2016-03-12, 21:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Men nu var ju personen i fråga omyndig.

Jag skrev: "Patienten/föräldrarna bestämmer själv vem han/hon vill ha kontakt med."

Det finns knappast någon lagstiftning, som sjukvården skulle kunna åberopa för att hindra en patient eller patientens målsman från att kontakta media - en inneliggande patient, eller en omyndig patients målsman, är ju inte omyndigförklarade.
Citera
2016-03-12, 21:32
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja... patienten/föräldrarna bestämmer själv vem han/hon vill ha kontakt med. Det finns knappast någon lagstiftning, som sjukvården skulle kunna åberopa för att hindra en patient från att kontakta media - en inneliggande patient är ju inte omyndigförklarad.
Nej, de kan inte hindra en patient att kontakta media men de kan hålla journalister borta från inneliggande patienter, i alla fall enligt Västra Götalandsregionens kommunikationsdirektör.

http://www.svd.se/journalister-tog-sig-in-pa-sjukhuset-i-trollhattan
Citat: ”Sjukhus är inte allmän plats, det råder fotoförbud och det är sjukvården som avgör eventuellt tillträde. Även om den enskilde eller anhörig ger sitt medgivande så innebär inte det att det lämnats ett godkännande om besök till sjukvårdens slutna lokal”, uppger Västra Götalandsregionens kommunikationsdirektör Erik Lagerst*n till tidningen.
Citera
2016-03-12, 21:43
Medlem
Gillas avatar
Det inträffade har aldrig hänt. Det är verkligen pinsamt för de inblandade att det har nått så här långt..
Citera
2016-03-12, 21:48
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Nej, de kan inte hindra en patient att kontakta media men de kan hålla journalister borta från inneliggande patienter, i alla fall enligt Västra Götalandsregionens kommunikationsdirektör.

http://www.svd.se/journalister-tog-sig-in-pa-sjukhuset-i-trollhattan
Citat: ”Sjukhus är inte allmän plats, det råder fotoförbud och det är sjukvården som avgör eventuellt tillträde. Även om den enskilde eller anhörig ger sitt medgivande så innebär inte det att det lämnats ett godkännande om besök till sjukvårdens slutna lokal”, uppger Västra Götalandsregionens kommunikationsdirektör Erik Lagerst*n till tidningen.

Det är nog en svunnen tid att sjukvården skulle vara beredd att *rutinmässigt* vägra inneliggande patienter att ha besök i "sjukvårdens slutna lokal". Det skulle sannolikt leda till en diskussion om förmyndarmetoder, vilket sjukvården knappast är villig att strida för.
Citera
2016-03-12, 21:50
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Jag skrev: "Patienten/föräldrarna bestämmer själv vem han/hon vill ha kontakt med."

Det finns knappast någon lagstiftning, som sjukvården skulle kunna åberopa för att hindra en patient eller patientens målsman från att kontakta media - en inneliggande patient, eller en omyndig patients målsman, är ju inte omyndigförklarade.
Enligt tidningen Journalisten krävs det till och med skriftligt tillstånd från verksamhetschefen på Sahlgrenska (där den filmade intervjun skedde).
http://www.journalisten.se/nyheter/sjukhus-forbjuder-att-samtal-spelas

Edit: "På Sahlgrenska i Göteborg, Södersjukhuset (SÖS) i Stockholm och Skånes universitetssjukhus i Malmö och Lund krävs ett skriftligt tillstånd. Inne på alla dessa sjukhus råder ett generellt fotoförbud. På Sahlgrenska och på Skånes universitetssjukhus ges godkännandet för fotografering av en person – verksamhetschefen."

Man får väl hoppas att Expressen hade ett sånt skriftligt tillstånd innan intervjun gjordes..
Senast redigerad av Schering 2016-03-12 kl. 21:57.
Citera
2016-03-12, 21:55
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Det är nog en svunnen tid att sjukvården skulle vara beredd att *rutinmässigt* vägra inneliggande patienter att ha besök i "sjukvårdens slutna lokal". Det skulle sannolikt leda till en diskussion om förmyndarmetoder, vilket sjukvården knappast är villig att strida för.
Om den 23:e oktober 2015 (då artikeln publicerades) är en svunnen tid så försvinner tiden väldigt snabbt för tillfället.

En diskussionen gällande förmyndarmetoder finner du i artikeln i tidningen Journalisten som jag länkade till här ovanför. De hänger bara upp sig över förbudet mot ljudupptagning, de opponerar sig inte mot fotoförbudet.
Citera
2016-03-12, 22:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Om den 23:e oktober 2015 (då artikeln publicerades) är en svunnen tid så försvinner tiden väldigt snabbt för tillfället.

En diskussionen gällande förmyndarmetoder finner du i artikeln i tidningen Journalisten som jag länkade till här ovanför. De hänger bara upp sig över förbudet mot ljudupptagning, de opponerar sig inte mot fotoförbudet.

Min poäng var, att allmänheten sannolikt skulle anse, att det vore förmyndarfasoner om sjukvården *rutinmässigt* skulle förvägra inneliggande patienter att ha besök av journalister (intervju, ljud, film osv). Folk är (i vissa frågor) inte riktigt lika fogliga som förr.
Citera
2016-03-12, 23:11
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Min poäng var
Är det inte läge att tagga ner nu? Du har ju gått på som den värsta rättshaverist och spammat ned tråden rätt länge nu.
Respektlöst.
Citera
2016-03-12, 23:23
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Min poäng var, att allmänheten sannolikt skulle anse, att det vore förmyndarfasoner om sjukvården *rutinmässigt* skulle förvägra inneliggande patienter att ha besök av journalister (intervju, ljud, film osv). Folk är (i vissa frågor) inte riktigt lika fogliga som förr.
Ja, om sjukhuset rutinmässigt nekade varenda gång en journalist frågade så skulle det nog bli lite liv. I detta fallet vore det dock inte svårt att motivera ett avslag.

Frågan är om journalisterna har fått tillstånd från verksamhetschefen. Kanske något att återkomma till framöver om det visar sig att historien inte stämmer.
Senast redigerad av Schering 2016-03-12 kl. 23:25.
Citera
2016-03-13, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Det inträffade har aldrig hänt. Det är verkligen pinsamt för de inblandade att det har nått så här långt..

Du har ju lokalkännedom och bor på samma ställe som BO. Kan du utveckla vad du har hört och hur trovärdiga dina källor är?
Citera
2016-03-13, 00:34
Medlem
Krulssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Du har ju lokalkännedom och bor på samma ställe som BO. Kan du utveckla vad du har hört och hur trovärdiga dina källor är?

Vart bor Bosse (Bo) då? Det har jag nog missat.
Citera
2016-03-13, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulsson
Vart bor Bosse (Bo) då? Det har jag nog missat.
En enkel sökning på nätet ger svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in