Citat:
Ursprungligen postat av
BlaBlaBrah
Poängen är att bilden regeringen (och Aftonbladet och SVT) gav inte stämmer med SCBs siffror. Inflödet av flyktingar från Syrien höjer inte utbildningsnivån i Sverige. Det sänker den. Ingen av dina invändningar är relevanta för den slutsatsen.
Tinos blogginlägg är ingen labbrapport (och ingen forskningsrapport heller). Det är ett blogginlägg vars syfte är att göra klart att Aftonbladets påståenden är missvisande genom att hänvisa till siffror från SCB. Det är varken möjligt eller önskvärt för Tino att diskutera datan mer än han gör. Han vet inte mer än du och jag om undersökningen och om du inte litar på SCBs rapport kan inte Tino förvänta sig att du ska bli intygad av hans blogginlägg heller.
Jag förstår inte varför du hakar upp dig på bortfallet. Vad tycker du Tino skulle ha gjort då? Det enda han skulle kunna säga är att bortfallet på intet sätt är anmärkningsvärt och att den bias det introducerar med största sannolikhet överskattar utbildningsnivån bland invandrade syrier. Nu undviker han iofs frågan genom att tala om andelen som uppger att de har en viss utbildning och där finns som sagt inget bortfall. Det räcker dessutom gott och väl för att visa att inflödet av syriska flyktingar rimligen inte bidrar till en högre utbildningsnivå i Sverige.
Det känns som om du inte skulle vara nöjd förrän du har en studie helt utan bortfall. Eftersom en sådan studie inte är möjlig i det här fallet vore det omöjligt att säga emot Aftonbladet, trots att de siffror vi faktiskt har målar en helt annan bild. Det vore naturligtvis orimligt.
Det märkvärdiga är att Tino väljer att sätta sina tio procent som säkra trots att han egentligen borde kollat Migrationsverkets eller för dens skull Aftonbladets siffror.
Han väljer också att ta bort två siffror som tillsammans är mer än tre gånger så stora som det procentantal han presenterar som fakta.
Han presenterar bara utvalda delar av den del han säger vara yrkesskolor och utreder i övrigt inte möjligheterna till att akademiska kunskaper kan ha inhämtats under mindre än tre år.
Han utreder inte tidspolitiska perspektivet dvs den skillnad det skulle kunna vara i utbildningsnivån på flyktingar pga att det skramlats vapen från stormakter därnere.
Han diskuterar inte heller det ekonomiska perspektivet dvs vilka flyktingar har råd att ta sig hela vägen till Sverige efter att t.ex. levt i ett flyktingläger i Turkiet i ett år och inte kunnat spara undan några pengar.
Det känns som om Tino är något inåtvänd i sin syn på utbildningar kortare än tre år. I Sverige har vi fortfarande den här typen av utbildningar med
klart akademiskt innehåll. För 20 år sedan vimlade det av utbildningar med kortare längd på de lokala högskolorna. Exempel på detta kunde vara ingenjörs- och pedagogutbildningar.
Vad det gäller ordet bias så tycker ju jag snarare att det är Tino som introducerar metodfel genom att stryka alla siffror som inte stämmer överens med hans världsbild. Jag är inte förvånad på något sätt. Så sent som för ett år sedan gick jag in till en ekonomichef och berättade att vederbörande nu hade använt tre olika sätt de tre senaste åren för att beräkna resultatet på ett årligt projekt och undrade vilket sätt han ville använda nästa år. När man avrundar eller tar bort saker tycker jag att man måste veta vad man gör....