2016-03-13, 16:56
Medlem
Säljer Avanza användares telefonnummer?
Citera
2016-03-13, 17:47
Medlem
timmmys avatar
Håller på att föra över pengar mellan interna konton på Avanza för att teckna mig i en IPO med 2 konton. Pengarna ser inte ut att överföras med en gång under helg. Vid anmälan till IPO står det, förbinder mig att ha pengarna på kontot 23.59.. Finns det någon risk att man inte blir tilldelad pga att pengarna inte finns vid midnatt, dom kommer ju in senast imorgon bitti.
Citera
2016-03-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Håller på att föra över pengar mellan interna konton på Avanza för att teckna mig i en IPO med 2 konton. Pengarna ser inte ut att överföras med en gång under helg. Vid anmälan till IPO står det, förbinder mig att ha pengarna på kontot 23.59.. Finns det någon risk att man inte blir tilldelad pga att pengarna inte finns vid midnatt, dom kommer ju in senast imorgon bitti.
Är 23:59 sista svarsdag eller likviddatum?
Citera
2016-03-13, 19:11
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Är 23:59 sista svarsdag eller likviddatum?

Sista svarsdag. Står däremot på avanza att pengarna måste finnas från sista svarsdag till likvidatum för att inte riskera att ej få chans till tilldelning.
Citera
2016-03-13, 20:29
Avslutad
Alla kunder fick meddelandet om marknadspåverkan, står tydligt i det att det är allmän information till samtliga kunder och inte på förekomen anledning
Citera
2016-03-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Alla kunder fick meddelandet om marknadspåverkan, står tydligt i det att det är allmän information till samtliga kunder och inte på förekomen anledning
Men varken jag eller min mamma har fått meddelande, utan bara pappa.
Citera
2016-03-13, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Men varken jag eller min mamma har fått meddelande, utan bara pappa.

Är ju lite talande att Avanza inte själva svarar..

Avanza var tidiga med riktigt låga courtage och deras 1-aktie avslut har väl synts rätt ofta i allehanda småbolag.
Var det inte även just Avanza som avslutade ett sponsorskap med en viss börs-poddare?

Jag har iofs aldrig förstått storheten med Avanza, det verkar mest handla om newbies som inte har något att jämföra med. Erbjudanden har såklart utnyttjats, tex Avanza zero men det är mycket play and learn.
Citera
2016-03-14, 13:41
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hej Avanza,

Jag har öppnat konto åt min pappa dit jag sätter in lite födelsedags- och julklappspengar och handlar lite olika aktier åt honom i småposter. Idag sålde jag på hans konto 5 st Castellum (=650 kr) och upptäckte nu när jag gick in att han fått ett meddelande om "Otillbörlig marknadspåverkan". Det står visserligen högst upp i meddelandet att det inte är riktat till honom personligen utan är "allmän information" men det känns ändå som att det hänger ihop med den order om 5 st aktier som jag la. Är det här någonting som skickas ut automatiskt när man gör avslut på mindre summor? Ordern var trots allt hela hans innehav i Castellum och gick till avslut mitt emellan spreaden, så det var inte direkt något försök till att påverka kursen.

Hej!

Vi har kommunicerat ut det hela till stora delar av våra kunder, vi kommer även att skicka det hela till fler av våra kunder. Tanken är endast att påminna om de regler som finns på marknaden och som gäller för alla. Vi har även informationen på vår hemsida, se längst ned på sidan:

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/orderlaggningsguide-aktier.html

Citat:
Ursprungligen postat av VictorvonW
Fick också det där meddelandet

Det jag har hittat som jag tror är orsaken till detta meddelande är att i en av mina certifikat så gjordes ett väldigt konstigt köp igår, certifikatet låg kring 0,80 o sen utan några köp i mellan så gjordes ett köp på runt 1,30, några affärer gjordes där uppe innan det senare sjönk ner till mer vanlig nivå igen.

Jag tycker det låter ganska mycket som det avanza påpekade, att man inte får göra en "enpetare" dvs försöka höja certifikatet till högre en dess naturliga värde genom att göra ett köp till väldigt mycket högre än vad värdet vanligtvis borde ligga på.

Va tror ni om det? Har jag rätt eller är jag helt ute o cyklar?

Chill out dude

Ett certifikats köp och säljkurser styrs av emittenten och de följer underliggande. Du kan alltså inte påverka emittentens köp/sälj-kurs på det sätt som du beskriver.

Läs gärna mer här:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/utbildning/sa-funkar-det-certifikat.html

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Har ni på Avanza någon kommentar angående kritiken ni fick i senaste avsnittet av Börspodden, gällande era affärsförslag?

Vi är medvetna om kritiken och eftersom det rör en av Placeras tjänster, ett samarbete med Redeye så har vi bollat all kritik vidare till dem.

Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Säljer Avanza användares telefonnummer?

Nej, vi säljer inte vidare våra kunders telefonnummer.

Citat:
Ursprungligen postat av timmmy

Rent teoretiskt så finns det en sådan risk, ja. Men i praktiken så tar det i regel en halv eller en bankdag för oss att administrera erbjudandet samt kontrollera saldo och kredit för de som tecknad. Därefter så skickar vi vidare hela teckningen till emissionsinstitutet. Med det sagt så tror jag att du bör vara på säkra sidan idag om du gör en direktinsättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Är ju lite talande att Avanza inte själva svarar..

Avanza var tidiga med riktigt låga courtage och deras 1-aktie avslut har väl synts rätt ofta i allehanda småbolag.
Var det inte även just Avanza som avslutade ett sponsorskap med en viss börs-poddare?

Jag har iofs aldrig förstått storheten med Avanza, det verkar mest handla om newbies som inte har något att jämföra med. Erbjudanden har såklart utnyttjats, tex Avanza zero men det är mycket play and learn.

Vi måste ju få ta helg

Det är varken någon ny eller kontroversiell info som vi skickat ut.

/Dan, Avanza
Citera
2016-03-14, 21:10
Medlem
bike99s avatar
edit: nvm, det löste sig.
Senast redigerad av bike99 2016-03-14 kl. 21:14.
Citera
2016-03-15, 16:47
Medlem
"Nej, vi säljer inte vidare våra kunders telefonnummer."

Blev uppringd av en säljare som ville sälja andelar i förhandsinformation.
Han pratade hela tiden om Avanza, han kanske arbetar för er?
Numret går till ett Télémarketings företag.
Citera
2016-03-15, 17:15
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
I en uppgående trend så vill jag sälja mina aktier för ett högre antal pris. Om kursen är på 28 och jag vill sälja för 32.

Hur länge varar min "annons" då? Över en dag eller en vecka? Eller tills aktierna blir sålda?

Jag har ett vanligt konto med aktier i. Hur gör jag om det kontot till ett ISK konto?
Citera
2016-03-15, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
I en uppgående trend så vill jag sälja mina aktier för ett högre antal pris. Om kursen är på 28 och jag vill sälja för 32.

Hur länge varar min "annons" då? Över en dag eller en vecka? Eller tills aktierna blir sålda?

Jag har ett vanligt konto med aktier i. Hur gör jag om det kontot till ett ISK konto?
Om du inte anger något så gäller ordern dagen ut, men om du väljer "Avancerad orderläggning"-fliken kan du själv ange hur länge ordern ska vara giltig (max 3 månader).

Fungerar likadant oavsett konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in