2016-03-15, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag vet inte vad det är för slags obduktionsprotokoll du har läst men det framgår inte någonstans i allt material som jag har gått igenom att rättsläkare har kunnat avfärda strypning som dödsorsak.

Hade lungorna varit blodfyllda hade detta noterats. Det noterades inte.
Lungornas skick kommenteras i obduktionsprotokollet (i FU). Läs själv.
Citera
2016-03-15, 02:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Där kom ett sådan där löjlig, logisk vurpa igen

Du pratar ju främst om dokumenterad verklighet, och inte om lösa teorier.

"Monikas" sannolikhet behöver inte diskuteras - den här heltokiga, missbrukande kvinnan existerade ju, och hon löpte amok helt plötsligt, vid mer än ett tillfälle, vilket dokumenterades av polisen på 80-talet.

Hennes beteende har jag inte hittat på, och det fanns faktiskt bara 2 personer (tokdårarna Vinof + Robert) mellan da Costa och Monika, och både da Costa, Monika, Robert och Vinof befann sig i samma lilla urbana zon under en kort tidsperiod (senvår och försommar), och samtliga var avancerade missbrukare, och samtliga befanns sig samtidigt nära Vasaparken, en klassisk mötesplats för missbrukare år 1984.

Da Costa bodde på hotell i Vasastan, och gick säkerligen till Vasaparken nån gång.

Möjligheten att da Costa stötte på Monika (som bodde 150 meter från Vasaparken och kände en av Vinofs knaspolare) i pundarkretsarna ska inte underskattas ...

Det handlar verkligen inte om ngt avancerat teoribygge här ....

Detta är ju torr logik - mitt resonemang är så basalt att det eg är ganska tråkigt ...

Detta är ju ingen deckare precis ... det är fragment av en väldigt solkig verklighet som jag lägger pussel med.

Nu lugnar vi ner oss lite, för det första: da Costa bodde inte på det där hotellet i juni utan det var i Ösmo och hos arkitekten och ett par pers till som da Costa fick logi och allt detta på behörigt avstånd från Vasaparken och Monika och hennes vänner.

För det andra: det enda dina teorier verkar gå ut på är att distansera da Costa från Malmskillnadsgatan och torskarna där, det är närmast som om stritan inte ens existerar när du försöker övertyga tråden om att du har rätt. Istället för att föra in en sexkund eller flera i en teori om ett möjligt händelseförlopp då da Costa avlider så får vi hålla tillgodo med en märklig teori om en knivbeväpnad kvinna som går bärsärkagång med kniven i högsta hugg trots att det inte finns några bevis för att dom här två kvinnorna någonsin ens träffade varandra, du kan ju inte ens bevisa att da Costa gått till Vasaparken överhuvudtaget?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-03-15 kl. 03:16.
Citera
2016-03-15, 03:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Hade lungorna varit blodfyllda hade detta noterats. Det noterades inte.
Lungornas skick kommenteras i obduktionsprotokollet (i FU). Läs själv.

Och ändå så står det i obduktionsutlåtandet och inte minst i TR:s dom att strypning är en av flera möjliga dödsorsaker, det här måste väl ändå du ha noterat?

Utlåtandet nämner också trubbigt våld mot huvudet och skarpt våld mot halsen som sannolika dödsorsaker förutom strypning då. Socialstyrelsens yttrande på TR:s uppdrag radar upp ännu fler möjliga dödsorsaker förutom en möjlig strypning då. Läs själv i utlåtandet och i Socialstyrelsens yttrande.
Citera
2016-03-15, 03:41
Medlem
Citat:
da Costa bodde inte på det där hotellet i juni

Det har jag inte påstått heller. What's your point Hon var välkänd på HGV, och var följaktligen i närheten av Vasaparken, Monika och E-vägen och Vinof flera ggr ... om än inte i juni.

Citat:
det enda dina teorier verkar gå ut på är att distansera da Costa från Malmskillnadsgatan och torskarna där

Idiotiskt påstående. Det finns 2 namngivna tokdårar (som vi i tråden känner till) som var kända på "streetan", och jag har skrivit massor om båda, nämligen Gonerka och Vinof.

Att olika läskiga knäppgökar dras till urbana prostitutionsstråk fattar väl vem som helst, men eftersom motiv, dödssätt och gärningsman saknas (vi vet ingenting) ska vi inte låsa oss vid den mest udda tolkningen av detta sorgliga levnadsöde.

Offrets komplexitet, kriminalitet, sexsäljandet, missbruket, allt ska tas med i beräkningen.

Och vi ska självklart komma ihåg att Vinof både var knuten till offret, E-vägen/FP2 och Malmskillnadsgatan, och därvidlag är han unik i utredningen ...

Och vi ska också komma ihåg att han var dokumenterat grym mot djur (1990).

Mkt intressant
Citera
2016-03-15, 03:45
Medlem
Citat:
Och ändå så står det i obduktionsutlåtandet och inte minst i TR:s dom att strypning är en av flera möjliga dödsorsaker

Det är isf inkorrekt.

Det utlåtande du pratar om är nog Rajs trams från vintern 1984, när han fabulerade fritt.

Ingenstans i dokument från sommaren 1984 nämns blodfyllda lungor.

Och en rättsläkare ska absolut hålla sig från spekulationer - därvidlag misslyckades Rajs totalt
Citera
2016-03-15, 12:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det har jag inte påstått heller. What's your point Hon var välkänd på HGV, och var följaktligen i närheten av Vasaparken, Monika och E-vägen och Vinof flera ggr ... om än inte i juni.

Nä, just det inte i juni som var den månad då da Costa försvann för gott, dina tankar tidigare gick ju i princip ut på att da Costa bodde på hotellet och att hon "kanske" tog sig en liten promenad till Vasaparken där hon råkade träffa på Monika. För att sy ihop denna teori bör alltså da Costa ha bott på hotellet strax innan hon försvann med det gjorde hon inte.

Vi fräschar upp ditt minne:

Citat:
.Da Costa bodde på hotell i Vasastan, och gick säkerligen till Vasaparken nån gång.

Möjligheten att da Costa stötte på Monika (som bodde 150 meter från Vasaparken och kände en av Vinofs knaspolare) i pundarkretsarna ska inte underskattas ....

Tror snarare att du överskattar betydelsen av att Monika bodde bara 150 meter från Vasaparken nåt så in i hel.....

Citat:
Idiotiskt påstående. Det finns 2 namngivna tokdårar (som vi i tråden känner till) som var kända på "streetan", och jag har skrivit massor om båda, nämligen Gonerka och Vinof.

Att olika läskiga knäppgökar dras till urbana prostitutionsstråk fattar väl vem som helst, men eftersom motiv, dödssätt och gärningsman saknas (vi vet ingenting) ska vi inte låsa oss vid den mest udda tolkningen av detta sorgliga levnadsöde.

Offrets komplexitet, kriminalitet, sexsäljandet, missbruket, allt ska tas med i beräkningen.

Och vi ska självklart komma ihåg att Vinof både var knuten till offret, E-vägen/FP2 och Malmskillnadsgatan, och därvidlag är han unik i utredningen ...

Och vi ska också komma ihåg att han var dokumenterat grym mot djur (1990).

Mkt intressant

Försöker du lansera Gonerka som misstänkt GM igen? Trodde faktiskt att vi rett ut det här med den icke existerande personkopplingen mellan honom och da Costa? Och Vinof är inte så unik i utredningen som du inbillar dig, det finns en annan man som bodde i centrala Stockholm som faktiskt kan prickas av för fler punkter på en lista än nämnda Vinof (och Gonerka) för du skriver ju faktiskt att allt ska tas med i beräkningen och då går vi dig till mötes:

1. da Costa brukade övernatta hos denne man och var också skriven där ett tag
2. Offret blev också skjutsad med bil av denne man vid ett flertal tillfällen
3. da Costa lånade pengar av samma herre och hon var också skyldig honom pengar
4. Mannen är också det sista kända vittnet och han förde dagbok över sitt sista möte med offret
5. Självklart så var mannen också en van besökare på Malmskillnadsgatan
6. Det finns uppgifter om att mannen dessutom var extremt svartsjuk
7. Det finns också en polisanmälan om en kniv och snara som samme man bar på sig vid ett besök på Malmskillnadsgatan 84-08-31

Om vi begrundar ovanstående fakta så är det rätt uppenbart att personer som Gonerka och Vinof inte ens kommer i närheten av dessa så anmärkningsvärda punkter och det borde vi faktiskt kunna enas om nu? Men visst huserade Vinof på Eugeniavägen som om det nu skulle göra honom extra misstänkt, har du undersökt om det fanns några fler personer på företagen där som brukade besöka Malmskillnadsgatan? Sammantaget var det rätt många personer som jobbade på de olika företagen, sett ur en statistisk synvinkel så bör fler personer från Eugeniavägen ha varit kunder hos de prostituerade. En något annorlunda infallsvinkel kanske?

Att tokdårarna Gonerka och Vinof besökte stritan är dock sant men du överskattar samtidigt deras betydelse i utredningen, för att komma på tal som möjlig alternativ GM så bör faktiskt den misstänkte ifråga ha haft dokumenterad kontakt med offret i juni månad och någon sådan tidsmässig koppling finns helt enkelt inte i fallet med Vinof och ännu mindre med Gonerka.
Citera
2016-03-15, 12:32
Medlem
När det gäller TÅ&BM så har du fortfarande inte kommit någonstans med deras vänner och göranden i småland mm, 1984?! Problem med att läsa den uthämtade "Slasken"?!
Och galningen Gonerka kan vi nog glömma för en stund - räcker så gott med den neddekade Vinof, tillsammans med våldsverkarna Robert o Monica och några till. Eremona är helt säkert inne på ett hyperintressant spår här.
Citat:
Nä, just det inte i juni som var den månad då da Costa försvann för gott, dina tankar tidigare gick ju i princip ut på att da Costa bodde på hotellet och att hon "kanske" tog sig en liten promenad till Vasaparken där hon råkade träffa på Monika. För att sy ihop denna teori bör alltså da Costa ha bott på hotellet strax innan hon försvann med det gjorde hon inte.

Vi fräschar upp ditt minne:

Tror snarare att du överskattar betydelsen av att Monika bodde bara 150 meter från Vasaparken nåt så in i hel.....

Försöker du lansera Gonerka som misstänkt GM igen? Trodde faktiskt att vi rett ut det här med den icke existerande personkopplingen mellan honom och da Costa? Och Vinof är inte så unik i utredningen som du inbillar dig, det finns en annan man som bodde i centrala Stockholm som faktiskt kan prickas av för fler punkter på en lista än nämnda Vinof (och Gonerka) för du skriver ju faktiskt att allt ska tas med i beräkningen och då går vi dig till mötes:

1. da Costa brukade övernatta hos denne man och var också skriven där ett tag
2. Offret blev också skjutsad med bil av denne man vid ett flertal tillfällen
3. da Costa lånade pengar av samma herre och hon var också skyldig honom pengar
4. Mannen är också det sista kända vittnet och han förde dagbok över sitt sista möte med offret
5. Självklart så var mannen också en van besökare på Malmskillnadsgatan
6. Det finns uppgifter om att mannen dessutom var extremt svartsjuk
7. Det finns också en polisanmälan om en kniv och snara som samme man bar på sig vid ett besök på Malmskillnadsgatan 84-08-31

Om vi begrundar ovanstående fakta så är det rätt uppenbart att personer som Gonerka och Vinof inte ens kommer i närheten av dessa så anmärkningsvärda punkter och det borde vi faktiskt kunna enas om nu? Men visst huserade Vinof på Eugeniavägen som om det nu skulle göra honom extra misstänkt, har du undersökt om det fanns några fler personer på företagen där som brukade besöka Malmskillnadsgatan? Sammantaget var det rätt många personer som jobbade på de olika företagen, sett ur en statistisk synvinkel så bör fler personer från Eugeniavägen ha varit kunder hos de prostituerade. En något annorlunda infallsvinkel kanske?

Att tokdårarna Gonerka och Vinof besökte stritan är dock sant men du överskattar samtidigt deras betydelse i utredningen, för att komma på tal som möjlig alternativ GM så bör faktiskt den misstänkte ifråga ha haft dokumenterad kontakt med offret i juni månad och någon sådan tidsmässig koppling finns helt enkelt inte i fallet med Vinof och ännu mindre med Gonerka.
Citera
2016-03-15, 12:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Betyder din nya teori om en sexualsadist (du har tidigare trott på en transportstyckning) att du nu har övergett arkitekten som GM?

Hm..vi borde väl istället ställa oss frågan om en sexualsadist också kan transportstycka ett offer?

Om vi tänker oss ett hypotetiskt scenario där offret har regelbundna träffar med en stamkund och att kunden då betalar bra för att få utöva extremt hårdhänta stryplekar som näst intill bringar offret till medvetslöshet vid flera tillfällen men att något totalt oväntat händer vid deras sista möte då offret råkar avlida i en fruktansvärd olycka, vad är det då som säger att kroppen inte kan bli transportstyckad?
Citera
2016-03-15, 16:44
Medlem
Troligen finns gärningsmannen (eller iaf ngn som känner honom) i den tidiga, fräscha delen av utredningen.

Varför - jag tänker som vanligt, så basalt som möjligt, att da Costa och hennes kretsar inte var sofistikerade, och styrkan är lojaliteten, förmågan att vända sig inåt, frysa ut polisen och skydda de egna leden. Inom missbrukargruppen gick nog snacket varmt, och missbrukare är mkt sociala djur (vilket jag själv ofta har upplevt, på livets irrvägar) ...

Listan på personer som var omedelbart intressanta är inte så lång, och med mina begränsade kunskaper (jag kände inte da Costa och hennes vänner, och det finns garanterat gamla överlevare som vet 1000 mer än jag, som bara läser gamla handlingar och använder bondförnuft) gissar jag att den ska se ut såhär ...

- BM/TÅ
-SS/CB
- Vinof (med utlöpare)
- Nils Korsvall

Detta är faktiskt en ganska matig lista, som polisen hade tillgång till redan från början, och det rådde inte brist på uppslag - runt dssa personer samlas så många datum, lokaler, händelser och personer att vilken utredare som helst borde vara nöjd.

Nils K gav förresten husrum åt da Costa (Hägersten) strax innan hon avled. Nils K var missbrukare (heroin och cannabis), och är märkligt bortglömd, trots att han har en mer intressant plats än Anckers, pga pågående missbruk, och för att han och da Costa "polade" och hängde ihop med en massa missbrukare i city. Anckers satte ju inte sin fot i dessa kretsar ...

Nils K:s långa förhör är väldigt intressant, och lite underligt ... han "hade en känsla av" att han sett da Costa efter pingsten, och kom inte ihåg om hon hade klocka på armen, trots att de kände varandra i många år och umgicks dagligen i juni 1984.

Han fick också skjuts av en missbrukare som hade en hund i bilen, och man åkte till "en stuga" strax utan för Stockholm.

Och dagen efter Roberts och Martins frisläppande träffar han "två besökande norrlänningar" som vill köpa knark (Martin var skriven i Gällivare). Den ene mannen har en massa mynt (ca 1000 kr), och senare på kvällen vill två obehagliga polare köpa hasch för 1000 kr, av da Costa ...

Hm ... ja, det finns så mkt fundera på ... men men ... jag gissar att väsentlig information om da Costas död fanns hos personerna i ovanstående lilla lista ...
Citera
2016-03-15, 16:55
Medlem
En missbrukare i medelåldern

Enligt FU umgicks inte da Costa med så många äldre personer, och de äldre manliga vänner/torskar vi har namn på är TÅ, BM, Vinof och Anckers, rätta mig om jag har fel.

Och ska man ta JE:s vittnesmål på allvar och försöker passa in ett känt ansikte så blir gissningsleken väldigt enkel.

Om JE talade sanning (det är ganska troligt) så var den stressade missbrukaren i medelåldern nog en sexkund eller ngn av de äldre vännerna, Vinof, BM eller TÅ. Men det kanske inte är så troligt att da Costa släpade runt på en torsk vid 19-tiden på kvällen, vad vet jag ....

De pundare som da Costa umgicks med i city var knappast i medelåldern, hur som helst ...

Missbrukare lägger på sig några år, men troligen såg CB eller NK inte ut som medelålders män, när de inte ens var 30 år gamla ... jag tror att dessa män kan uteslutas.

BM och TÅ hade inte pågående missbruk vad jag vet, men de var inga duvungar, och enligt egen utsago letade de efter da Costa i flera dagar, och det är lockande att tänka att da Costa till slut hanns upp av BM eller den svartsjuke TÅ, och att det var dags för "ett snack" eller en lite affärsuppgörelse, som spårade ur ...

Ragges långa förhör är fö intressant, och ger inte en smickrande bild av Tå och BM

Det finns många namn att hålla reda på, och det är lätt att glömma att da Costa faktiskt var aktivt eftersökt av dessa ganska luggslitna typer strax innan hon dog ...

Vinof kan vi nog också utesluta ... han var ganska apart - han var jättetjock på 80-talet, och han var väldigt bred över axlarna (en tyngdlyftartyp) och hans ölmage borde ett vittne komma ihåg. Mannen som JE påstår sig ha sett verkar inte ha varit iögonfallande.

TÅ blev fö "konstig när han drack", och sambandet mellan alkohol och våldsbrott ska aldrig underskattas.

Jag vågar påstå att TÅ och BM är nån sorts "dark horses", som gott kunde ha granskats en gång till.

De är f.ö. den enda da Costa-vänner som aktivt utpekades som suspekta 1984, och enligt Ragge fanns det många obehagliga frågetecken runt BM och TÅ - de ska ha "plockat pengar" av da Costa (ngn sorts hallickverksamhet kanske), och Ragge verkade vara riktigt rädd för BM och TÅ.
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-03-15 kl. 17:02.
Citera
2016-03-15, 17:34
Medlem
Som tidigare sagts betr. BM o TÅ; ifall utredare redan i nov/dec -84 hade masat sig iväg till ett ställe i Rydaholm o förhört Vinof Olausson ingående, så kunde man också ha tagit vägen över Hillerstorp, för att språka med radarparet ovan. DÅ kunde man kanhända samtidigt ha uppdagat kumpanen "David" - en minst lika apart figur.
Tänk bara, vilka chanser man bommade!

Citat:
En missbrukare i medelåldern

Enligt FU umgicks inte da Costa med så många äldre personer, och de äldre manliga vänner/torskar vi har namn på är TÅ, BM, Vinof och Anckers, rätta mig om jag har fel.

Och ska man ta JE:s vittnesmål på allvar och försöker passa in ett känt ansikte så blir gissningsleken väldigt enkel.

Om JE talade sanning (det är ganska troligt) så var den stressade missbrukaren i medelåldern nog en sexkund eller ngn av de äldre vännerna, Vinof, BM eller TÅ. Men det kanske inte är så troligt att da Costa släpade runt på en torsk vid 19-tiden på kvällen, vad vet jag ....

De pundare som da Costa umgicks med i city var knappast i medelåldern, hur som helst ...

Missbrukare lägger på sig några år, men troligen såg CB eller NK inte ut som medelålders män, när de inte ens var 30 år gamla ... jag tror att dessa män kan uteslutas.

BM och TÅ hade inte pågående missbruk vad jag vet, men de var inga duvungar, och enligt egen utsago letade de efter da Costa i flera dagar, och det är lockande att tänka att da Costa till slut hanns upp av BM eller den svartsjuke TÅ, och att det var dags för "ett snack" eller en lite affärsuppgörelse, som spårade ur ...

Ragges långa förhör är fö intressant, och ger inte en smickrande bild av Tå och BM

Det finns många namn att hålla reda på, och det är lätt att glömma att da Costa faktiskt var aktivt eftersökt av dessa ganska luggslitna typer strax innan hon dog ...

Vinof kan vi nog också utesluta ... han var ganska apart - han var jättetjock på 80-talet, och han var väldigt bred över axlarna (en tyngdlyftartyp) och hans ölmage borde ett vittne komma ihåg. Mannen som JE påstår sig ha sett verkar inte ha varit iögonfallande.

TÅ blev fö "konstig när han drack", och sambandet mellan alkohol och våldsbrott ska aldrig underskattas.

Jag vågar påstå att TÅ och BM är nån sorts "dark horses", som gott kunde ha granskats en gång till.

De är f.ö. den enda da Costa-vänner som aktivt utpekades som suspekta 1984, och enligt Ragge fanns det många obehagliga frågetecken runt BM och TÅ - de ska ha "plockat pengar" av da Costa (ngn sorts hallickverksamhet kanske), och Ragge verkade vara riktigt rädd för BM och TÅ.
Citera
2016-03-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Som tidigare sagts betr. BM o TÅ; ifall utredare redan i nov/dec -84 hade masat sig iväg till ett ställe i Rydaholm o förhört Vinof Olausson ingående, så kunde man också ha tagit vägen över Hillerstorp, för att språka med radarparet ovan. DÅ kunde man kanhända samtidigt ha uppdagat kumpanen "David" - en minst lika apart figur.
Tänk bara, vilka chanser man bommade!

Var snäll och uppdatera mig - skicka PM, så kan vi diskutera den eventuella kopplingen mellan KVO och TÅ/BM ...

Det finns så mkt att dra i - vi ska ta och titta på denna "David" ...

Jag tror också att vi ska starta en fb-tråd som handlar om Vinof, så ska vi ses om vi kan vaska fram några gamla polare eller släktingar som minns honom och vill diskutera

Och ska man tvunget hålla sig fast vid torskspåret - som vissa tvångsmässigt gör - så är ju TÅ som klippt och skuren ...

Han var Catrines "torsk" (hennes egna ord i FU), var svartsjuk, ville leva med Catrine, letade efter henne i flera dagar, hade suttit inne för mord, och blev konstig när han blev full ...

Vilket guldfynd han är, när allt kommer omkring

Catrine var tydligen ingen enkelspårig dumskalle, och hittade torskar, bostäder och pengar lite varstans.

Vem säger att hennes sexsäljande måste ske på Malmskillnadsgatan?

BM:s beskrivning av relationen till CdC är högst intressant - enligt BM sa TÅ att han äntligen hittat "den rätta", och det är lätt att skönja en ansenlig känslomässig laddning här - en yngre, nerdekad kvinna vill bort från en mkt äldre (ung 20 år skilde de två) klängig, "jobbig" mördare, som antagligen inte hade alla tabletter i asken alla dagar i veckan ...

Mycket, mycket intressant
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-03-15 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in