Citat:
Ursprungligen postat av
Three-Gringos
Seriöst, dyra skärmar. När jag köpte mina skärmar till min stadscykeln kostade dom ca 200-300 kr, det var till min Specialized cykel och skärmarna var också från Specialized, i metall och med stag. Jag fick dom lite billigare eftersom jag också köpt cykeln där.
http://www.evaldsmtb.se/accessoarer/...r-set-v2-svart
När det gäller och åka med heltäckande skärmar i skogen skulle det inte gå, du skulle kröka dom eller slå av dom nästan omedelbart. Det man i stället gör är att möjligtvis sätta en liten skärm bakpå sadelstolpen och sedan kan man klippa till en bit plast och sätta på röret som går från styrstammen ned till vevlagret.
Du har rätt i att det inte skulle funka med permanent fastmonterade stänkskärmar (som återfinns på trad "stadscyklar") på cyklar designade för stigcykling i skogen, på berg etc.
Den lilla skärm du talar om kallas mudflaps lr butt savers och kan monteras både på framdämpare och där baktriangeln fäster i ramen, för att skydda rygg och rumpa från lera och stenskott - de funkar dock uruselt som skydd mot vatten).
Det finns dock riktiga & bredare skärmar i plast man kan köpa till skogscyklar; fram monteras dessa i håligheten där framdämparen förenas med främre ramröret, bak är fästning på sadelröret vanligast. Dessa skärmar ger ett överlägset skydd mot både lera, grus-/stenskott och regn/vatten. Något som mudflaps inte klarar.