education. Makes sense?

Moreover, what is more worrying than Syrians refugees is highest refugees coming from Afghanistan where 6% have university level education as per SCB definition, and going by standards of Afghan university system I would call even these graduates useless, so they may have do to their entire college education again. Same goes for Eritreans and Somalians which are coming in increasing numbers with less than 4% having college education.

We have had disastrous integration figures in terms of employment and salary levels of immigrants for the last 30 years and now we are taking in 6-8 times more refugees per year than the average of last 30 years per year which was 25,000 per year. Also, Iranians and Bosnians who came as refugees were highly educated with nearly 30-40% having university education as per SCB definition, only 20% were missing basic primary education of 9 years

I can only imagine what the integration will look like in future when the volumes have gone up 6-8 times this year and with refugees missing basic 9 years primary education ranging from 40% of Syrians to 60% of that of Afghanistan, 80% of Somalians.
Citera
2016-02-11, 21:23
Bannlyst
Knullar han Hanna Lindholm? De satt och småmös på svt forum idag.
Citera
2016-02-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affektion
Det hoppas jag han gör, det är han värd!
Citera
2016-03-17, 00:12
Medlem
Träffat Tino i privata sammanhang genom hans brors flickvän.
Tino är i särklass den minst charmiga och osympatiska besserwissern som jag har stött på, i ett samtal om en tiggare i som var ute i minusgrader så sa han hånfullt, "hon kan gärna frysa ihjäl, vem fan bryr sig?"

Alla i sällskapet kollade på honom för att se om det endast var ett tråkigt försök till ett skämt, när han hade sitt vanliga "stone-face" så fnissade hans bror, Nima, i ett försök att spela bort Tinos kommentar.

Tino är f.ö en mycket skicklig och kunnig akademiker och med tanke på var han är lagd politiskt så skulle han kunna vara till betydligt större hjälp än vad han är idag, om de lockar honom över till deras sida.
Citera
2016-03-17, 00:16
Medlem
Bör även nämnas att både Tino och hans bror Nima är väldigt, väldigt intelligenta individer. Tino framstår ofta som en osympatisk besserwisser, vilket han är, men den hjärnan går på högvarv oavbrutet.
Citera
2016-03-17, 00:59
Medlem
mr.demons avatar
Ursäkta mig för OT, men Tino känns så Asperger. Han kan allt, alla andra är dumma, lyssnar inte på någon annan. Mummlar och vaggar när han är på TV. Duktig är han, men jävligt knepig verkar han vara.
Citera
2016-04-11, 21:56
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affektion

Har tydligen varit ihop i 15 månader. Lite omaka par allt? Och vad är åldersskillnaden. 15 år?
Citera
2016-05-08, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Träffat Tino i privata sammanhang genom hans brors flickvän.
Tino är i särklass den minst charmiga och osympatiska besserwissern som jag har stött på, i ett samtal om en tiggare i som var ute i minusgrader så sa han hånfullt, "hon kan gärna frysa ihjäl, vem fan bryr sig?"

Alla i sällskapet kollade på honom för att se om det endast var ett tråkigt försök till ett skämt, när han hade sitt vanliga "stone-face" så fnissade hans bror, Nima, i ett försök att spela bort Tinos kommentar.

Tino är f.ö en mycket skicklig och kunnig akademiker och med tanke på var han är lagd politiskt så skulle han kunna vara till betydligt större hjälp än vad han är idag, om de lockar honom över till deras sida.

Har han inte rätt? Vem fan bryr sig? Inte någon av de goda 87% iaf, om det nu inte skulle kunna facebookas om det.
Citera
2017-02-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Ursäkta mig för OT, men Tino känns så Asperger. Han kan allt, alla andra är dumma, lyssnar inte på någon annan. Mummlar och vaggar när han är på TV. Duktig är han, men jävligt knepig verkar han vara.

Vet inte om det är OT. Det är ju trots allt en "kändisskvallertråd". Jag följer själv Tino på Facebook och håller med om det han skriver i mångt och mycket. Men jag reagerar på det du anmärker på. I hans inlägg så sparkas det rätt friskt mot andra kändisar och grupper, i vissa fall rättfärdigat.
Det jag reagerar mest på är när man läser kommentarerna till hans inlägg. Han kan ofta vara snorkig och dryg mot de som stöttar honom i kommentarerna.

Senast idag läste jag hur han läxade upp någon som undrade om han inte skulle ställa upp i amerikansk tv och förklara svensk brottsstatistik. Som svar fick Tino-supportern ett argt meddelande om att han skulle sluta ha åsikter över vad Tino ska göra, att han har ett jobb och sköta osv.
Tino-supportern ber om ursäkt och får ytterligare ett argt meddelande tillbaka.
Visst ska man få vara assertiv och säga ifrån att man inte har tid och arbetar med annat. Men ofta har Tino inte någon proportion i hans genmälen till vanligt folk som vill uppmuntra honom.

Killen är lysande med siffror, men verkar ha svårt med social ömsesidighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in