Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Jag har svarat så tydligt jag kan, det går inte att precisera.
Du svarar på G:s fråga:
Citat:
vad det är konkret i bevisväg som behövs för att du ska bli övertygad om NB:s skuld
...När du påstår att DNA endast bekräftar griftefridsbrott.
Du vågar inte ens ta de diskussioner som visar svagheten i din argumentation:
Jag har gett andra exempel på såsom trippelmordet och Dannebackenmordet - dömda i TR, HovR samt avslag PT.
Där finns inte ens DNA med i bilden.
Det är således en
sammantagen bild som dömer den åtalade och kan grundas på rena indicemål eller med viss teknisk bevisning, har stöd i kringbevisning oavsett om åtalad nekar:
Fri bevisprövning.
Det centrala i detta rättsfall är att det finns stark DNA bevisning på mycket besvärande placering, ihop med vittnen och avsaknad av alibi. Det är således ett starkare mål än de jag gav exempel på.
Hur kunde de dömas eller anser du dessa gärningsmän oskyldiga också?
Oavsett om
du anser att det endast bevisar griftefridsbrott är det en pseudodiskussion som mer påminner om " vem som kom först - hönan eller ägget?" eller en koan i Zen: "Hur låter ljudet av en hand som klappar?"
Den är således värdelöst nonsens och därav inkommer begreppet rimligt tvivel som domstol juridiskt sett följer: att ta del av bevisning, väga för och emot (alternativ) dvs att utifrån lagar och sunt förnuft bedöma och sen döma.
Annars landar man syvende och sist på kravet bortom allt rimligt tvivel och kräver bevittnat mord eller att den tilltalade erkänner.
Om en åtalad väljer att tiga om ett annat förlopp (vilket du påstår dvs att Lisa tog självmord och han konverterades till nekrofil) så spelar det ingen roll iom att bevisningen pekar med full hand mot den åtalade. Att du sen påstår att det är bara att sjunga ut och ställa några enkla frågor om dödssätt är sen en annan fråga (absurd iom ett det givetvis inte är så en utvidgad obduktion hävs). Han kan således sitta där på livstid då han gjort detta fria val.
Det finns däremot en stor fara med ditt resonemang - nämligen rättsosäkerhet. Skulle domstolar diskutera inom samma ram som dig ("det visar bara griftefridsbrott") så skulle mördare gå fria efter några månader.
Tack och lov så fungerar inte vårt rättssamhälle på detta sätt.
Sensmoralen är:
Ditt påstående är inte relevant pga av befintlig helhetsbild ihop med stark bevisning centralt. I din värld (och ett fåtal till här) är han oskyldig baserat på de mest märkliga resonemang och påhittade förlopp som redan på flashback bedöms som fullständigt osannolikt vilket ses via stor svarsrespons. Lägg därtill erfaren och kunnig bedömning via rätten juridiskt sett och för att knyta ihop säcken:
Det är inte bara att sjunga ut - det handlar om rimlighet. Att han har en förklaringsbörda och detta kapital är starkt förbrukat sedan länge.
Han har till och med sagt i rätten att han inte skyddat, blivit tvingad eller på annat sätt deltagit i att städa upp efteråt. Han blånekar att ens ha sett henne.
Det kräver även att utvidgad obduktion och dödssätt rivs upp. Not piece of cake via en "enkel fråga från Hurtig" som du påstår. Sen tycker jag nog du ska fråga dig själv varför Rönnbäck som prövade otaliga varianter inte väckte denna fråga överhuvudtaget. Hon har ihop med sin inkallade rättsläkare inte ens gått i närheten av frågan då de läst fullständigt obduktionsprotokoll och sett bilderna.
Rönnbäck hade inga skrupler och beskyllde allt och alla. Hon ifrågasatte även rättsläkarens utlåtande om tider, snaror, löv och dödsorsak (kvävning, strypning, hängning).
Men inte just denna del. How come?