Citat:
Ursprungligen postat av
Livingmyownlife
Om man vänder på det- vad får dig att inte tvivla på att du verkligen har crohns?
Calprotektin är ju säker säger läkarna och forskningen. Att det provet i de flesta fall kan ersätta en koloskopi vid misstanke IBD..
Bara en tanke.
Jag känner att någonstans måste man dra en gräns. Man kan inte oroa sig livet igenom för att läkarna gjort någon miss. Det mår ingen mage bra av.
Jag har haft förhöjt calprotektin men också många ggr (som nu) har jag fullt normalt. Ändå är min tunntarm full med blödande sår, så jo crohns har jag.
Calprotektin är bra - för vissa. Ju längre in inflammationen sitter desto lägre värde på calprotektin (oftast). Man ser ofta folk med sin inflammation i ändtarmen/tjocktarmen som har ex 3000 och uppåt medans folk som har det i tunntarmen är minst lika sjuka om inte sämre när deras värde bara är 300.
Vet t.o m en som har calprotektin värde på 50.000 men som mår bra så man kan inte lita blint på detta värde tyvärr för annars hade det varit ett bra sätt att diagnostisera och slippa andra undersökningar. Min läkare har också själv sagt till mig att man inte kan lita på det och de flesta med IBD håller med.
Självklart måste man dra en gräns men jag ser ofta folk som är nojjiga ändå helst i den här tråden och då är det lika bra att få genomgå en koloskopi minst för att stilla sin oro. Men känner man sig nöjd med sin IBS diagnos så är det fine såklart. Allt är ju upp till en själv.
Men det är inte rätt av läkare att sätta IBS utan att först ha kolla igenom allt annat då det är en uteslutningsdiagnos. Vissa läkare sätter ju den diagnosen efter lite kläm på magen och skickar hem patienten, det händer för ofta.