2016-03-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Det är ju mycket svårt för polisen att bevisa att något inte skett. I fallet ovan kunde de bevisa att hon inte varit där hon påstod sig varit.

Ja, så är det. Men också här är BO:s berättelse lite märklig, den stämmer inte riktigt. Enligt polisen som Fria Tider intervjuat. Men här är BO minderårig och dessutom har hon valt att hänga ut sig i media så jag tror inte att polisen kommer med ett uttalande om falskanmälan även om utredningen skulle utmynna till det. Vilket iofs är helt OK.
Citera
2016-03-12, 16:38
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tror inte, att det finns någon forskning betr. om det är vanligare, att det finns ett personligt motiv för en misshandel jämfört med, att det inte finns något personligt motiv för en misshandel. Forskning är *dyrt*. Det finns inte någon, som vill betala för forskning med just den frågeställningen. Du får grubbla vidare över varför...
Du är inte lite korkad. Frågorna är ställda på det sätt som du själv har gjort genomgående i tråden. Såg du inte vad jag skrev precis ovanför de frågorna? Jag citerar mig själv:
Citat:
Precis såhär har du låtit i denna tråden:
Du väljer alltså att garva åt en som använder sig av ditt eget sätt att föra en diskussion på.
Får återigen tacka för att du så effektivt bevisar mina poänger.

Citat:
Jag påstår inte, att misshandeln sannolikt har drabbat fel person - det är en möjlighet, som man inte kan utesluta.
Varför kommer du inte med några närmare förklaringar eller källhänvisningar till varför du tror som du gör? Något som du ständigt avkräver av andra i tråden, utan att själv leva upp till det.

Citat:
Du citerade inte mitt inlägg i sin helhet. Jag länkar till flera fall, där media rapporterat om oprovocerad misshandel av kvinnor
Bara för att media rapporterat om fall betyder det inte att en faktiskt ökning av dessa fall har skett, som du påstod. Här misslyckas du alltså med att underbygga ett spekulativt påstående från din sida med fakta och källhänvisningar. Något som du ständigt avkrävt från andra i tråden. Skärpning.

Citat:
Jag skriver i det du citerar: "Svensk polis mobiliserar INTE mot, att allmänheten utsätts för brottslighet på centralstationen i Stockholm - men svensk polis mobiliserar kraftfullt mot att ett grupp polacker bestämmer sig för att inskrida." Det finns flera fall från resten av landet med samma prioritering av polisen.
Du missade dessa frågor fullständigt:
Citat:
Kan du visa några exempel där polisen fungerar som livvakter för importerade ligister? Hur många fall handlar det om per år? Finns det forskningsrapporter man kan läsa?
Varför vill du inte svara på det? Kan det möjligtvis vara så att du spekulerade lite? Utan ordentligt med kött på benen?

Citat:
Jag ger henne the benefit of the doubt, eftersom det inte finns några starka skäl att misstänka, att Sophie skulle ha ett självskadebeteende.
Det är vad du anser. Men du har aldrig gett någon närmare förklaring på varför du tycker så. Något som du ständigt avkrävt av andra personer i tråden när de tillkännagivit sina ståndpunkter. För miljonte gången, lev upp till den standard som du avkräver av andra.

Nu avslutar jag den här diskussionen och svarar inte på fler av dina inlägg ang detta. För övrigt adresserade du överhuvudtaget inte ett tiotal av mina frågor, utgår ifrån att det är för att du inte kan svara på dem. Du är helt enkelt för korkad för att man ska kunna föra en diskussion med dig.
Senast redigerad av lindemann 2016-03-12 kl. 16:46.
Citera
2016-03-12, 17:11
Medlem
Detta är ett allvarligt brott. BO har blivit förlamad, åtminstone tillfälligt. Tre för henne okända utländska män har misshandlat henne utan någon som helst anledning. BO är mörkhårig och brunögd så anledningen kan inte ha varit att utrota den svenska, blonda rasen. Jag förstår ingenting. Och varför kommer inte polisen någonvart? Det var ju på en allmän plats som BO blev misshandlad på dagtid. Finns det verkligen ingen som sett någonting?
Citera
2016-03-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, så är det. Men också här är BO:s berättelse lite märklig, den stämmer inte riktigt. Enligt polisen som Fria Tider intervjuat. Men här är BO minderårig och dessutom har hon valt att hänga ut sig i media så jag tror inte att polisen kommer med ett uttalande om falskanmälan även om utredningen skulle utmynna till det. Vilket iofs är helt OK.
Men det borde påverka vårt språkbruk. Är det en falskanmälan så är hon GM och inte BO. Ofta leder sådana anmälningar till att oskyldiga blir misstänkta och då är det de oskyldigt misstänkta som är BO och inte hon. Rätt skall vara rätt.
Citera
2016-03-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Men det borde påverka vårt språkbruk. Är det en falskanmälan så är hon GM och inte BO. Ofta leder sådana anmälningar till att oskyldiga blir misstänkta och då är det de oskyldigt misstänkta som är BO och inte hon. Rätt skall vara rätt.

Jag tror inte att någon blir misstänkt i detta fall.
Citera
2016-03-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror inte att någon blir misstänkt i detta fall.
Eller så finns det en misstänkt men rättsväsendet väljer den enkla vägen att lägga ned fallet på grund av hennes ålder.
Citera
2016-03-12, 18:40
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Citat:
Tror inte, att det finns någon forskning betr. om det är vanligare, att det finns ett personligt motiv för en misshandel jämfört med, att det inte finns något personligt motiv för en misshandel. Forskning är *dyrt*. Det finns inte någon, som vill betala för forskning med just den frågeställningen. Du får grubbla vidare över varför...

Du är inte lite korkad. Frågorna är ställda på det sätt som du själv har gjort genomgående i tråden. Såg du inte vad jag skrev precis ovanför de frågorna? Jag citerar mig själv: "Precis såhär har du låtit i denna tråden".

Du väljer alltså att garva åt en som använder sig av ditt eget sätt att föra en diskussion på.
Får återigen tacka för att du så effektivt bevisar mina poänger.

I rest my case. Du får fortsätta att grubbla över, varför ingen vill betala för forskning med frågeställningen: Är det vanligare, att det finns ett personligt motiv för en misshandel jämfört med, att det inte finns något personligt motiv för en misshandel?

Citat:
Citat:
Jag påstår inte, att misshandeln sannolikt har drabbat fel person - det är en möjlighet, som man inte kan utesluta.

Varför kommer du inte med några närmare förklaringar eller källhänvisningar till varför du tror som du gör? Något som du ständigt avkräver av andra i tråden, utan att själv leva upp till det.

Har du läsförståelseproblem? Begriper du inte skillnaden mellan att inte utesluta något och att ha det som en huvudhypotes.

Citat:
Citat:
Du citerade inte mitt inlägg i sin helhet. Jag länkar till flera fall, där media rapporterat om oprovocerad misshandel av kvinnor.
Bara för att media rapporterat om fall betyder det inte att en faktiskt ökning av dessa fall har skett, som du påstod. Här misslyckas du alltså med att underbygga ett spekulativt påstående från din sida med fakta och källhänvisningar. Något som du ständigt avkrävt från andra i tråden. Skärpning.

Den som anser, att kvinnor alltid har blivit nedslagna i samma omfattning på gator och torg av okända män - det är bara anmälningsbenägenheten som har ökat - får gärna forsätta att anse det.

Citat:
Citat:
Jag skriver i det du citerar: Den svenska polisen fungerar i praktiken som livvakter för importerade ligister.

Svensk polis mobiliserar INTE mot, att allmänheten utsätts för brottslighet på centralstationen i Stockholm - men svensk polis mobiliserar kraftfullt mot att ett grupp polacker bestämmer sig för att inskrida. Det finns flera fall från resten av landet med samma prioritering av polisen.

Du missade dessa frågor fullständigt:

Kan du visa några exempel där polisen fungerar som livvakter för importerade ligister? Hur många fall handlar det om per år? Finns det forskningsrapporter man kan läsa?
Varför vill du inte svara på det? Kan det möjligtvis vara så att du spekulerade lite? Utan ordentligt med kött på benen?

Jag skriver, som sagt, i det du citerar: Svensk polis mobiliserar INTE mot, att allmänheten utsätts för brottslighet på centralstationen i Stockholm - men svensk polis mobiliserar kraftfullt mot att ett grupp polacker bestämmer sig för att inskrida. Det finns flera fall från resten av landet med samma prioritering av polisen.

Du kanske anser, att man bör kalla svensk polis för ligisternas säkerhetsstyrkor... snarare än livvakter? Det ligger en del i det, men jag gillar alliterationen.

Citat:
Citat:
Jag ger henne the benefit of the doubt, eftersom det inte finns några starka skäl att misstänka, att Sophie skulle ha ett självskadebeteende.
Det är vad du anser. Men du har aldrig gett någon närmare förklaring på varför du tycker så. Något som du ständigt avkrävt av andra personer i tråden när de tillkännagivit sina ståndpunkter. För miljonte gången, lev upp till den standard som du avkräver av andra.

Nu avslutar jag den här diskussionen och svarar inte på fler av dina inlägg ang detta. För övrigt adresserade du överhuvudtaget inte ett tiotal av mina frågor, utgår ifrån att det är för att du inte kan svara på dem. Du är helt enkelt för korkad för att man ska kunna föra en diskussion med dig.

Ytterst torde det handla om människosyn. Härmed avslutar även jag vår diskussion. Ha en trevlig kväll!
Citera
2016-03-12, 18:58
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Ni skriker ju er blodiga över att media inte "berättar sanningen". När de väl gör det, då är det också fel.

Saken är ju att Sophie själv har gått ut till media och hetsat mot invandrare.
Hela rasist-pöbeln hänger på. "Ja, såna är de", "där ser ni... blattar, blattar, blattar", "alla är rädda"

Nån vill ha det så här... nån vill att folk ska vara rädda... inte fan är det miljöpartister som sitter och hetsar på... inte fan är det sossar som ljuger ihop storys för att skrämma.

Jag tror det handlar om ytterligare en SDare som hittat på en story för att hetsa.
När fan ska ni ge er...
Ni och ni...

Jag stör mig på när media utesluter delar av signalement som skulle kunnat leda till gripande vid vissa typer av lite allvarligare brottslighet, typ sexualbrott utomhus.

Jag stör mig också på när aktörer inom media blåljuger om offentlig och lättläst brottsstatistik som i rimlighetens namn inte ens kan misstolkas av en journalist (ibland ljuger de via en oemotsagd proxy-"expert").

Jag stör mig när aktörer inom media känner till men mörkar relativt specifika händelser (typ We Are STHLM) eller generella tendenser i samhället (typ vågen av invandringsrelaterade sexuella trakasserier) men så fort regeringen ändrar politik så börjar de rapportera det. Inga kommentarer kring varför man inte sa något tidigare utan det försöker man skylla på polisen vilket är totalt skitsnack.

I det här specifika fallet så stör jag mig på att man hänger ut ett brottsoffer (eller eventuellt icke brottsoffer) utan minsta hänsyn till henne och familjen. Ja, hon ville tala ut i media, men frågan är om hon fortfarande tycker att det var ett bra beslut nu eller om några månader. Journalisterna skiter fullständigt i eventuella konsekvenser för henne och familjen.
Jag är generellt sett motståndare till att hänga ut gärningsmän efter dom också förresten.
Senast redigerad av Schering 2016-03-12 kl. 19:01.
Citera
2016-03-12, 20:19
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
I det här specifika fallet så stör jag mig på att man hänger ut ett brottsoffer (eller eventuellt icke brottsoffer) utan minsta hänsyn till henne och familjen. Ja, hon ville tala ut i media, men frågan är om hon fortfarande tycker att det var ett bra beslut nu eller om några månader. Journalisterna skiter fullständigt i eventuella konsekvenser för henne och familjen.

I det här fallet var det väl snarast familjen eller mera specifikt morsan som hängde ut dottern och sig själv. Har väldigt svårt att tro att en sån där videointervju med en minderårig kan göras utan aktiv medverkan och godkännande av föräldrarna. Normalt skulle inte sjukhuset låta journalister komma i närheten av en person som är inlagd för ev hjärnskada och förlamning i samband med misshandel. I synnerhet inte en minderårig. Men visst jag håller med dig, det är ett jävla skit av tidningen att genomföra intervjun oavsett hur den har kommit till.

Mycket tragisk historia det här.
Citera
2016-03-12, 20:47
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
I det här fallet var det väl snarast familjen eller mera specifikt morsan som hängde ut dottern och sig själv. Har väldigt svårt att tro att en sån där videointervju med en minderårig kan göras utan aktiv medverkan och godkännande av föräldrarna. Normalt skulle inte sjukhuset låta journalister komma i närheten av en person som är inlagd för ev hjärnskada och förlamning i samband med misshandel. I synnerhet inte en minderårig. Men visst jag håller med dig, det är ett jävla skit av tidningen att genomföra intervjun oavsett hur den har kommit till.

Mycket tragisk historia det här.
Ja, BO och anhöriga har nog varit med på tåget men man kommer inte ifrån att journalisterna är mer insatta än dem angående hur sånt här kan utveckla sig och journalisterna är de som tjänar på sitt "scoop".

Delar av journalistkåren är helt enkelt ett jävla pack, det var väl främst det jag ville ha sagt. Kanske inte revolutionerande nya idéer i och för sig..

Sjukhuset borde rent generellt hålla journalister borta från alla inneliggande patienter.
Senast redigerad av Schering 2016-03-12 kl. 20:50.
Citera
2016-03-12, 21:02
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Ja, BO och anhöriga har nog varit med på tåget men man kommer inte ifrån att journalisterna är mer insatta än dem angående hur sånt här kan utveckla sig och journalisterna är de som tjänar på sitt "scoop".

Delar av journalistkåren är helt enkelt ett jävla pack, det var väl främst det jag ville ha sagt. Kanske inte revolutionerande nya idéer i och för sig..

Sjukhuset borde rent generellt hålla journalister borta från alla inneliggande patienter.

Nja... patienten/föräldrarna bestämmer själv vem han/hon vill ha kontakt med. Det finns knappast någon lagstiftning, som sjukvården skulle kunna åberopa för att hindra en patient från att kontakta media - en inneliggande patient är ju inte omyndigförklarad.
Citera
2016-03-12, 21:16
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Det finns knappast någon lagstiftning, som sjukvården skulle kunna åberopa för att hindra en patient från att kontakta media - en inneliggande patient är ju inte omyndigförklarad.

Men nu var ju personen i fråga omyndig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in