2016-03-15, 17:26
Bannlyst
Som rubriken lyder. Är du skåning - kan du tala rikssvenska eller Stockholmska med rullande R och utan de skånska vokalerna?

Jag kände en person som kunde det, men hon var ingen typisk skånska och hennes mamma var från Stockholm. Hon kunde växla mellan dialekterna?

Eller är detta något slags förräderi och otänkbart för skåningar?
Citera
2016-03-15, 17:30
Medlem
Kan du prata skånska och förstå danska om du vill?
Citera
2016-03-15, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad

jag kan prata skånska om jag innan får höra hur orden låter. jag själv är i från mellersta sverige.
Citera
2016-03-15, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Nej jag kan inte prata skånska och det finns ingen anledning eftersom det är en dialekt och jag talar rikssvenska eller snarare stockholmska. Däremot så kan jag förstå danska om jag koncentrerar mig. Men förmodligen inte alls lika bra som en skåning.

tillägg - Jag var utsatt för brutalskånska av klassföreståndaren under mellanstadiet. Hon pratade sån stark skånska att man jag minns att det nästan var svårt att förstå henne ibland. Möjligen pga det så kanske jag kan härma skånska någolunda om jag försökte, men jag tycker R ljudet är svårt och obehagligt i halsen. Jag ogillar det R ljudet i alla språk. Men jag har aldrig bott i Skåne och har inga nära vänner därifrån.
Senast redigerad av kassiopejaIII 2016-03-15 kl. 17:36.
Citera
2016-03-15, 17:35
Medlem
Ja, de kan härma rikssvenska på samma sätt som vi kan härma skånska. Det låter inte alltid bra däremot. Men de kan träna upp en perfekt imitation av rikssvenska, precis som rikssvenskar kan träna upp en felfri skånsk dialekt.
Citera
2016-03-15, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WalruswasPaul
Ja, de kan härma rikssvenska på samma sätt som vi kan härma skånska. Det låter inte alltid bra däremot. Men de kan träna upp en perfekt imitation av rikssvenska, precis som rikssvenskar kan träna upp en felfri skånsk dialekt.
Hur vanligt kan det tänkas vara att skåningar gör detta?
Citera
2016-03-15, 17:41
Medlem
ozznujens avatar
Jag bad en kompis på jobbet att göra det. Vet inte om det var direkt rikssvenska, men man förstod vad han sa nu iaf.
Citera
2016-03-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kassiopejaIII
Hur vanligt kan det tänkas vara att skåningar gör detta?
Till vardags menar du? Det förekommer nog lika ofta som människor som normalt pratar rikssvenska går runt och pratar med skånsk dialekt. Sällan. Men i imitationer är det ju viktigt, och filmer. Som den underbara filmen om Monica Zetterlund, Edda Magnason som spelar Monica pratar perfekt rikssvenska i den filmen, men hon är ju skåning egentligen.
Citera
2016-03-15, 17:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Nej jag kan inte prata skånska och det finns ingen anledning eftersom det är en dialekt och jag talar rikssvenska eller snarare stockholmska.

Stockholmska är också en dialekt.
Citera
2016-03-15, 17:49
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Är du skåning - kan du tala rikssvenska eller Stockholmska med rullande R och utan de skånska vokalerna?

Jag kände en person som kunde det, men hon var ingen typisk skånska och hennes mamma var från Stockholm. Hon kunde växla mellan dialekterna?

Eller är detta något slags förräderi och otänkbart för skåningar?
Jag är inte skåning men jag har ett lysande exempel på en person som har denna förmåga. Skådespelerskan Julia Ragnarsson från serien Bron och Springfloden är skånska och pratar Stockholmsdialekt i båda dessa serier. Det gjorde även karaktären Pillan i tv serien Tre Kronor.
Senast redigerad av Larab 2016-03-15 kl. 17:52.
Citera
2016-03-15, 17:56
Medlem
Citat:
Nej jag kan inte prata skånska och det finns ingen anledning eftersom det är en dialekt och jag talar rikssvenska eller snarare stockholmska. Däremot så kan jag förstå danska om jag koncentrerar mig. Men förmodligen inte alls lika bra som en skåning.

tillägg - Jag var utsatt för brutalskånska av klassföreståndaren under mellanstadiet. Hon pratade sån stark skånska att man jag minns att det nästan var svårt att förstå henne ibland. Möjligen pga det så kanske jag kan härma skånska någolunda om jag försökte, men jag tycker R ljudet är svårt och obehagligt i halsen. Jag ogillar det R ljudet i alla språk. Men jag har aldrig bott i Skåne och har inga nära vänner därifrån.

Det är för att du säger ord som rikssvenska och stockholmska som vi inte vill vara vän med dig här nere i söder
Och ja vi kan snacka "rikssvenska" men det är fjolligt!
Citera
2016-03-15, 17:59
Medlem
Citat:

Du har inga vänner här i södern eftersom du använder dig av ord som rikssvenska =)
Och ja vi kan göra oss till och prata "rikssvenska" men vi gör inte det eftersom det är fjolligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in