• 1
  • 2
2016-03-13, 17:07
Medlem
Koljarovs avatar
Varje gång jag går förbi en cykelaffär så skyltas det med diverse olika sorters mountainbike med ballongdäck och samtliga saknar stänkskärmar.
Detta vore väl inte större problem eftersom många av dom endast används i staden, dom som används i skogen borde väl också ha stänkskärm för att cyklisten ska slippa skita ner sig fullständigt vid lerigt underlag.

Jag tycker också att skyddsglasögonen att borde lera igen och kraftigt försämra sikten.

Så min fråga är skyltar affärerna med dessa cyklar för att dom ser coolare utan skärmar och kallt räknar med att cyklisterna ska köpa dyra proffsiga skärmar att montera på efter att den sålts och försöljaren prackar på dom stackars köparna dom dyrast möjliga skärmarna dom har istället för billigare och minst lika bra skärmar?
Citera
2016-03-13, 17:13
Medlem
Det är ju stadsbor Låg-Hög stadiet som köper dessa cyklar. De behöver inga "fula" skärmar.
Citera
2016-03-13, 17:15
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Varje gång jag går förbi en cykelaffär så skyltas det med diverse olika sorters mountainbike med ballongdäck och samtliga saknar stänkskärmar.
Detta vore väl inte större problem eftersom många av dom endast används i staden, dom som används i skogen borde väl också ha stänkskärm för att cyklisten ska slippa skita ner sig fullständigt vid lerigt underlag.

Jag tycker också att skyddsglasögonen att borde lera igen och kraftigt försämra sikten.

Så min fråga är skyltar affärerna med dessa cyklar för att dom ser coolare utan skärmar och kallt räknar med att cyklisterna ska köpa dyra proffsiga skärmar att montera på efter att den sålts och försöljaren prackar på dom stackars köparna dom dyrast möjliga skärmarna dom har istället för billigare och minst lika bra skärmar?
Jag gissar att de mountainbikes du ser är lite dyrare modeller. Förare av dessa brukar skita fullständigt i om man blir skitig (höhö). Ramen i sig stoppar ju en del av skiten också.

I övrigt finns det många nackdelar med stänkskärmar. Saker kan fastna, de kan vara i vägen och så är de inte estetiskt tilltalande. Viktbesparing..... mja.
Citera
2016-03-13, 17:28
Medlem
Three-Gringoss avatar
Citat:

Seriöst, dyra skärmar. När jag köpte mina skärmar till min stadscykeln kostade dom ca 200-300 kr, det var till min Specialized cykel och skärmarna var också från Specialized, i metall och med stag. Jag fick dom lite billigare eftersom jag också köpt cykeln där.

http://www.evaldsmtb.se/accessoarer/...r-set-v2-svart

När det gäller och åka med heltäckande skärmar i skogen skulle det inte gå, du skulle kröka dom eller slå av dom nästan omedelbart. Det man i stället gör är att möjligtvis sätta en liten skärm bakpå sadelstolpen och sedan kan man klippa till en bit plast och sätta på röret som går från styrstammen ned till vevlagret.
Citera
2016-03-13, 18:28
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three-Gringos
Seriöst, dyra skärmar. När jag köpte mina skärmar till min stadscykeln kostade dom ca 200-300 kr, det var till min Specialized cykel och skärmarna var också från Specialized, i metall och med stag. Jag fick dom lite billigare eftersom jag också köpt cykeln där.

När det gäller och åka med heltäckande skärmar i skogen skulle det inte gå, du skulle kröka dom eller slå av dom nästan omedelbart. Det man i stället gör är att möjligtvis sätta en liten skärm bakpå sadelstolpen och sedan kan man klippa till en bit plast och sätta på röret som går från styrstammen ned till vevlagret.
Såg något som hette typ Ass savers eller något liknande när jag var i min lokala cykelbutik häromdagen. Någon billig (?) plastskena som man satte på sadelstolpen.
Citera
2016-03-14, 11:42
Medlem
Citat:

Jag cyklar långlopp och annat på mtb och nej jag använder aldrig stänkskärmar på min mtb oavsett väder. Det ingår i sporten att bli skitig och lerig (kolla in grenen cyclocross på youtube så får du se på lerfest )

Cyklarna du ser är troligtvis tävlingshojjar och precis som någon sagt tidigare så bryr sig inte tävlingscykliser nämnvärt om man blir lerig eller ej, vissa kör med den så kallade ass saver dock sällan på tävling men på träningspass ibland. Gällande skyddsglasögon , ja dom blir skitiga antingen torkar man av skiten eller så lägger man ner dom i ryggfickan och kör utan svårare än så är det inte.

Enda gången jag funderar över att montera skärmar är när det är blött ute och jag ska transportcykla och inte vill vara dyngsur när jag kommer fram men det slutar oftast med att regnstället åker på istället ....
Citera
2016-03-14, 13:36
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:

Jag ska citera början av mitt inlägg " varje gång jag går förbi en cykelaffär så skyltas det med diverse olika sorters mountainbike med ballongdäck och samtliga saknar stänkskärmar.

Så finns det verkligen inte skärmar av lite kortare bättre kvalitetsskärmar som passar och lätt går att höja en bit så att skräp inte fastnar mellan däcket och skärmen?

Det går ju utmärkt att tillverka skärmar till crossmotorcyklar och endurohojar så varför går det inte till terränggående cyklar?
Citera
2016-03-14, 13:46
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purra
Gällande skyddsglasögon , ja dom blir skitiga antingen torkar man av skiten eller så lägger man ner dom i ryggfickan och kör utan svårare än så är det inte.

Tar jag helt fel nu men finns det inte skyddsglasögon med tunna plastfilmer som man sliter bort när linserna är skitiga glasögonen så att man blixtsnabbt får en glasklar lins, tills den smutsas ner igen och proceduren måste göras om, fast det kanske bara finns på enduromotorcyklar?
Citera
2016-03-14, 14:16
Medlem
Koljarovs avatar
Hittade en sida med stänkskydd som jag efterfrågade.
http://www.bikester.se/cykeltillbeho...kskaermar.html
Citera
2016-03-15, 12:04
Medlem
Citat:
Tar jag helt fel nu men finns det inte skyddsglasögon med tunna plastfilmer som man sliter bort när linserna är skitiga glasögonen så att man blixtsnabbt får en glasklar lins, tills den smutsas ner igen och proceduren måste göras om, fast det kanske bara finns på enduromotorcyklar?

Ja sånna finns men används för downhill och enduro cykling , vid race är de för stora och klumpiga .. (tänker långlopp och liknande ). Visst det förekommer att en del i långloppen kör med sånna stänkskärmar du länkade till men det är mest motionärer skulle jag säga. Kollar du i tävlingsleden så är de nästan obefintliga . Ass saver är smidiga för att ta bort det värsta skvättet när det är blött ute (den man sätter under sadeln , även känd som assguard )... Men ja det kan ibland tyckas konstigt att köpa en cykel för 50 000 kr utan att få stänkskärmar men inget jag reflekterar över...
Citera
2025-04-05, 11:53
Medlem
GrillTeknikers avatar
Det är väl samma efterblivna white trash retards som går igång på det som även plockar av cykelstödet för att det ser fult ut eller nåt.

Finns inget mer efterblivet än vardagscyklar utan skärmar och stöd.
Citera
2025-04-05, 21:25
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Jag kör med king-size skärmar i bak på två av mina mountain bikes (den ena är nästan en DH-cykel, men bara nästan. Sitter dubbelkronegaffel på...). Den ena har også framskärm (av plast). Framskärmen fågnar en del kottar som liksom sprätter i väg. Den andra har framgaffel från manitou och jag har inte hittat någon bra skärm som passar.
Bakskärmarna är typ 50 cm lång och 10 8-9 cm breda. Inget fastnar. Men väldigt få kör med detta, märkligt nog. Kanske dom tycker det väger för mycket? Många cyklister är ju väldigt klena och betalar gärna 1000-tlas kronor för att få av några gram av cykeln för att det skall gå lättare.

Så det fungerar utmärkt att köra MTB med bra skärmar. Om man är tuff nog att klara av den ökade vikten på kanske upp till 500 gram + det ökade luftmotståndet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in