Citat:
Ursprungligen postat av
Koljarov
Varje gång jag går förbi en cykelaffär så skyltas det med diverse olika sorters mountainbike med ballongdäck och samtliga saknar stänkskärmar.
Detta vore väl inte större problem eftersom många av dom endast används i staden, dom som används i skogen borde väl också ha stänkskärm för att cyklisten ska slippa skita ner sig fullständigt vid lerigt underlag.
Jag tycker också att skyddsglasögonen att borde lera igen och kraftigt försämra sikten.
Så min fråga är skyltar affärerna med dessa cyklar för att dom ser coolare utan skärmar och kallt räknar med att cyklisterna ska köpa dyra proffsiga skärmar att montera på efter att den sålts och försöljaren prackar på dom stackars köparna dom dyrast möjliga skärmarna dom har istället för billigare och minst lika bra skärmar?
Jag cyklar långlopp och annat på mtb och nej jag använder aldrig stänkskärmar på min mtb oavsett väder. Det ingår i sporten att bli skitig och lerig

(kolla in grenen cyclocross på youtube så får du se på lerfest

)
Cyklarna du ser är troligtvis tävlingshojjar och precis som någon sagt tidigare så bryr sig inte tävlingscykliser nämnvärt om man blir lerig eller ej, vissa kör med den så kallade ass saver dock sällan på tävling men på träningspass ibland. Gällande skyddsglasögon , ja dom blir skitiga antingen torkar man av skiten eller så lägger man ner dom i ryggfickan och kör utan svårare än så är det inte.
Enda gången jag funderar över att montera skärmar är när det är blött ute och jag ska transportcykla och inte vill vara dyngsur när jag kommer fram men det slutar oftast med att regnstället åker på istället ....