En missbrukare i medelåldern
Enligt FU umgicks inte da Costa med så många äldre personer, och de äldre manliga vänner/torskar vi har namn på är TÅ, BM, Vinof och Anckers, rätta mig om jag har fel.
Och ska man ta JE:s vittnesmål på allvar och försöker passa in ett känt ansikte så blir gissningsleken väldigt enkel.
Om JE talade sanning (det är ganska troligt) så var den stressade missbrukaren i medelåldern nog en sexkund eller ngn av de äldre vännerna, Vinof, BM eller TÅ. Men det kanske inte är så troligt att da Costa släpade runt på en torsk vid 19-tiden på kvällen, vad vet jag ....
De pundare som da Costa umgicks med i city var knappast i medelåldern, hur som helst ...
Missbrukare lägger på sig några år, men troligen såg CB eller NK inte ut som medelålders män, när de inte ens var 30 år gamla ... jag tror att dessa män kan uteslutas.
BM och TÅ hade inte pågående missbruk vad jag vet, men de var inga duvungar, och enligt egen utsago letade de efter da Costa i flera dagar, och det är lockande att tänka att da Costa till slut hanns upp av BM eller den svartsjuke TÅ, och att det var dags för "ett snack" eller en lite affärsuppgörelse, som spårade ur ...
Ragges långa förhör är fö intressant, och ger inte en smickrande bild av Tå och BM
Det finns många namn att hålla reda på, och det är lätt att glömma att da Costa faktiskt var aktivt eftersökt av dessa ganska luggslitna typer strax innan hon dog ...
Vinof kan vi nog också utesluta ... han var ganska apart - han var jättetjock på 80-talet, och han var väldigt bred över axlarna (en tyngdlyftartyp) och hans ölmage borde ett vittne komma ihåg. Mannen som JE påstår sig ha sett verkar inte ha varit iögonfallande.
TÅ blev fö "konstig när han drack", och sambandet mellan alkohol och våldsbrott ska aldrig underskattas.
Jag vågar påstå att TÅ och BM är nån sorts "dark horses", som gott kunde ha granskats en gång till.
De är f.ö. den enda da Costa-vänner som aktivt utpekades som suspekta 1984, och enligt Ragge fanns det många obehagliga frågetecken runt BM och TÅ - de ska ha "plockat pengar" av da Costa (ngn sorts hallickverksamhet kanske), och Ragge verkade vara riktigt rädd för BM och TÅ.