2016-02-07, 17:32
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulelelelle
Är följande typiskt IBS?

Har alltid haft en känslig mage, är 35 år idag och har så varit så länge jag kan minnas, i perioder fått springa mkt på toa med lös mage.

När jag vaknade gick jag på toa och avföringen var normal, inga konstigheter, varken lös eller fast. I förmiddags så skulle jag gå på en promenad, åt en banan precis innan jag gick ut (hade ätit två rostmackor och laktosfri yoghurt med müsli på morgonen). Så fort jag kom ut blev jag väldigt illamående, gick ändå i ca 40 min. Väl hemma igen så hade jag lös avföring. Käkade lunch och en stund senare kom diarrén. Så jävla trött på att det är såhär ibland. Tycker inte direkt jag åt något konstigt

Har inte gjort några undersökningar om jag egentligen har IBS men efter så många år med problem borde det väl iaf inte vara något farligt? Brukar ha några eller någon dag som denna varje månad, däremellan oftast väldigt bra i magen med fast avföring. Hittar inga röster dock, känns inte som någon speciell mat eller så förvärrar eller gör bättre.

Har väl ingen direkt fråga, ville bara skriva av mig o kanske se om någon känner igen sig.

Har sådana symptom jag också och har haft det i många år. Äter ibs-diet sedan en tid men har inte märkt någon förbättring. Därför har jag funderat på att gå till en vårdcentral och testa mig, hur nu det går till.
Citera
2016-03-08, 19:38
Medlem
develoopers avatar
Hej!

Finns det någon som kan peka mig i en riktning mot ett botemedel mot detta?
Citera
2016-03-09, 04:17
Medlem
Gunner23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develooper
Hej!

Finns det någon som kan peka mig i en riktning mot ett botemedel mot detta?
Lchf kosten har hjälpt många
Citera
2016-03-14, 12:30
Medlem
Kan detta vara IBS?

Har aningen ont i magen, kommer och går. Illamående som kommer och går. Aningen bubblig/gasig/orolig i magen. Har lösare avföring än vanligt. Ibland förstoppad.

Är 26 år, annars fullt frisk och har aldrig haft magproblem förut. Har haft bekymren i 1½ vecka.

Har sedan jag mått dåligt inte druckit kaffe, alhohol, rökt, ätit stark mat eller onyttig mat. Mest "vanlig" mat med mycket yoghurt, grönsaker osv.

Är extremt orolig, om ni inte tror ibs, vad isåfall?
Senast redigerad av Xade 2016-03-14 kl. 12:33.
Citera
2016-03-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Kan detta vara IBS?

Har aningen ont i magen, kommer och går. Illamående som kommer och går. Aningen bubblig/gasig/orolig i magen. Har lösare avföring än vanligt. Ibland förstoppad.

Är 26 år, annars fullt frisk och har aldrig haft magproblem förut. Har haft bekymren i 1½ vecka.

Har sedan jag mått dåligt inte druckit kaffe, alhohol, rökt, ätit stark mat eller onyttig mat. Mest "vanlig" mat med mycket yoghurt, grönsaker osv.

Är extremt orolig, om ni inte tror ibs, vad isåfall?

Det går tyvärr inte att svara på med bestämdhet. IBS är en uteslutningsdiagnos. Symptomen stämmer in på andra sjukdomar och åkommor så kan man utesluta andra sjukdomar så har man mest troligt IBS.
Citera
2016-03-15, 23:50
Medlem
AsburyPerks avatar
Ni som har IBS, på vilka sätt konstaterade er läkare att det var IBS och inte cancer? Vilka prover togs osv?
Citera
2016-03-16, 06:16
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Ni som har IBS, på vilka sätt konstaterade er läkare att det var IBS och inte cancer? Vilka prover togs osv?
Jag fick lämna min historia. Berätta om vilka besvär jag har. Tex så har jag omväxlande avföring och inga problem på natten.
Fick lämna blodprov ( 6 rör) med HB, sänka, ämnesomsättning, celiaki osv. Fick även lämna avföringsprov. 3 dagar för att kolla upp blod i avföringen och ett calprotektin för att kolla inflammation.
Eftersom jag haft besvären ett tag, var under 40 år och inte hade några röda flaggor på något av testen så kunde man ställa diagnosen.
Citera
2016-03-16, 18:51
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Jag fick lämna min historia. Berätta om vilka besvär jag har. Tex så har jag omväxlande avföring och inga problem på natten.
Fick lämna blodprov ( 6 rör) med HB, sänka, ämnesomsättning, celiaki osv. Fick även lämna avföringsprov. 3 dagar för att kolla upp blod i avföringen och ett calprotektin för att kolla inflammation.
Eftersom jag haft besvären ett tag, var under 40 år och inte hade några röda flaggor på något av testen så kunde man ställa diagnosen.

Jag är i liknande situation. Känner du dig bekväm med det? Cancer i tarmen är den tredje vanligaste cancern och det ger liknande symptom som IBS. Ända sättet att veta säkert är att gå in och kolla. Jag tänker också "jag har haft det så länge så det är inte cancer" men har läst att tarmcancer kommer sakta krypande under flera år ofta.

Har du ont i lägre magen, framförallt på vänster sida? Det har jag.
Citera
2016-03-17, 01:01
Medlem
lithionits avatar
Citat:
¨
Genom att ta typ alla normala prover som finns för att utesluta den orsaken fick även genomgå en koloskopi :S Fast det är värt att genomgå sista för att kunna utesluta något allvarligare typ cancer eller crohns sjukdom.
IBS är lite av en uteslutningsdiagnos.
Citera
2016-03-17, 04:06
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
¨
Genom att ta typ alla normala prover som finns för att utesluta den orsaken fick även genomgå en koloskopi :S Fast det är värt att genomgå sista för att kunna utesluta något allvarligare typ cancer eller crohns sjukdom.
IBS är lite av en uteslutningsdiagnos.

Jag undrar varför koloskopi utförs ibland och ibland inte? Lite jeopardy från den svenska läkarkåren verkar det som...
Citera
2016-03-17, 06:11
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Jag undrar varför koloskopi utförs ibland och ibland inte? Lite jeopardy från den svenska läkarkåren verkar det som...

Koloskopi utförs ju om det finns någon misstanke på något annat som tex att man kanske har visat positivt på ett avföringsprov, har svåra smärtor eller om man haft högre kalprotektin eller har uteslutande diarré.

Tarmcancer tex blöder sporadiskt. Dock kan det vara osynligt för blotta ögat. Hb i avföring * 3 ska ju fånga upp det. Är man negativ på alla så är det med sannolikhet till 95% inte cancer.
Magrar man inte och är under 40 när besvären startade och negativt på de andra så är risken för cancer väldigt liten. Då finns det ingen ide att plåga igenom någon med koloskopi.

Jag känner mig trygg med diagnosen IBS. Jag litar på de läkare jag träffat samt det jag läst.

Jo jag har haft vänstersidiga buksmärtor.. Det är den vanligaste vid IBS. Dock är min smärta av annan orsak..
Citera
2016-03-17, 11:59
Medlem
Tycker det är riktigt dåligt att folk som utreds för magproblem inte får genomgå minst en koloskopi också utan bara dylika avföringsprov och blodprov.

Jag själv har Crohns. Ligger inom normalvärde calprotektin i avföringsprov och alla blodprover har alltid varit bra.

Aldrig gått ner i vikt pga sjukdomen och har inte de klassiska symptomen för crohns, men ändå har jag det och det upptäckte dom just tack vare koloskopi. Och när dom väl utförde undersökningen hade jag haft problem med magen sen jag föddes -95. Fick diagnos för ca 3 år sedan så exakt när jag fick crohns vet vi inte men med detta inlägg vill jag bara att folk inte ska godta några ynkliga prover om man tror det finns mer bakom.

Vissa med inflammatoriska sjukdomar i tarmarna får inte diagnos förrän efter kontrast röntgen och kapselkameraundersökning. Så man kan missa mycket på en koloskopi också.

IBS är en uteslutningsdiagnos och då måste man ju faktiskt ordentligt utesluta alla andra sjukdomar, enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in