• 1
  • 2
2025-04-06, 18:50
Medlem
towbs avatar
Tanken är nog att man får lägga till sånt själv efter hur man ska använda cykeln. Kanske man ska ha på däck som inte lämnar plats. Man får inte med ringklocka och lampor heller. Pedalerna lär man ju byta, sadeln likaså.

Tror inte det ligger någon konspiration bakom
Citera
2025-04-07, 09:40
Bannlyst
Min saknar skärmar. Man blir smutsig på ryggen och får akta sig för att cykla i vattenpölar, då kommer allt i ansiktet
Citera
2025-04-07, 12:05
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Varje gång jag går förbi en cykelaffär så skyltas det med diverse olika sorters mountainbike med ballongdäck och samtliga saknar stänkskärmar.
Detta vore väl inte större problem eftersom många av dom endast används i staden, dom som används i skogen borde väl också ha stänkskärm för att cyklisten ska slippa skita ner sig fullständigt vid lerigt underlag.

Jag tycker också att skyddsglasögonen att borde lera igen och kraftigt försämra sikten.

Så min fråga är skyltar affärerna med dessa cyklar för att dom ser coolare utan skärmar och kallt räknar med att cyklisterna ska köpa dyra proffsiga skärmar att montera på efter att den sålts och försöljaren prackar på dom stackars köparna dom dyrast möjliga skärmarna dom har istället för billigare och minst lika bra skärmar?
Lite åt samma håll... varför köper "vanliga cyklister" MTB?
Oftast åker de på sin höjd över en gräsmatta då och då...37 växlar är oftast mer till bekymmer än nytta,så 3-8 i navet är mer användarvänligt osv..
Men en mtb SER väl ballare ut än en 7växlad "gubbcykel" med skärmar och pakethållare..
Citera
2025-04-08, 21:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamvarg666
Min saknar skärmar. Man blir smutsig på ryggen och får akta sig för att cykla i vattenpölar, då kommer allt i ansiktet
Jävligt opraktiskt!
Citera
2025-04-09, 03:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jävligt opraktiskt!
Ja jag hade tänkt sätta på skärmar någon gång.
Citera
2025-04-10, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Lite åt samma håll... varför köper "vanliga cyklister" MTB?
Oftast åker de på sin höjd över en gräsmatta då och då...37 växlar är oftast mer till bekymmer än nytta,så 3-8 i navet är mer användarvänligt osv..
Men en mtb SER väl ballare ut än en 7växlad "gubbcykel" med skärmar och pakethållare..

Min "vanliga" cykel har 55 mm däck och stänkskärmar. Det är trevligt med breda ballongdäck för som ger en behagligare färd på ojämna gator och vägar. Min cykel är ingen MTB men de flesta cyklar som klarar så bereda däck är väl MTB (eller MTB-liknande). Gubbcyklar klarar sällan så breda däck.
Citera
2025-04-10, 17:23
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Min "vanliga" cykel har 55 mm däck och stänkskärmar. Det är trevligt med breda ballongdäck för som ger en behagligare färd på ojämna gator och vägar. Min cykel är ingen MTB men de flesta cyklar som klarar så bereda däck är väl MTB (eller MTB-liknande). Gubbcyklar klarar sällan så breda däck.
Absolut! Klämde på 3" fetingar, 24" i en cruiser ram (ekrade om naven) men bak fick jag "öppna" ramen,förlänga och jävlas..fram gick det med nöd och näppe...v-bromsarna fick dock stryka på foten,för de satt ju efter 26" hjul..
Citera
2025-04-10, 18:39
Medlem
brianmolkos avatar
skärmar sätta på vid regn
Citera
2025-04-14, 09:00
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three-Gringos
Seriöst, dyra skärmar. När jag köpte mina skärmar till min stadscykeln kostade dom ca 200-300 kr, det var till min Specialized cykel och skärmarna var också från Specialized, i metall och med stag. Jag fick dom lite billigare eftersom jag också köpt cykeln där.

http://www.evaldsmtb.se/accessoarer/...r-set-v2-svart

När det gäller och åka med heltäckande skärmar i skogen skulle det inte gå, du skulle kröka dom eller slå av dom nästan omedelbart. Det man i stället gör är att möjligtvis sätta en liten skärm bakpå sadelstolpen och sedan kan man klippa till en bit plast och sätta på röret som går från styrstammen ned till vevlagret.

Du har rätt i att det inte skulle funka med permanent fastmonterade stänkskärmar (som återfinns på trad "stadscyklar") på cyklar designade för stigcykling i skogen, på berg etc.

Den lilla skärm du talar om kallas mudflaps lr butt savers och kan monteras både på framdämpare och där baktriangeln fäster i ramen, för att skydda rygg och rumpa från lera och stenskott - de funkar dock uruselt som skydd mot vatten).

Det finns dock riktiga & bredare skärmar i plast man kan köpa till skogscyklar; fram monteras dessa i håligheten där framdämparen förenas med främre ramröret, bak är fästning på sadelröret vanligast. Dessa skärmar ger ett överlägset skydd mot både lera, grus-/stenskott och regn/vatten. Något som mudflaps inte klarar.
Citera
2025-04-14, 10:26
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Du har rätt i att det inte skulle funka med permanent fastmonterade stänkskärmar (som återfinns på trad "stadscyklar") på cyklar designade för stigcykling i skogen, på berg etc.

Den lilla skärm du talar om kallas mudflaps lr butt savers och kan monteras både på framdämpare och där baktriangeln fäster i ramen, för att skydda rygg och rumpa från lera och stenskott - de funkar dock uruselt som skydd mot vatten).

Det finns dock riktiga & bredare skärmar i plast man kan köpa till skogscyklar; fram monteras dessa i håligheten där framdämparen förenas med främre ramröret, bak är fästning på sadelröret vanligast. Dessa skärmar ger ett överlägset skydd mot både lera, grus-/stenskott och regn/vatten. Något som mudflaps inte klarar.

Vill man inte bråka med mudflaps och liknande så finns X-board varianten, som man sätter fast på den sk "downtube". Dessa funkar riktigt bra för skiten som skvätter upp från framhjulet.
Citera
2025-04-14, 15:40
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Vill man inte bråka med mudflaps och liknande så finns X-board varianten, som man sätter fast på den sk "downtube". Dessa funkar riktigt bra för skiten som skvätter upp från framhjulet.

Jag har haft X-board varianten av framskärm fast inte just av SKS för länge sedan, men jag tyckte inte den fungerade särskilt bra när det var blött ute mot vatten så köpte SKS Shockblade för 27-29" sist det begav sig för att inte göra om samma misstag & bli missnöjd igen. Sedan har jag en SKS Dashblade (26-29") till bakhjulet, men det går ju att ha en X-Blade där ist. Dessa skärmar är lätta att ta av och på snabbt så man får rätt "look" på sin stigcykel när det är torrt och fint ute.
Citera
2025-04-27, 21:57
Medlem
Kanastras avatar
Det är väl för att få cykeln att låta billig. Sen får man köpa till skärm, lås och reflexer.

Jag kör mtb i skogen och har framskärm från shockblade. Första året utan så fick jag massa lackskador på ramen pga stenskott och fick även rispningar i ansiktet från stenar. Även om luftmotståndet ökar så får det vara värt det, är dessutom lätt att ta bort skärmen med ett knapptryck.
I mtb-kretsar är det status att cykeln väger så lite som möjligt och då ska exakt allt extra bort, till och med vattenflaskhållaren ska vägas på kokainvåg..
Själv har jag satt på stänkskärm fram, pakethållare med en korg, ringklocka och lampor eftersom jag även använder min mtb till vardagsärenden och har med mig lite frukt och andra grejer när jag kör.
Plingar dessutom alltid när jag närmar mig folk, även i skogen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in