Citat:
Ursprungligen postat av
touchtoes
Återigen haft en riktigt dålig period med min mage. Jag försöker utesluta allt som jag vet gör min mage orolig, men nu har jag börjat få fler symtom än jag haft innan som är svårare att härleda. Jag har ju alltid tidigare enbart varit lös i magen, sedan har detta gått över när jag sprungit på toaletten några gånger. Nu börjar jag även märka annan slags obehag: uppblåstkänsla, otroligt mycket gaser, spänd mage. Att magen blir så spänd gör ibland ont. Detta är nästan värre eftersom det ofta pågår i flera dagar i jämförelse med diarrén som går över direkt jag gått på toa några gånger... Nu har min mage varit gasig sedan i lördags och det börjar bli outhärdligt.
Ikväll ska jag försöka ta mig ut och motionera ordentligt, förhoppningsvis kanske det lättar lite. Jag är lite lur på att gasen blir en biverkning av Inolaxolen..
Ni som testat Dimor Comp, vad är den största skillnaden mellan den och vanlig Dimor?
Hur ser din kosthållning ut och tar du några tillskott i övrigt?
Gällande kost rekommenderar jag Paleo/Lchf (och eventuellt lite vitt ris), det har hjälp mig mycket. Förutom att magen blivit bättre har det övriga välmåendet blivit enormt mycket bättre. Jag äter mycket ekologiska grönsaker, kött, fågel, fisk och ägg. Fetter från avokado, kokosolja, ekologisk smör.
Kosttillskott finns det som du säkert redan vet en uppsjö utav. Vad som hjälpt mig mest är probiotika. Finns att köpa som kosttillskott men min tips är att köpa tvistelvinds surkål istället, som är långt mycket billigare och mycket potent. Det måste vara tvistelvinds och den ska du hitta i en kyl i affären (om kylkedjan är bruten dör de probiotiska bakterierna). Har du inte ätit mjölksyrade grönsaker tidigare så börja med lite åt gången, typ en tesked eller
mindre, och vänta och se hur du reagerar (läs om herxheimer reaction om du är nyfiken på varför).
Övriga tips på hjälpsamma tillskott;
-Matsmältningsenzymer (Innate och NOW Foods är bra)
-D-vitamin (Holistic 5000 IE)
-Magnesium (är bland annat inblandad i produktionen av de flesta av våra enzymer, finns att köpa som "olja" istället för kapslarna, dessa kan ge lös mage, se exempelvis Ancient Minerals magnesiumolja).
Mvh